Terveyttä edistävien liikunnallisten välituntien järjestäminen Kulhon alakoulun 1.vuosiluokan oppilaille
Kokkonen, Raija; Väänänen, Suvi (2020)
Kokkonen, Raija
Väänänen, Suvi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118300
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118300
Tiivistelmä
Välitunnit kuuluvat alakouluikäisten jokaiseen koulupäivään, ja niiden liikunnallisuus on tärkeä osa koululaisen koulupäivään sisältyvän liikkumisen ja hyvinvoinnin edistämistä. Liikunta edistää tutkitusti lapsen ja nuoren fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista terveyttä ja hyvinvointia. Hyvällä fyysisellä kunnolla on tutkimusten mukaan yhteys hyvään koulumenestykseen.
Liikunta on yksi keskeisimmistä terveyden edistämisen aihekokonaisuuksista, joita koulu-terveydenhuollossa toimiva terveydenhoitaja työssään käsittelee, ja välituntiliikunta on yksi mahdollinen työmenetelmä liikunnan edistämiseen ja seurantaan käytännössä. Terveydenhoitajan välituntiliikuntaan osallistuminen mahdollistaa opetuskäytänteiden kehittämisen koulumaailmassa lisäten kollegiaalisuutta terveydenhoitajan ja opetushenkilö-kunnan välillä.
Kehittämistyömme tarkoitus oli tukea alakouluikäisten terveyttä edistävää liikunnallisuutta koulupäivän aikana terveydenhoitajan näkökulmasta. Kehittämistyön tavoitteena oli edistää koululaisten jaksamista ja keskittymistä fyysisen aktiivisuuden avulla ja samalla lisätä yhteisöllisyyttä kouluympäristössä. Kehittämistyömme keskeisin tehtävä oli terveyttä edistävien liikunnallisten välituntien suunnittelu ja toteuttaminen Kulhon koulun 1. vuosiluokan oppilaille. Toiminnan arviointia tukevan kyselyn perusteella yli puolet järjestämäämme välituntitoimintaan osallistuneista oppilaista (n=18) koki välituntiliikunnan positiivisena. Toiminnan toteuttaminen jatkossa haastaa paitsi oppilashuollon henkilöstöä myös opetuksesta vastaavia tahoja yhteistyöhön ja resurssien järjestämiseen terveyttä edistävää toimintaa varten.
Liikunta on yksi keskeisimmistä terveyden edistämisen aihekokonaisuuksista, joita koulu-terveydenhuollossa toimiva terveydenhoitaja työssään käsittelee, ja välituntiliikunta on yksi mahdollinen työmenetelmä liikunnan edistämiseen ja seurantaan käytännössä. Terveydenhoitajan välituntiliikuntaan osallistuminen mahdollistaa opetuskäytänteiden kehittämisen koulumaailmassa lisäten kollegiaalisuutta terveydenhoitajan ja opetushenkilö-kunnan välillä.
Kehittämistyömme tarkoitus oli tukea alakouluikäisten terveyttä edistävää liikunnallisuutta koulupäivän aikana terveydenhoitajan näkökulmasta. Kehittämistyön tavoitteena oli edistää koululaisten jaksamista ja keskittymistä fyysisen aktiivisuuden avulla ja samalla lisätä yhteisöllisyyttä kouluympäristössä. Kehittämistyömme keskeisin tehtävä oli terveyttä edistävien liikunnallisten välituntien suunnittelu ja toteuttaminen Kulhon koulun 1. vuosiluokan oppilaille. Toiminnan arviointia tukevan kyselyn perusteella yli puolet järjestämäämme välituntitoimintaan osallistuneista oppilaista (n=18) koki välituntiliikunnan positiivisena. Toiminnan toteuttaminen jatkossa haastaa paitsi oppilashuollon henkilöstöä myös opetuksesta vastaavia tahoja yhteistyöhön ja resurssien järjestämiseen terveyttä edistävää toimintaa varten.