Seksivälinekaupan viestintä ja visuaalinen ilme
Somerpalo, Veera (2020)
Somerpalo, Veera
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128541
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128541
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli luoda kuvitteelliselle seksivälinekaupalle visuaalinen ilme ja viestintäkonsepti, joka erottuu nykyisistä Suomen porno- ja seksivälinekaupoista ja viestii seksistä ja seksuaalisuudesta luonnollisuuden ja positiivisuuden kautta.
Taustoitusta varten tutustuin feminismin ja seksuaalisuuden historiaan ymmärtääkseni seksiin ja seksuaalisuuteen liittyvää häpeää. Perehdyin etenkin käsityksiin naisen seksuaalisuudesta nyt ja historiassa. Käytin tietolähteenä kirjallisuuden lisäksi seksuaaliterapeutin ja seksivälinekaupan myymäläpäällikön haastatteluja.
Visuaalisen ilmeen kehitystä varten tein kaksi käyttäjäkyselyä. Kyselyissä selvitin olemassa olevien pakkausten sekä tekemieni pakkauskonseptien avulla, millaiset brändi-ilmeet ovat kuluttajien mielestä miellyttäviä ja houkuttelevia. Sovelsin näitä tietoja visuaalisen ilmeen luomiseen.
Opinnäytetyössäni käyn läpi suunnittelun vaiheet sekä esittelen visuaalisen ilmeen eri osat. Lopputulos on nykyisistä Suomen seksiväline- ja pornokaupoista erottuva visuaalinen ilme, jonka kohderyhmä on vahvasti naiset ja jonka brändiääni on lempeä ja avoin. The subject of the thesis work was to create a visual identity and communications concept for an imaginary sex toy store. The goal of the work was to create a design concept that is different from the existing Finnish sex toy stores and porn stores and one that communicates about sex and sexuality in a natural and positive manner.
I studied history of feminism and sexuality to better understand the stigma around sex. I focused especially on the perception of the female sexuality now and in the past. In addition to a literature review, I also interviewed a sexual therapist and a sex toy store manager.
During the visual identity design process I conducted two consumer questionnaires online. I investigated, which existing packages customers find attractive and utilized this information to create the final visual identity.
In this thesis, I go through the design process and introduce the final concept. The result is a visual identity and communications concept that differs from the existing Finnish sex toy stores and porn stores. The visual identity focuses strongly on women as a target group and has a kind and an open brand voice.
Taustoitusta varten tutustuin feminismin ja seksuaalisuuden historiaan ymmärtääkseni seksiin ja seksuaalisuuteen liittyvää häpeää. Perehdyin etenkin käsityksiin naisen seksuaalisuudesta nyt ja historiassa. Käytin tietolähteenä kirjallisuuden lisäksi seksuaaliterapeutin ja seksivälinekaupan myymäläpäällikön haastatteluja.
Visuaalisen ilmeen kehitystä varten tein kaksi käyttäjäkyselyä. Kyselyissä selvitin olemassa olevien pakkausten sekä tekemieni pakkauskonseptien avulla, millaiset brändi-ilmeet ovat kuluttajien mielestä miellyttäviä ja houkuttelevia. Sovelsin näitä tietoja visuaalisen ilmeen luomiseen.
Opinnäytetyössäni käyn läpi suunnittelun vaiheet sekä esittelen visuaalisen ilmeen eri osat. Lopputulos on nykyisistä Suomen seksiväline- ja pornokaupoista erottuva visuaalinen ilme, jonka kohderyhmä on vahvasti naiset ja jonka brändiääni on lempeä ja avoin.
I studied history of feminism and sexuality to better understand the stigma around sex. I focused especially on the perception of the female sexuality now and in the past. In addition to a literature review, I also interviewed a sexual therapist and a sex toy store manager.
During the visual identity design process I conducted two consumer questionnaires online. I investigated, which existing packages customers find attractive and utilized this information to create the final visual identity.
In this thesis, I go through the design process and introduce the final concept. The result is a visual identity and communications concept that differs from the existing Finnish sex toy stores and porn stores. The visual identity focuses strongly on women as a target group and has a kind and an open brand voice.