Rite : identiteetti ja visuaalinen ilme
Roine, Sini (2020)
Roine, Sini
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005077717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005077717
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli suomalaisen start-up-yrityksen Rite-palvelun identiteetti ja visuaalisen ilmeen suunnittelu.
Palvelua ei ole vielä keväällä 2020 lanseerattu opinnäytetyöprosessin aikana, joten työ keskittyy palvelun identiteetin rakentamiseen, ei palvelun toimintaan. Tutkimusosassa keskityttiin identiteetin rakentamisen teoriaan. Työpajoissa panostettiin kysymysten ja tehtävien suunnitteluun ja toteutukseen sekä työpajan fasilitointiin. Suunnitteluvaihe jakaantui kahteen osaan, identiteetin luomiseen ja visuaalisen ilmeen suunnitteluun. Työpajoista saatujen tietojen avulla luotiin identiteetti, jota hiottiin yhdessä Riten perustajien kanssa. Visuaalinen ilme pohjautuu luotuun identiteettiin.
Tavoitteena oli luoda palvelulle yhtenäinen ja aito identiteetti, joka heijastuu visuaalisessa ilmeessä sekä selkeyttää palvelun toiminnan kerronnallisuutta muun muassa visualisoinneilla. Lopputulokseksi luotiin identiteettikirja, joka toimii palvelun perustajille pohjana tulevaisuuden brändikäsikirjalle. Identiteettikirjaan koottiin muun muassa selvitys siitä, mikä palvelu on; mitkä ovat sen arvot ja ohjeistus visuaalisen ilmeen käytölle. Identiteettikirjan tarkoituksena on toimia tulevien työntekijöiden perehdytyksessä sekä graafisena ohjeistuksena yhteistyökumppaneille. Identiteettikirjan lisäksi visuaalisen ilmeen sovelluksia ovat käyntikortti, internetsivujen ilme ja PowerPoint-pohjat.
Palvelua ei ole vielä keväällä 2020 lanseerattu opinnäytetyöprosessin aikana, joten työ keskittyy palvelun identiteetin rakentamiseen, ei palvelun toimintaan. Tutkimusosassa keskityttiin identiteetin rakentamisen teoriaan. Työpajoissa panostettiin kysymysten ja tehtävien suunnitteluun ja toteutukseen sekä työpajan fasilitointiin. Suunnitteluvaihe jakaantui kahteen osaan, identiteetin luomiseen ja visuaalisen ilmeen suunnitteluun. Työpajoista saatujen tietojen avulla luotiin identiteetti, jota hiottiin yhdessä Riten perustajien kanssa. Visuaalinen ilme pohjautuu luotuun identiteettiin.
Tavoitteena oli luoda palvelulle yhtenäinen ja aito identiteetti, joka heijastuu visuaalisessa ilmeessä sekä selkeyttää palvelun toiminnan kerronnallisuutta muun muassa visualisoinneilla. Lopputulokseksi luotiin identiteettikirja, joka toimii palvelun perustajille pohjana tulevaisuuden brändikäsikirjalle. Identiteettikirjaan koottiin muun muassa selvitys siitä, mikä palvelu on; mitkä ovat sen arvot ja ohjeistus visuaalisen ilmeen käytölle. Identiteettikirjan tarkoituksena on toimia tulevien työntekijöiden perehdytyksessä sekä graafisena ohjeistuksena yhteistyökumppaneille. Identiteettikirjan lisäksi visuaalisen ilmeen sovelluksia ovat käyntikortti, internetsivujen ilme ja PowerPoint-pohjat.