NEPEN SEMPPI: Kehoni-teeman tuottaminen kouluikäisten terveyspisteelle
Saatsi, Sanna (2020)
Saatsi, Sanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118438
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118438
Tiivistelmä
Nuoret ovat epävarmoja omasta kehostaan, sen muutoksista ja toiminnasta. Nuoret käyttävät paljon aikaa miettien, ovatko normaaleja ja mitä muut ajattelevat heidän ke-hostaan. Itsetunnon ja minäkuvan ailahtelut ovat osa nuoruutta. Omien kokemusten ja näkemysten ymmärtäminen ja muutosten tiedostaminen selkeyttävät nuoren suhdetta itseensä, tarpeisiinsa ja arvoihinsa.
Tämän toiminnallisen kehittämistyön toimeksiantajana oli Pohjois-Karjalan kansanter-veyden keskus, joka tuottaa itsehoitoa tukevia Semppi-terveyspisteitä. Kehittämistyön tarkoituksena oli tukea kouluikäisten positiivisen kehonkuvan muodostumista murros-iässä. Tavoitteena oli antaa tietoa kehonkuvan muuttumisesta ja sen tukemisesta. Tehtävänä oli tuottaa sisältö Nepenmäen yhtenäiskoulun Semppi-terveyspisteelle ke-honi-teemaan.
Toimeksiantajan palautteen mukaan aiheen käsittely oli monipuolista ja materiaali tuki teemaa. Toimeksiantajan mukaan tuotos palvelee Nepen Semppi -terveyspistettä erinomaisesti. Jatkokehitysideana voisi selvittää Nepen Sempin eri teemojen vaikutta-vuutta ja koululaisten sekä koulun henkilökunnan mielipiteitä ja ajatuksia terveyspis-teistä: ovatko ne olleet hyödyllisiä ja onko niitä käytetty. Lisäksi voisi selvittää, ovatko kouluterveydenhoitajat käyttäneet materiaalia oman työnsä tukena.
Tämän toiminnallisen kehittämistyön toimeksiantajana oli Pohjois-Karjalan kansanter-veyden keskus, joka tuottaa itsehoitoa tukevia Semppi-terveyspisteitä. Kehittämistyön tarkoituksena oli tukea kouluikäisten positiivisen kehonkuvan muodostumista murros-iässä. Tavoitteena oli antaa tietoa kehonkuvan muuttumisesta ja sen tukemisesta. Tehtävänä oli tuottaa sisältö Nepenmäen yhtenäiskoulun Semppi-terveyspisteelle ke-honi-teemaan.
Toimeksiantajan palautteen mukaan aiheen käsittely oli monipuolista ja materiaali tuki teemaa. Toimeksiantajan mukaan tuotos palvelee Nepen Semppi -terveyspistettä erinomaisesti. Jatkokehitysideana voisi selvittää Nepen Sempin eri teemojen vaikutta-vuutta ja koululaisten sekä koulun henkilökunnan mielipiteitä ja ajatuksia terveyspis-teistä: ovatko ne olleet hyödyllisiä ja onko niitä käytetty. Lisäksi voisi selvittää, ovatko kouluterveydenhoitajat käyttäneet materiaalia oman työnsä tukena.