Lasten kipukäyttäytyminen : kirjallisuuskatsaus
Tamminen, Minna (2011)
Tamminen, Minna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100313443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100313443
Tiivistelmä
Leikki-ikäinen lapsi kommunikoi vielä puutteellisesti verbaalisesti ja tämä tekee kivun arvioimisesta haastavaa. Kipua voidaan kuitenkin tunnistaa ja arvioida lapsen ulkoisen olemuksen ja käyttäytymisen perusteella. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata näitä tekijöitä. Tavoitteena oli löytää tietoa, joka parantaisi lasten kivun arviointia käytännön hoitotyössä.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja tutkimuksia haettiin tietokannoista jotka sisälsivät suomen- ja ruotsinkielisiä hoitotieteellisiä tutkimuksia ja viitteitä. Katsaukseen valittiin mukaan seitsemän tutkimusta, joista yksi oli ruotsinkielinen ja loput suomenkielisiä. Tutkimukset käsittelevät pääasiassa lasten kivun arviointia. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä laadullista sisällönanalyysia.
Tämän opinnäyteytön tulokset jakautuivat kolmeen pääluokkaan: lapsen näkyvä kivunilmaisu, lapsen hiljainen kivunilmaisu sekä lapsen yleinen käyttäytymisen muutos. Lapsi voi ilmaista kipua näkyvästi esimerkiksi huutamalla, itkemällä ja liikehtimällä levottomasti. Hiljainen tapa ilmaista kipua voi olla esimerkiksi ruokahaluttomuus, vetäytyminen ja käpertyminen. Lapselle ominaisen käytöksen muutos voi myös kertoa kivusta.
Lapsi voi siis ilmaista kipua hyvin moninaisilla tavoilla ja lapsen kivun tunnistaminen vaatii tietoa lapsen tavanomaisesta käyttäytymisestä sekä herkkyyttä reagoida pieniinkin muutoksiin. Tuloksista on hyötyä käytännön hoitotyön kehittämisessä lasten kivunhoitotyön osalta. Tutkimusta lasten kivun ilmaisemisesta on vähän ja sitä tarvittaisiin lisää. Samoin olisi hyvä tutkia kuinka hyvin hoitohenkilökunta osaa näitä merkkejä lapsista tunnistaa ja tulkita.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja tutkimuksia haettiin tietokannoista jotka sisälsivät suomen- ja ruotsinkielisiä hoitotieteellisiä tutkimuksia ja viitteitä. Katsaukseen valittiin mukaan seitsemän tutkimusta, joista yksi oli ruotsinkielinen ja loput suomenkielisiä. Tutkimukset käsittelevät pääasiassa lasten kivun arviointia. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä laadullista sisällönanalyysia.
Tämän opinnäyteytön tulokset jakautuivat kolmeen pääluokkaan: lapsen näkyvä kivunilmaisu, lapsen hiljainen kivunilmaisu sekä lapsen yleinen käyttäytymisen muutos. Lapsi voi ilmaista kipua näkyvästi esimerkiksi huutamalla, itkemällä ja liikehtimällä levottomasti. Hiljainen tapa ilmaista kipua voi olla esimerkiksi ruokahaluttomuus, vetäytyminen ja käpertyminen. Lapselle ominaisen käytöksen muutos voi myös kertoa kivusta.
Lapsi voi siis ilmaista kipua hyvin moninaisilla tavoilla ja lapsen kivun tunnistaminen vaatii tietoa lapsen tavanomaisesta käyttäytymisestä sekä herkkyyttä reagoida pieniinkin muutoksiin. Tuloksista on hyötyä käytännön hoitotyön kehittämisessä lasten kivunhoitotyön osalta. Tutkimusta lasten kivun ilmaisemisesta on vähän ja sitä tarvittaisiin lisää. Samoin olisi hyvä tutkia kuinka hyvin hoitohenkilökunta osaa näitä merkkejä lapsista tunnistaa ja tulkita.