Moniammatillinen toiminta työterveyshuollossa
Mikkonen, Tuula (2009)
Mikkonen, Tuula
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001071067
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001071067
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää työterveyshoitajien käsityksiä moniammatillisen yhteistyön toteutumisesta työterveyshuollossa. Opinnäytetyössä selvitettiin moniammatillisen yhteistyön useutta, sujuvuutta, esteitä ja kehittämiskohteita ammattihenkilöiden, asiantuntijoiden, työterveyshuollon asiakasyrityksen toimijoiden ja ulkopuolisten organisaatioiden kanssa. Opinnäytetyössä selvitettiin myös työterveyshoitajien käsityksiä moniammatillisen työterveystiimin ominaispiirteistä.
Opinnäytetyö toteutettiin eräässä yksityisessä lääkärikeskuksessa kyselytutkimuksena. Kyselylomake lähetettiin niille työterveyshoitajille, joilla on nimettyjä työterveyshuollon asiakasyrityksiä (N=48). Kyselyyn vastasi 23 työterveyshoitajaa. Vastaukset tallennettiin ja analysointiin Excel-ohjelmiston avulla. Avoimet kysymykset analysoitiin sisällönanalyysillä.
Päivittäistä moniammatillista tiimityötä tehtiin perustiiminä, johon kuuluivat työterveyshoitaja ja työterveyslääkäri. Työfysioterapeuttiin oltiin yhteydessä viikoittain ja työterveyspsykologiin kuukausittain. Asiakasyritys ei tuntenut moniammatillisesta tiimistä hyvin kuin ammattihenkilöt. Suurin osa vastanneista työterveyshoitajista oli yhteydessä asiakasyrityksen yhdyshenkilöön viikoittain tai kuukausittain. Muihin asiakasyrityksen toimijoihin oltiin yhteydessä harvoin. Ulkopuolisiin organisaatioihin oltiin harvoin yhteydessä.
Yhteistyö sujui hyvin tai erittäin hyvin työterveyshoitajien, työterveyslääkäreiden, työfysioterapeutin ja työterveyspsykologin kanssa kaikissa työterveyshuollon palveluprosesseissa. Asiakasyrityksen toimijoista yhteistyö sujui hyvin tai erittäin hyvin yhdyshenkilön kanssa. Ylimmän johdon kanssa yhteistyö sujui kohtalaisesti tai erittäin huonosti 45 % mielestä. Ulkopuolisten organisaatioiden kanssa yhteistyötä ei juurikaan tehty.
Vastanneista työterveyshoitajista suurimman osan mielestä moniammatillisuus tarkoittaa asiantuntijoiden konsultaatiomahdollisuuksien lisääntymistä selvitettäessä moniammatillisen tiimityön ominaispiirteitä. Suurin osa vastanneista koki, että työterveyshuollon tiimin toimijat arvioivat asiakkaan tarpeet oman erityisosaamisensa perusteella. Työterveyshuollon palveluja koettiin tuotettavan yhdessä moniammatillisen tiimin kanssa.
Työterveyshoitajien kiire oli esteenä moniammatilliselle työlle kaikkien toimijoiden kanssa. Moniammatillisen työn toteutusta rajoitti myös asiakasyrityksen työterveyshuoltosopimuksen suppeus. Työterveyshoitajat olivat huolissaan asiakasyrityksen työterveyshuollon kustannuksien kasvusta, mikäli moniammatillista yhteistyötä tehtäisiin enemmän. Esteeksi moniammatilliselle toiminnalle koettiin myös, etteivät tarvittavat asiantuntijat työskentele fyysisesti samoissa toimitiloissa. Työterveyshoitajat toivoivat yhteistä toimintamallia moniammatillisen tiimityön toteuttamiseen ja myyntiorganisaation lisäpanostusta myymällä koko työterveyshuollon moniammatillisen tiimin osaamista.
