Tunteet tutuiksi - keinot käyttöön : tunnekasvatusopas matalan kynnyksen kohtaamispaikkatoimintaan
Noiva, Elina; Järvinen, Jenna; Lukkarinen, Kristiina (2020)
Noiva, Elina
Järvinen, Jenna
Lukkarinen, Kristiina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128618
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128618
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Perhetuvan kanssa, joka on Lahden ensi- ja turvakoti ry:n ylläpitämä avoimen kohtaamispaikan toimipiste. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarjota keinoja lapsen ja vanhemman välisen vuorovaikutuksen tukemiseen. Tavoitteena oli tuottaa tunnekasvatusopas Perhetuvan henkilökunnan ja asiakkaiden tarpeet huomioiden. Opas suunnattiin sekä kohtaamispaikkojen työntekijöille että siellä käyville vanhemmille.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys suuntautui tunnekasvatukseen. Opinnäytetyössä käsiteltiin tunnekasvatusta vanhemman ja lapsen välisen vuorovaikutuksen näkökulmasta. Tuotoksena syntynyt opas käsitteli tunteiden sanoittamista ja tunnistamista sekä neljää eri perustunnetta: iloa, surua, vihaa ja pelkoa. Oppaaseen koottiin sovellettavia harjoitteita ja vinkkejä tunnetilojen käsittelyyn lapsen kanssa.
Suunnitteluvaiheessa osaa oppaan harjoitteista kokeiltiin Perhetuvan asiakkaiden kanssa. Toimintakerroista saatiin positiivista palautetta vanhemmilta kaavakkeen muodossa. Perhetuvan henkilökunta oli ohjaamiskerroilla mukana ja arvioi toimintakertoja suullisesti. Palautteiden perusteella voitiin todeta harjoitteiden soveltuvuus heidän tarpeidensa mukaisiksi.
Tunnekasvatusopas tehtiin soveltumaan Perhetuvan lisäksi myös muihin avoimiin kohtaamispaikkoihin osaksi vanhemman ja lapsen välisen vuorovaikutuksen tukemista. Tärkeäksi koettiin oppaan monipuoliset käyttömahdollisuudet, jotta sitä voidaan käyttää niin ammattilaisten työkaluna, kuin vanhemmille jaettavana oppaanakin. Oppaasta pyydettiin kirjallista palautetta toimeksiantajalta. Toimeksiantaja koki oppaan olevan toimiva työkalu kohtaamispaikkatoimintaan.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys suuntautui tunnekasvatukseen. Opinnäytetyössä käsiteltiin tunnekasvatusta vanhemman ja lapsen välisen vuorovaikutuksen näkökulmasta. Tuotoksena syntynyt opas käsitteli tunteiden sanoittamista ja tunnistamista sekä neljää eri perustunnetta: iloa, surua, vihaa ja pelkoa. Oppaaseen koottiin sovellettavia harjoitteita ja vinkkejä tunnetilojen käsittelyyn lapsen kanssa.
Suunnitteluvaiheessa osaa oppaan harjoitteista kokeiltiin Perhetuvan asiakkaiden kanssa. Toimintakerroista saatiin positiivista palautetta vanhemmilta kaavakkeen muodossa. Perhetuvan henkilökunta oli ohjaamiskerroilla mukana ja arvioi toimintakertoja suullisesti. Palautteiden perusteella voitiin todeta harjoitteiden soveltuvuus heidän tarpeidensa mukaisiksi.
Tunnekasvatusopas tehtiin soveltumaan Perhetuvan lisäksi myös muihin avoimiin kohtaamispaikkoihin osaksi vanhemman ja lapsen välisen vuorovaikutuksen tukemista. Tärkeäksi koettiin oppaan monipuoliset käyttömahdollisuudet, jotta sitä voidaan käyttää niin ammattilaisten työkaluna, kuin vanhemmille jaettavana oppaanakin. Oppaasta pyydettiin kirjallista palautetta toimeksiantajalta. Toimeksiantaja koki oppaan olevan toimiva työkalu kohtaamispaikkatoimintaan.