E-urheilijoiden fyysisen aktiivisuuden lisääminen matalan kynnyksen harjoittelulla
Antikainen, Jaakko; Kaitainen, Ville (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Antikainen, Jaakko
Kaitainen, Ville
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118280
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118280
Tiivistelmä
Fyysinen inaktiivisuus eli liikkumattomuus on niin vähäistä fyysistä aktiivisuutta, että se ei riitä ylläpitämään elimistön rakenteita tai toimintoja normaaleina. Sen seurauksena ilmenevät ongelmat, kuten ylipaino, huono lihaskunto tai heikko tasapaino, lisäävät riskiä tuki- ja liikuntaelimistön vaivoihin ja sairauksiin. Ammatikseen videopelejä pelaavat kilpapelaajat istuvat pitkiä aikoja tietokoneen tai konsolin ääressä. Kilpapelaamista voidaan verrata toimistotyöhön ja näyttöpäätteellä vietetty aika voi olla jopa 12 tuntia päivässä. Matalan kynnyksen harjoittelun tavoitteena on madaltaa kynnystä ja esteitä, jotka estävät harjoittelun aloittamista tai siihen osallistumista. Sen periaatteena on tuoda harjoitteet mahdollisimman lähelle yksilön elämää, esimerkiksi koulu- tai työympäristöön.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää kilpapelaajille helposti lähestyttävää matalan kynnyksen liikuntaa. Kilpapelaamisen valtava kasvu viime vuosina on synnyttänyt markkinoille uusia ammattilaisorganisaatioita, joissa pelaajat voivat toimia täysipäiväisinä ammattilaisina. Tavoitteena oli aktivoida ammattilaisorganisaation pelaajia ja ennaltaehkäistä fyysisestä inaktiivisuudesta aiheutuvia terveysongelmia. Tehtävänä opinnäytetyössä oli suunnitella pelaajien harjoittelu- ja asumisympäristöön fyysistä aktiivisuutta tukevaa matalan kynnyksen toimintaa ja tukimateriaalia.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminallisena opinnäyteyönä, jonka toteutuksessa käytettiin apuna palvelumuotoilu prosessia. Tutkimusnäytön, avoimen haastattelun ja havainnoinnin pohjalta suunniteltiin fyysiseen aktiivisuuteen kannustava juliste. Juliste koostuu tutkimusnäyttöön perustuvasta tiedosta ja helposti lähestyttävistä harjoitteista.
Opinnäytetyön tutkimuksen kohteena olleet henkilöt arvioivat julisteen hyödylliseksi, ja kokivat saavansa siitä apua. Julisteen harjoitteet koettiin mielekkäin ja helposti lähestyttävinä. Lisää tutkimusta tarvitaan pelaajien motivoinnin keinoista ja lähiohjauksen vaikutuksista pelaajien arkeen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää kilpapelaajille helposti lähestyttävää matalan kynnyksen liikuntaa. Kilpapelaamisen valtava kasvu viime vuosina on synnyttänyt markkinoille uusia ammattilaisorganisaatioita, joissa pelaajat voivat toimia täysipäiväisinä ammattilaisina. Tavoitteena oli aktivoida ammattilaisorganisaation pelaajia ja ennaltaehkäistä fyysisestä inaktiivisuudesta aiheutuvia terveysongelmia. Tehtävänä opinnäytetyössä oli suunnitella pelaajien harjoittelu- ja asumisympäristöön fyysistä aktiivisuutta tukevaa matalan kynnyksen toimintaa ja tukimateriaalia.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminallisena opinnäyteyönä, jonka toteutuksessa käytettiin apuna palvelumuotoilu prosessia. Tutkimusnäytön, avoimen haastattelun ja havainnoinnin pohjalta suunniteltiin fyysiseen aktiivisuuteen kannustava juliste. Juliste koostuu tutkimusnäyttöön perustuvasta tiedosta ja helposti lähestyttävistä harjoitteista.
Opinnäytetyön tutkimuksen kohteena olleet henkilöt arvioivat julisteen hyödylliseksi, ja kokivat saavansa siitä apua. Julisteen harjoitteet koettiin mielekkäin ja helposti lähestyttävinä. Lisää tutkimusta tarvitaan pelaajien motivoinnin keinoista ja lähiohjauksen vaikutuksista pelaajien arkeen.