Moniammatillisuuden paremman sujumisen vuoksi tarvitaan asiakasyrityksen kanssa yhdessä määriteltyjä tavoitteita, vastuiden selkeyttä sekä tiedon jakamista. Ammattihenkilön on mahdotonta hallita kaikkia tarvittavia tieteenaloja siinä määrin kuin asiakasyritykset tarvitsevat. Moniammatillista yhteistyötä tulisi lisätä kaikkien toimijoiden kanssa.
Asiasanat: työterveys, moniammatillisuus, yhteistyö, tiimityö
Opinnäytetyö toteutettiin eräässä yksityisessä lääkärikeskuksessa kyselytutkimuksena. Kyselylomake lähetettiin niille työterveyshoitajille, joilla on nimettyjä työterveyshuollon asiakasyrityksiä (N=48). Kyselyyn vastasi 23 työterveyshoitajaa. Vastaukset tallennettiin ja analysointiin Excel-ohjelmiston avulla. Avoimet kysymykset analysoitiin sisällönanalyysillä.
Päivittäistä moniammatillista tiimityötä tehtiin perustiiminä, johon kuuluivat työterveyshoitaja ja työterveyslääkäri. Työfysioterapeuttiin oltiin yhteydessä viikoittain ja työterveyspsykologiin kuukausittain. Asiakasyritys ei tuntenut moniammatillisesta tiimistä hyvin kuin ammattihenkilöt. Suurin osa vastanneista työterveyshoitajista oli yhteydessä asiakasyrityksen yhdyshenkilöön viikoittain tai kuukausittain. Muihin asiakasyrityksen toimijoihin oltiin yhteydessä harvoin. Ulkopuolisiin organisaatioihin oltiin harvoin yhteydessä.
Yhteistyö sujui hyvin tai erittäin hyvin työterveyshoitajien, työterveyslääkäreiden, työfysioterapeutin ja työterveyspsykologin kanssa kaikissa työterveyshuollon palveluprosesseissa. Asiakasyrityksen toimijoista yhteistyö sujui hyvin tai erittäin hyvin yhdyshenkilön kanssa. Ylimmän johdon kanssa yhteistyö sujui kohtalaisesti tai erittäin huonosti 45 % mielestä. Ulkopuolisten organisaatioiden kanssa yhteistyötä ei juurikaan tehty.
Vastanneista työterveyshoitajista suurimman osan mielestä moniammatillisuus tarkoittaa asiantuntijoiden konsultaatiomahdollisuuksien lisääntymistä selvitettäessä moniammatillisen tiimityön ominaispiirteitä. Suurin osa vastanneista koki, että työterveyshuollon tiimin toimijat arvioivat asiakkaan tarpeet oman erityisosaamisensa perusteella. Työterveyshuollon palveluja koettiin tuotettavan yhdessä moniammatillisen tiimin kanssa.
Työterveyshoitajien kiire oli esteenä moniammatilliselle työlle kaikkien toimijoiden kanssa. Moniammatillisen työn toteutusta rajoitti myös asiakasyrityksen työterveyshuoltosopimuksen suppeus. Työterveyshoitajat olivat huolissaan asiakasyrityksen työterveyshuollon kustannuksien kasvusta, mikäli moniammatillista yhteistyötä tehtäisiin enemmän. Esteeksi moniammatilliselle toiminnalle koettiin myös, etteivät tarvittavat asiantuntijat työskentele fyysisesti samoissa toimitiloissa. Työterveyshoitajat toivoivat yhteistä toimintamallia moniammatillisen tiimityön toteuttamiseen ja myyntiorganisaation lisäpanostusta myymällä koko työterveyshuollon moniammatillisen tiimin osaamista.
Moniammatillisuuden paremman sujumisen vuoksi tarvitaan asiakasyrityksen kanssa yhdessä määriteltyjä tavoitteita, vastuiden selkeyttä sekä tiedon jakamista. Ammattihenkilön on mahdotonta hallita kaikkia tarvittavia tieteenaloja siinä määrin kuin asiakasyritykset tarvitsevat. Moniammatillista yhteistyötä tulisi lisätä kaikkien toimijoiden kanssa.
Asiasanat: työterveys, moniammatillisuus, yhteistyö, tiimityö