Kohti jaettua johtajuutta : yhteiseksi tekemisen prosessin malli Päijät-Hämeen keskussairaalan lastenpsykiatrian viikko-osastolla
Vänskä, Mika (2009)
Vänskä, Mika
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906013557
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906013557
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on ensimmäinen osa Päijät-Hämeen keskussairaalan lastenpsykiatrian viikko-osastolla tehtävää kehittämishanketta, jonka tarkoituksena on edistää osaston työntekijöiden yhteisvastuullisuutta. Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa yhteiseksi tekemisen prosessin mallin soveltumismahdollisuutta lastenpsykiatriselle viikko-osastolle. Tavoitteena on tuoda esille henkilökunnan ajatuksia yhteiseksi tekemisen prosessin osa-alueista ja selvittää, mitkä tekijät motivoivat henkilökuntaa ottamaan vastuuta työryhmää koskevista yhteisistä asioista. Lisäksi tavoitteena on luoda osastolle jaetun johtamisen eli yhteiseksi tekemisen prosessin malli teorian ja haastattelun avulla saatavan tiedon tuella. Yhteiseksi tekemisen prosessia käsitellään tutkimuksessa alaisten näkökulmasta.
Opinnäytetyön tutkimustulokset jaettiin neljään yläkategoriaan, jotka muodostuivat tutkimuksessa tehtyjen teemahaastatteluiden tulosten pohjalta. Nämä yläkategoriat ovat työryhmän yhdessä tekeminen, yhteiset päämäärät, motivoituminen yhdessä tekemiseen ja työryhmän vuorovaikutus. Työryhmän yhdessä tekeminen -osio kuvaa osaston yhteiseksi tekemisen prosessin nykytilaa ja prosessin haasteita. Yhteiset päämäärät -osio tuo esille tavoitteiden, arvojen ja vision tämän hetkistä ilmentymistä osaston arjessa. Motivoituminen yhdessä tekemiseen -osio ilmentää yhdessä tekemisen ja motivaation välistä suhdetta. Työryhmän vuorovaikutus -osio kuvaa vuorovaikutuksen merkitystä yhdessä tekemisessä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että yhteiseksi tekemisen prosessi soveltuu lastenpsykiatriselle viikko-osastolle hyvin. Toimintaa ei voi vielä kuvata yhteiseksi tekemisen prosessiksi. Yhteiseksi tekemisen prosessi vaatii toimiakseen suunnittelua, pitkäjänteisyyttä ja sitoutumista. Tutkimuksessa luotu malli jäsentää yhteiseksi tekemisen prosessia lasten psykiatrisella viikko-osastolla. Malli toimii hyvänä perusmallina, mikäli osastolla päätetään lähteä kehittämään yhteiseksi tekemisen prosessia.
Opinnäytetyön tutkimustulokset jaettiin neljään yläkategoriaan, jotka muodostuivat tutkimuksessa tehtyjen teemahaastatteluiden tulosten pohjalta. Nämä yläkategoriat ovat työryhmän yhdessä tekeminen, yhteiset päämäärät, motivoituminen yhdessä tekemiseen ja työryhmän vuorovaikutus. Työryhmän yhdessä tekeminen -osio kuvaa osaston yhteiseksi tekemisen prosessin nykytilaa ja prosessin haasteita. Yhteiset päämäärät -osio tuo esille tavoitteiden, arvojen ja vision tämän hetkistä ilmentymistä osaston arjessa. Motivoituminen yhdessä tekemiseen -osio ilmentää yhdessä tekemisen ja motivaation välistä suhdetta. Työryhmän vuorovaikutus -osio kuvaa vuorovaikutuksen merkitystä yhdessä tekemisessä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että yhteiseksi tekemisen prosessi soveltuu lastenpsykiatriselle viikko-osastolle hyvin. Toimintaa ei voi vielä kuvata yhteiseksi tekemisen prosessiksi. Yhteiseksi tekemisen prosessi vaatii toimiakseen suunnittelua, pitkäjänteisyyttä ja sitoutumista. Tutkimuksessa luotu malli jäsentää yhteiseksi tekemisen prosessia lasten psykiatrisella viikko-osastolla. Malli toimii hyvänä perusmallina, mikäli osastolla päätetään lähteä kehittämään yhteiseksi tekemisen prosessia.