Kiusaaminen varhaiskasvatuksessa perheen näkökulmasta
Hurskainen, Marika; Kettunen, Sari (2020)
Hurskainen, Marika
Kettunen, Sari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051511578
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051511578
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, tapahtuuko päiväkodissa 3–5-vuotiaiden keskuudessa kasvattajilta huomaamatta jäävää kiusaamista ja millaista kiusaaminen on, mikäli sitä tapahtuu. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka myötä päiväkodissa voidaan kehittää keinoja kiusaamisen ehkäisyyn. Opinnäytetyön tehtävänä oli kerätä perheiltä tietoa, onko lapsi kokenut tulleensa kiusatuksi päiväkodissa.
Aiempien tutkimusten mukaan pienetkin lapset kiusaavat toisiaan ja varhaiskasvatusikäisten lasten keskuudessa tapahtuu kiusaamista. Lasten keskuudessa kiusaaminen on erilaista eri ikäkausina. Osa teoista on tahatonta kasvuun liittyvää, mutta osa kiusaamiseksi määriteltävää toimintaa. Lapsen toimintaa määrittää hänen psykososiaalinen, emotionaalinen ja empatian kehityksensä.
Tietoa kerättiin avoimia kysymyksiä sisältävän kyselylomakkeen avulla. Vastauksia saatiin 23 perheeltä. Vastaukset käsiteltiin laadullisen tutkimuksen menetelmin.
Tulosten mukaan päiväkodissa tapahtuu fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista kiusaamista. Kiusaamisen määrä on linjassa aiheesta aiemmin muualla tehtyihin tutkimuksiin. Opinnäytetyön tulosten pohjalta jatkotutkimusideaksi nousi toiminnallinen opinnäytetyö, joka tuottaa työkaluja kasvattajille kiusaamisen ehkäisemiseksi.
Aiempien tutkimusten mukaan pienetkin lapset kiusaavat toisiaan ja varhaiskasvatusikäisten lasten keskuudessa tapahtuu kiusaamista. Lasten keskuudessa kiusaaminen on erilaista eri ikäkausina. Osa teoista on tahatonta kasvuun liittyvää, mutta osa kiusaamiseksi määriteltävää toimintaa. Lapsen toimintaa määrittää hänen psykososiaalinen, emotionaalinen ja empatian kehityksensä.
Tietoa kerättiin avoimia kysymyksiä sisältävän kyselylomakkeen avulla. Vastauksia saatiin 23 perheeltä. Vastaukset käsiteltiin laadullisen tutkimuksen menetelmin.
Tulosten mukaan päiväkodissa tapahtuu fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista kiusaamista. Kiusaamisen määrä on linjassa aiheesta aiemmin muualla tehtyihin tutkimuksiin. Opinnäytetyön tulosten pohjalta jatkotutkimusideaksi nousi toiminnallinen opinnäytetyö, joka tuottaa työkaluja kasvattajille kiusaamisen ehkäisemiseksi.