Brändin kehittäminen brändikirjan avulla
Siponen, Janne (2020)
Siponen, Janne
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118370
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Wanha Satama Interactive Oy. Wanha Satama Interactive toimii Wanhassa Satamassa Katajanokalla Helsingissä yritystapahtumatalona. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda brändikirja, joka auttaa kehittämään brändiä sekä ohjeistamaan henkilökunnan työskentelemään brändin mukaisesti. Wanha Satama itsessään on vahva brändi, mutta nykyinen liiketoiminta on vielä pimennossa monille yrityksille. Brändikirja tulee tukemaan tulevaa markkinointisuunnitelman tekoa, jotta Wanhan Sataman brändi kehittyy. Opinnäytetyön keskeisen tietoperustan muodostivat brändi ja brändinkehittäminen sekä digitaalinen markkinointi ja siihen sisällytetty hakukoneoptimointi, sosiaalinen media ja verkkosivumainonta.
Brändikirja rakentui vahvassa yhteistyössä Wanhan Sataman kanssa. Brändikirjan keskeiset elementit tehtiin yhteistyössä Wanhan Sataman johdon ja henkilökunnan kanssa. Näin vamistettiin, että kaikki näkevät brändin samalla tavalla.
Brändikirjaa tehtäessä huomattiin kuinka asiat, joita brändikirjassa on, ovat jo vahvasti läsnä myös Wanhan Sataman toiminnassa. Brändikirjaa voidaan hyödyntää esimerkiksi uuden työntekijän perehdyttämisessä tai tukena markkinoinnin suunnitellussa.
Ohjeistus on selkeä ja antaa tilaa kuitenkin mielikuvitukselle. Brändikirjan toimivuutta päästään arvioimaan noin vuoden päästä ensimmäisen kerran, kun saadaan seuraavan asiakaskyselyn tulokset.
Seuraavina kehittämistoimenpiteinä on luoda brändikirjan tuella markkinointisuunnitelma. Lisäksi Wanha Satama Interavtice:n oma tone of voice tulisi määritellä tarkemmin. Jatkuva brändikirjan päivittäminen palautteiden pohjalta on keskeistä.
Brändikirja rakentui vahvassa yhteistyössä Wanhan Sataman kanssa. Brändikirjan keskeiset elementit tehtiin yhteistyössä Wanhan Sataman johdon ja henkilökunnan kanssa. Näin vamistettiin, että kaikki näkevät brändin samalla tavalla.
Brändikirjaa tehtäessä huomattiin kuinka asiat, joita brändikirjassa on, ovat jo vahvasti läsnä myös Wanhan Sataman toiminnassa. Brändikirjaa voidaan hyödyntää esimerkiksi uuden työntekijän perehdyttämisessä tai tukena markkinoinnin suunnitellussa.
Ohjeistus on selkeä ja antaa tilaa kuitenkin mielikuvitukselle. Brändikirjan toimivuutta päästään arvioimaan noin vuoden päästä ensimmäisen kerran, kun saadaan seuraavan asiakaskyselyn tulokset.
Seuraavina kehittämistoimenpiteinä on luoda brändikirjan tuella markkinointisuunnitelma. Lisäksi Wanha Satama Interavtice:n oma tone of voice tulisi määritellä tarkemmin. Jatkuva brändikirjan päivittäminen palautteiden pohjalta on keskeistä.