Opiskelijakokemuksia mikroyritysten kanssa tehdyistä kehittämistöistä
Tyni, Eija (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005148982
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005148982
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tavoite oli selvittää, millaisia kokemuksia Laurea-ammattikorkeakoulun opiskelijoilla on mikroyritysten kanssa tehdyistä kehittämistöistä. Tutkimuksen tarkoitus oli tuottaa tietoa Laurean koordinoimaan Tutka-hankkeeseen siitä, miten mikroyritysten ja opiskelijoiden yhteistyöllä on onnistuttu edistämään opiskelijan yrittäjyyden oppimista ja liiketoiminnan kokonaisuuden hahmottamista. Tutka-hanke on Laurean, KEUKEn, Posintran ja Novagon yhteinen hanke, jonka tavoitteena on parantaa pk-yritysten kilpailukykyä Uudellamaalla.
Tutkimus oli laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin teemahaastelluilla, ja se analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Asiantuntijatyössä, yrittäjyydessä ja yrityksen johtamisessa tarvitaan samanlaisia tai samankaltaisia taitoja, joilla sopeutua toimintaympäristössä tapahtuviin muutoksiin. Tutkimuksen tietoperusta koostui tutkivaan oppimiseen liittyvien osa-alueiden, kuten kehittämistyön ja Laureassa luodun Learning by Developing -mallin lisäksi yrittäjyyteen ja yrittäjäkasvatukseen, dynaamisiin kyvykkyyksiin liittyvistä teorioista sekä mikroyrityksen ominaispiirteistä.
Tutkimuksen mukaan mikroyritykselle tehdyt kehittämistyöt edistävät yrittäjyyden oppimista. Yrityksen pieni koko, matala organisaatio ja yhdessä tekeminen tukevat oppimista. Kehittämistyöt, joissa kehitetään toimeksiantajan liiketoimintaa, tarjoavat mahdollisuuden oppia liiketoimintaa. Yrittäjyyden ja liiketoimintaosaamisen lisäksi kehittämistöissä opitaan yleisiä työelämätaitoja, saadaan työkokemusta ja valmennusta asiantuntijarooliin. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että mikroyrityksen kanssa tehtävät kehittämistyöt tukevat yrittäjäkasvatukselle asetettuja tavoitteita The aim of this thesis was to find out what kind of experiences students of Laurea University of Applied Sciences have from development work with micro-enterprises. The purpose of the study was to provide information for the Tutka project, which is coordinated by Laurea, on how the cooperation between micro-enterprises and students has succeeded in promoting student entrepreneurship learning and the perception of the business. The Tutka project is a joint project of Laurea, KEUKE, Posintra and Novago, which aims to improve the competitiveness of SMEs in Uusimaa.
The study was a qualitative study. The material was collected through thematic interviews and analyzed by data-driven content analysis. Expert work, entrepreneurship and business management require similar skills to adapt to changes in the operating environment. In addition to areas related to exploratory learning, such as development work and the Learning by Developing model created at Laurea, the knowledge base of the study consisted of theories related to entrepreneurship and entrepreneurship education, dynamic abilities, and characteristics of micro-enterprise.
According to the study, the development work done for micro-enterprises promotes the learning of entrepreneurship. Small size of the company, low hierarchy and working together promote learning. Development work that develops the client’s business provides an opportunity to learn about the business. In addition to entrepreneurship and business expertise, development work teaches general skills needed in working life, provides work experience and prepares for a role of an expert. Based on the study, it can be stated that development work with a micro-enterprise supports the goals set for entrepreneurship education.
Tutkimus oli laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin teemahaastelluilla, ja se analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Asiantuntijatyössä, yrittäjyydessä ja yrityksen johtamisessa tarvitaan samanlaisia tai samankaltaisia taitoja, joilla sopeutua toimintaympäristössä tapahtuviin muutoksiin. Tutkimuksen tietoperusta koostui tutkivaan oppimiseen liittyvien osa-alueiden, kuten kehittämistyön ja Laureassa luodun Learning by Developing -mallin lisäksi yrittäjyyteen ja yrittäjäkasvatukseen, dynaamisiin kyvykkyyksiin liittyvistä teorioista sekä mikroyrityksen ominaispiirteistä.
Tutkimuksen mukaan mikroyritykselle tehdyt kehittämistyöt edistävät yrittäjyyden oppimista. Yrityksen pieni koko, matala organisaatio ja yhdessä tekeminen tukevat oppimista. Kehittämistyöt, joissa kehitetään toimeksiantajan liiketoimintaa, tarjoavat mahdollisuuden oppia liiketoimintaa. Yrittäjyyden ja liiketoimintaosaamisen lisäksi kehittämistöissä opitaan yleisiä työelämätaitoja, saadaan työkokemusta ja valmennusta asiantuntijarooliin. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että mikroyrityksen kanssa tehtävät kehittämistyöt tukevat yrittäjäkasvatukselle asetettuja tavoitteita
The study was a qualitative study. The material was collected through thematic interviews and analyzed by data-driven content analysis. Expert work, entrepreneurship and business management require similar skills to adapt to changes in the operating environment. In addition to areas related to exploratory learning, such as development work and the Learning by Developing model created at Laurea, the knowledge base of the study consisted of theories related to entrepreneurship and entrepreneurship education, dynamic abilities, and characteristics of micro-enterprise.
According to the study, the development work done for micro-enterprises promotes the learning of entrepreneurship. Small size of the company, low hierarchy and working together promote learning. Development work that develops the client’s business provides an opportunity to learn about the business. In addition to entrepreneurship and business expertise, development work teaches general skills needed in working life, provides work experience and prepares for a role of an expert. Based on the study, it can be stated that development work with a micro-enterprise supports the goals set for entrepreneurship education.