Ekologisten elintarvikkeiden pakkaus- ja myymäläviestintä
Järvenpää, Heini (2011)
Järvenpää, Heini
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053110511
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053110511
Tiivistelmä
Ilmastonmuutos ja kasvihuonepäästöjen vähentäminen on jatkuvasti otsikoissa eri tilanteissa ja asia on erittäin ajankohtainen. Ihmiset ovat entistä valveutuneempia ja suosivat yhä enemmän ekologisia tuotteita. Ekologisten elintarvikkeiden tuotanto ja myynti ovatkin jatkuvassa nousussa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, minkälaista ja kuinka näkyvää on ekologisten elintarvikkeiden pakkaus- ja myymäläviestintä. Esimerkkinä tutkimuksessa käytetään leivän markkinointiviestintää.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään hiilijalanjälkeä sekä päästökauppajärjestelmää. Päästökauppajärjestelmäosassa avataan myös vapaaehtoisen päästökaupan toimintaa ja siihen liittyviä sertifikaatteja. Lisäksi käsittelen teoriaosassa ekologisia ruoantuotantomahdollisuuksia, niiden hyötyjä ja haittoja. Pakkaus- ja myymäläviestintä on käsitelty yleisesti kohdentamatta sitä mihinkään tiettyyn tuotteeseen tai tuoteryhmään.
Empiirisen osan tutkimus tehtiin 23.11.2010 kauppakeskus Jumbossa Prisman ja Citymarketin leipäosastoilla. Asiakkaat vastasivat paikan päällä kyselylomakkeeseen ja saivat tästä kiitokseksi Primulan Tempo täysruis – tuotteen. Vastauksia saatiin yhteensä 56 kappaletta. Vastaukset analysoitiin kysymys kerrallaan.
Saadut tulokset ovat täysin sekö Primula Leipomot Oy:n että muiden elintarvikealan yritysten käytössä. Tulosten pohjalta yritykset ja elintarvikemyymälät voivat suunnitella pakkausten ulkonäköä ja tuotesijoittelua. Saadut tulokset kertoivat ekologisten termien olevan tunnettuja kuluttajien keskuudessa, ainoastaan sana hiilineutraali oli monille vielä vieras.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, minkälaista ja kuinka näkyvää on ekologisten elintarvikkeiden pakkaus- ja myymäläviestintä. Esimerkkinä tutkimuksessa käytetään leivän markkinointiviestintää.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään hiilijalanjälkeä sekä päästökauppajärjestelmää. Päästökauppajärjestelmäosassa avataan myös vapaaehtoisen päästökaupan toimintaa ja siihen liittyviä sertifikaatteja. Lisäksi käsittelen teoriaosassa ekologisia ruoantuotantomahdollisuuksia, niiden hyötyjä ja haittoja. Pakkaus- ja myymäläviestintä on käsitelty yleisesti kohdentamatta sitä mihinkään tiettyyn tuotteeseen tai tuoteryhmään.
Empiirisen osan tutkimus tehtiin 23.11.2010 kauppakeskus Jumbossa Prisman ja Citymarketin leipäosastoilla. Asiakkaat vastasivat paikan päällä kyselylomakkeeseen ja saivat tästä kiitokseksi Primulan Tempo täysruis – tuotteen. Vastauksia saatiin yhteensä 56 kappaletta. Vastaukset analysoitiin kysymys kerrallaan.
Saadut tulokset ovat täysin sekö Primula Leipomot Oy:n että muiden elintarvikealan yritysten käytössä. Tulosten pohjalta yritykset ja elintarvikemyymälät voivat suunnitella pakkausten ulkonäköä ja tuotesijoittelua. Saadut tulokset kertoivat ekologisten termien olevan tunnettuja kuluttajien keskuudessa, ainoastaan sana hiilineutraali oli monille vielä vieras.