Punnitus- ja annostelujärjestelmän ohjauksen sähköistäminen
Kosonen, Kimmo (2009)
Kosonen, Kimmo
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905152840
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905152840
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella toimiva ja käytännöllinen ohjauksen sähköistys annostelu- ja punnitusjärjestelmään, joka otetaan käyttöön kevytbetoni tehtaassa. Opinnäytetyössä on perehdytty ohjausjärjestelmiin ja logiikoihin sekä suunnittelussa käytettyyn hajautusjärjestelmään.
Ohjausjärjestelmä pitää sisällään koko järjestelmän ohjaukset ja logiikka on yksi osa ohjausjärjestelmää. Ohjausjärjestelmän tehtävänä on toimia käyttäjän ja koneen välisenä rajapintana. Ohjausjärjestelmää käytetään käyttöliittymän avulla, joka koostuu napeista, joilla annetaan käskyt koneelle, ja näytöistä, joilla tarkkaillaan koneen tilaa.
Hajautettu ohjausjärjestelmä pitää sisällään älykkäitä ohjausjärjestelmiä, jotka kykenevät toimimaan itsenäisesti ilman käyttäjän valvontaa. Ohjausjärjestelmien äly ja liitosrajapinnat ovat erillään toisistaan eli sijoitettu eri paikkoihin. Hajautetussa ohjausjärjestelmässä jokainen osa osaa hoitaa oman tehtävänsä, vaikka jokin järjestelmän osa vikaantuisi tai olisi jostain syystä pois käytöstä, järjestelmän osat eivät siis vaikuta toisiinsa. Hajautetun ohjausjärjestelmän eri osat yhdistetään kenttäväylällä. Kenttäväylän avulla järjestelmien osat vaihtavat tietoja keskenään ja kommunikoivat, kun väylä yhdistää eri osat toisiinsa saadaan kokonainen ohjausjärjestelmä.
Ohjauksen suunnittelu on tärkeä osa koko tehtaan suunnittelua ja toimintaa. Ohjauksen sähköisessä suunnittelussa piirretään ohjaukselle sähkökuvat, sähköisten kuvien perusteella ohjausjärjestelmä ja logiikka kootaan. Tulevaisuudessa suurin kehitys tapahtuu todennäköisesti yksittäisissä komponenteissa ja väylissä. Väylät toimivat varmasti tulevaisuudessa langattomasti, jolloin kustannuksissa säästetään.
Opinnäytetyön käytännön osuus on suoritettu Lahti Precision Oy:ssä. Opinnäytetyön ohjasivat Lahti Precisionin sähköosaston suunnittelupäällikkö sekä sähkösuunnittelija. Käytännön osuus liittyy Ukrainaan tänä vuonna valmistuvan tehtaan suunnitteluun. Ohjauksen sähköinen suunnittelu on haastava, koska aikatauluissa täytyy pysyä ja suuriin virheisiin ei ole varaa. Alan kokemuksella on suuri merkitys töiden etenemisessä.
Ohjausjärjestelmä pitää sisällään koko järjestelmän ohjaukset ja logiikka on yksi osa ohjausjärjestelmää. Ohjausjärjestelmän tehtävänä on toimia käyttäjän ja koneen välisenä rajapintana. Ohjausjärjestelmää käytetään käyttöliittymän avulla, joka koostuu napeista, joilla annetaan käskyt koneelle, ja näytöistä, joilla tarkkaillaan koneen tilaa.
Hajautettu ohjausjärjestelmä pitää sisällään älykkäitä ohjausjärjestelmiä, jotka kykenevät toimimaan itsenäisesti ilman käyttäjän valvontaa. Ohjausjärjestelmien äly ja liitosrajapinnat ovat erillään toisistaan eli sijoitettu eri paikkoihin. Hajautetussa ohjausjärjestelmässä jokainen osa osaa hoitaa oman tehtävänsä, vaikka jokin järjestelmän osa vikaantuisi tai olisi jostain syystä pois käytöstä, järjestelmän osat eivät siis vaikuta toisiinsa. Hajautetun ohjausjärjestelmän eri osat yhdistetään kenttäväylällä. Kenttäväylän avulla järjestelmien osat vaihtavat tietoja keskenään ja kommunikoivat, kun väylä yhdistää eri osat toisiinsa saadaan kokonainen ohjausjärjestelmä.
Ohjauksen suunnittelu on tärkeä osa koko tehtaan suunnittelua ja toimintaa. Ohjauksen sähköisessä suunnittelussa piirretään ohjaukselle sähkökuvat, sähköisten kuvien perusteella ohjausjärjestelmä ja logiikka kootaan. Tulevaisuudessa suurin kehitys tapahtuu todennäköisesti yksittäisissä komponenteissa ja väylissä. Väylät toimivat varmasti tulevaisuudessa langattomasti, jolloin kustannuksissa säästetään.
Opinnäytetyön käytännön osuus on suoritettu Lahti Precision Oy:ssä. Opinnäytetyön ohjasivat Lahti Precisionin sähköosaston suunnittelupäällikkö sekä sähkösuunnittelija. Käytännön osuus liittyy Ukrainaan tänä vuonna valmistuvan tehtaan suunnitteluun. Ohjauksen sähköinen suunnittelu on haastava, koska aikatauluissa täytyy pysyä ja suuriin virheisiin ei ole varaa. Alan kokemuksella on suuri merkitys töiden etenemisessä.