Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Touhukerho 3-6-vuotiaiden lasten motorisen kehityksen tukena

Viholainen, Riikka; Virtanen, Hedda (2020)

 
Avaa tiedosto
viholainen_riikka.pdf (4.879Mt)
Lataukset: 


Viholainen, Riikka
Virtanen, Hedda
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005149136
Tiivistelmä
Motorisilla taidoilla tarkoitetaan erilaisia liikesarjoja, jotka osataan suorittaa hallitusti. Motorisia perustaitoja ovat tasapaino-, liikkumis- ja käsittelytaidot. Lapsen motoriset taidot saattavat olla puutteelliset sairauden tai vamman takia tai virikkeettömän ympäristön seurausta. Virikkeetön ympäristö passivoi lapsia, jolloin motorinen kehitys saattaa viivästyä. Jokainen lapsi kehittyy yksilöllisesti, mutta koska motorinen kehitys on ensimmäisinä vuosina nopeaa, alttius erilaisille toimintahäiriöille on suuri.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella viisi viikkoa kestävä Touhukerho, joka tukee lasten motorista kehitystä. Tavoitteena oli selvittää, millainen vaikutus viiden viikon liikuntainterventiolla on lasten motorisiin taitoihin. Lasten motorisia taitoja testattiin MABC-2-, KEMO:n pilottitesti 2- ja APM –testistöjen pohjalta koo-tulla testikokonaisuudella. Testistöstä saatujen pisteiden avulla kehiteltiin Touhu-kerho, johon harjoiteltavaksi suoritteiksi valikoitui viisi heikoiten osattua motorista taitoa. Motoristen taitojen kehittymistä seurattiin havaintopäiväkirjan sekä alku- ja loppumittauksen avulla.

Havaintopäiväkirjan perusteella motorisissa taidoissa tapahtui kehitystä osalla lapsista, mutta suurimmalla osalla taidot pysyivät samalla tasolla koko viiden viikon ajan. SPSS-ohjelmalla analysoitujen alku- ja loppumittausten perusteella tilastollisesti merkittäviä tuloksia ilmeni havaintomotorisissa taidoissa yhden mitattavan suoritteen osalta, käsittelytaidoissa heiton ja kiinnioton mittauksessa ja tasapainotaidoissa dynaamisen tasapainon osalta (p<0,05). Liikkumistaidot eivät kehittyneet tilastollisesti merkitsevästi (p>0,05). Tulosten perusteella Touhukerholla oli positiivinen vaikutus lasten motoristen taitojen kehittymiseen, mutta pienen otoskoon (N=13) takia tuloksia ei voida yleistää. Touhukerhon sisältöä voi jatkossa hyödyntää myös muut varhaiskasvatuksen parissa työskentelevät ammattilaiset.
 
Motor skills refer to different sets of movements that can be performed in a controlled manner. Basic motor skills are balance, locomotor and manipulative skills. Children’s motor skills can be inadequate due to a disease or handicap or an environment without stimuli. An environment without stimuli can cause children to become passive in which case their development in motor skills might be delayed. Each child develops individually, but motor development in the first years being as fast it is, the vulnerability to different dysfunctions is high.

The purpose of the research was to plan out a five-week-long ”Touhukerho” to support chlidren’s motor development. The goal was to find out what kind of an effect a five-week-long movement intervention had on children’s motor skills. The motor skills tests were based on MABC-2, KEMO pilot 2- and APM –testing. Five weakest skills were selected for the exercises. An observation log with initial and closing tests were used to monitor the development of the motor skill.

Based on the observation log, the development of motor skills were evolving, but for the most part of the research subjects, motor skills remained at the same level throughout the five-week movement intervention. The initial and final measurement were analyzed by SPSS-program. According to the statistics, statistically significant results were observed in perceptual-motor skills for one measurable performance, manipulative skills in measuring throws and catches and in balance skills for dynamic balance (p<0,05). Locomotor skills did not develop at a statistically significant level (p>0,05). According to the results, Touhukerho had a positive effect on the development of children’s motor skills but because of the small sample size (N=13), the results of this research cannot be generalized. The activities of Touhukerho can be utilised by other professionals working in early childhood education.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste