Itä-Suomen kaupunkikeskustayhdistysten toiminnan ja markkinoinnin vertailu
Vauhkonen, Riina (2020)
Vauhkonen, Riina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005098099
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005098099
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli vertailla kaupunkikeskustayhdistysten toimintaa ja markkinointia. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Joensuun Kaupunkikeskustayhdistys ry. Tutkimuksen kohdeyhdistyksiksi valikoituivat toimeksiantajan ehdotuksesta Itä-Suomen alueen kaupunkikeskustayhdistykset, jotka ovat Kouvolan Ydinkeskusta ry, Kotkan Kauppatie ry, LaKes ry, Kuopion kaupunkikeskustan kehittämisyhdistys ry, Sakke ry sekä Imitsi ry.
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin käyttäen menetelminä havainnointia, benchmarkingia ja teemahaastattelua. Kaupunkikeskustayhdistysten toiminnanjohtajia haastateltiin tutkimuksessa puhelimitse. Työn teoriaosuudessa käsiteltiin nonprofit-organisaatioiden markkinointia sekä yleisiä yhdistysten käytäntöjä markkinoinnissa ja toiminnassa. Lisäksi kaupunkikeskustayhdistysten toimintaan paneuduttiin yleisesti Elävät Kaupunkikeskustat ry:n toiminnanjohtaja Pokko Lemminkäisen haastattelun avulla.
Tutkimuksen perusteella kaupunkikeskustayhdistykset hyödyntävät kustannustehokkaita markkinointikanavia ja -keinoja, kuten sosiaalista mediaa. Toimintansa osalta kaupunkikeskustayhdistykset eroavat paljonkin, vaikka yhdistysten ydintehtävä on sama: kaupunkikeskustan kehittäminen, elinvoimaisuuden ja viihtyvyyden lisääminen. Johtopäätöksissä on kehitysideoita kaikille kaupunkikeskustayhdistyksille. The purpose of this thesis was to compare operations and marketing of city center development associations. This thesis was commissioned by Joensuu City Center Development Association. The target associations of the research were six city center development associations in the Eastern Finland, which are Kouvolan Ydinkeskusta ry, Kotkan Kauppatie ry, LaKes ry, Kuopion kaupunkikeskustan kehittämisyhdistys ry, Sakke ry and Imitsi ry.
The thesis was based on qualitative research, which was implemented using observation, benchmarking and thematic interviews as methods. In the research, the Executive Directors of the associations were interviewed by telephone. The theoretical part deals with the marketing of nonprofit organizations and the general marketing and operative practices of such associations in marketing and operations. In addition, the activities of city center development associations were looked into with the help of an interview with Pokko Lemminkäinen, the Executive Director of Elävät Kaupunkikeskustat ry.
According to the research results, city center development associations utilize cost-effective marketing means, such as social media. In terms of their activities, associations differ a lot, although the core goal of the city center development associations is the same for all: to develop the city center, to increase its vitality and attractiveness. The conclusions of this thesis include development ideas for all city center development associations.
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin käyttäen menetelminä havainnointia, benchmarkingia ja teemahaastattelua. Kaupunkikeskustayhdistysten toiminnanjohtajia haastateltiin tutkimuksessa puhelimitse. Työn teoriaosuudessa käsiteltiin nonprofit-organisaatioiden markkinointia sekä yleisiä yhdistysten käytäntöjä markkinoinnissa ja toiminnassa. Lisäksi kaupunkikeskustayhdistysten toimintaan paneuduttiin yleisesti Elävät Kaupunkikeskustat ry:n toiminnanjohtaja Pokko Lemminkäisen haastattelun avulla.
Tutkimuksen perusteella kaupunkikeskustayhdistykset hyödyntävät kustannustehokkaita markkinointikanavia ja -keinoja, kuten sosiaalista mediaa. Toimintansa osalta kaupunkikeskustayhdistykset eroavat paljonkin, vaikka yhdistysten ydintehtävä on sama: kaupunkikeskustan kehittäminen, elinvoimaisuuden ja viihtyvyyden lisääminen. Johtopäätöksissä on kehitysideoita kaikille kaupunkikeskustayhdistyksille.
The thesis was based on qualitative research, which was implemented using observation, benchmarking and thematic interviews as methods. In the research, the Executive Directors of the associations were interviewed by telephone. The theoretical part deals with the marketing of nonprofit organizations and the general marketing and operative practices of such associations in marketing and operations. In addition, the activities of city center development associations were looked into with the help of an interview with Pokko Lemminkäinen, the Executive Director of Elävät Kaupunkikeskustat ry.
According to the research results, city center development associations utilize cost-effective marketing means, such as social media. In terms of their activities, associations differ a lot, although the core goal of the city center development associations is the same for all: to develop the city center, to increase its vitality and attractiveness. The conclusions of this thesis include development ideas for all city center development associations.