Glow Helsingin markkinointistrategia ja -suunnitelmat
Manninen, Essi; Leppäketo, Riitta (2011)
Manninen, Essi
Leppäketo, Riitta
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091112972
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091112972
Tiivistelmä
Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimii parturi-kampaamo Glow Helsingin omistaja Nora Nevanperä. Opinnäytetyön toimeksiannon mukaan toteutettiin asiakaskysely, joka toimi pohjana markkinointisuunnitelmalle ja strategialle. Asiakaskyselyn tavoitteena oli saada tietoa Glow Helsingin asiakaskunnasta ja näkemyksistä Glow Helsinkiä kohtaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tukea yrittäjää liiketoimintansa perusasioissa, joista yrittäjällä ei ole teoreettista tai käytännönläheistä tietotaitoa. Yrittäjä Nevanperän tavoitteena on luotsata Glow Helsinki alueensa markkinajohtajaksi ja samalla lisätä yrityksensä kannattavuutta sekä näkyvyyttä opinnäytetyön tuloksia hyödyntämällä. Lisäksi Glow Helsingillä ei ole tällä hetkellä toimivaa markkinointisuunnitelmaa, joten opinnäytetyö tulee enemmän kuin tarpeeseen.
Asiakaskysely on toteutettu paperisena versiona ja tulokset on analysoitu SPSS- ohjelmalla. Asiakaskyselyn tuloksista on pyritty nostamaan esiin oleellisimmat tekijät, joita on hyödynnetty markkinointisuunnitelman luomisessa. Tulokset on havainnollistettu kaavioin, jotka antavat myös yrittäjälle tietoa kehittämisen tarpeista ja tämän hetkisestä toiminnasta. Markkinointisuunnitelma on luotu vuoteen 2015 asti toimenpiteineen, joita yrittäjä voi käyttää hyväkseen liiketoiminnassa.
Kyselyn tuloksista selvisi, että Glow Helsingin asiakaspalvelu on kokonaisuudessaan hyvää. Suurin osa Glow Helsingin asiakkaista tulee alle yhden kilometrin etäisyydeltä ja yli puolet kyselyyn vastanneista ovat noteeranneet liikkeen ohi kulkiessaan. Tulokset antoivat osviittaa siitä, että suurimmat kehitysmahdollisuudet ovat tuotteiden ja lisäpalveluiden saralla. Tästä voidaan päätellä, että mainostamattomuus ja tiedon puute vaikuttavat suoraan kiinnostukseen käyttää lisäpalvelua tai tuotteita. Valtaosa vastanneista koki liikkeen ulkoasun olevan mielenkiintoinen ja olevan eduksi Glow Helsingille. Jo ennalta muodostunutta näkemystä tarjousten riittämättömyydestä tuki myös asiakkaiden ilmaisema mielipide kyselyssä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tukea yrittäjää liiketoimintansa perusasioissa, joista yrittäjällä ei ole teoreettista tai käytännönläheistä tietotaitoa. Yrittäjä Nevanperän tavoitteena on luotsata Glow Helsinki alueensa markkinajohtajaksi ja samalla lisätä yrityksensä kannattavuutta sekä näkyvyyttä opinnäytetyön tuloksia hyödyntämällä. Lisäksi Glow Helsingillä ei ole tällä hetkellä toimivaa markkinointisuunnitelmaa, joten opinnäytetyö tulee enemmän kuin tarpeeseen.
Asiakaskysely on toteutettu paperisena versiona ja tulokset on analysoitu SPSS- ohjelmalla. Asiakaskyselyn tuloksista on pyritty nostamaan esiin oleellisimmat tekijät, joita on hyödynnetty markkinointisuunnitelman luomisessa. Tulokset on havainnollistettu kaavioin, jotka antavat myös yrittäjälle tietoa kehittämisen tarpeista ja tämän hetkisestä toiminnasta. Markkinointisuunnitelma on luotu vuoteen 2015 asti toimenpiteineen, joita yrittäjä voi käyttää hyväkseen liiketoiminnassa.
Kyselyn tuloksista selvisi, että Glow Helsingin asiakaspalvelu on kokonaisuudessaan hyvää. Suurin osa Glow Helsingin asiakkaista tulee alle yhden kilometrin etäisyydeltä ja yli puolet kyselyyn vastanneista ovat noteeranneet liikkeen ohi kulkiessaan. Tulokset antoivat osviittaa siitä, että suurimmat kehitysmahdollisuudet ovat tuotteiden ja lisäpalveluiden saralla. Tästä voidaan päätellä, että mainostamattomuus ja tiedon puute vaikuttavat suoraan kiinnostukseen käyttää lisäpalvelua tai tuotteita. Valtaosa vastanneista koki liikkeen ulkoasun olevan mielenkiintoinen ja olevan eduksi Glow Helsingille. Jo ennalta muodostunutta näkemystä tarjousten riittämättömyydestä tuki myös asiakkaiden ilmaisema mielipide kyselyssä.