Osaamisen kehittäminen sesonkityössä : Case Pyhätunturi
Pirinen, Annika (2011)
Pirinen, Annika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100713581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100713581
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkimuksen avulla selvittää Pyhätunturi Oy:n sesonkityössä toimivan henkilöstön ammatillisen osaamisen nykytila. Selville haluttiin myös saada yrityksessä yleisesti käytössä olleet menetelmät osaamisen kehittämiseen sekä menetelmät, jotka henkilöstö itse kokee tärkeimmiksi ja motivoivimmaksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuloksia analysoimalla ja vertailemalla tehdä Pyhätunturi Oy:n esimiestason käyttöön käytännön tasolla toteutettava kehittämissuunnitelma.
Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja kyselylomakkeita. Haastateltavana oli Pyhätunturi Oy:n liiketoiminnanjohtaja Teuvo Soppela. Haastattelulla selvitettiin mitä keinoja Pyhätunturi on käyttänyt kehittääkseen henkilöstön osaamisen kehittämistä. Näitä olivat pääasiassa perehdyttäminen, mahdollisuus ristiinkouluttautumiseen, koulutustilaisuudet, palaverit ja itseohjautuvan oppimisen tukeminen. Kyselylomakkeet suunnattiin tutkimuksen pääasialliselle kohdejoukolle, sesonkityössä työskentelevälle henkilöstölle. Vastaajia oli 27.
Kyselylomakkeista selvisi, että henkilöstö arvioi eniten kehittämistä osaamisessaan olevan Pyhätunturi Oy:n yritystuntemuksen saralla, yrityksen sisäisissä vuorovaikutustaidoissa sekä sen tarjoamien tuotteiden tuntemuksessa. Kaikkein motivoivimmaksi ja tärkeimmiksi keinoiksi kehittää ammatillista osaamistaan he arvioivat olevan työtovereilta saadun kannustuksen, toimintaoppimisen, jossa opitaan työtehtävien kautta sekä uusien työtekijöiden perehdyttämisen. Vähiten heitä motivoivat palaverit, ristiinkoulutus sekä erilaiset koulutustilaisuudet.
Kehittämissuunnitelmassa huomioitiin tutkimuksen tuloksia ja se sisältää mm. idean hyödyntää muilta työntekijöiltä saatua kannustusta kannustuspalkinnon muodossa sekä näkökulmia palavereihin, perehdyttämiseen ja ristiinkouluttamiseen. Tutkija koki työn toteuttamisen kiinnostavana ja opettavana kokemuksena. Tutkimus oli melko työläs ja vaati syvällistä paneutumista henkilöstöjohtamisen kirjallisuuteen. Tutkija oli silti tyytyväinen työn lopputulokseen.
Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja kyselylomakkeita. Haastateltavana oli Pyhätunturi Oy:n liiketoiminnanjohtaja Teuvo Soppela. Haastattelulla selvitettiin mitä keinoja Pyhätunturi on käyttänyt kehittääkseen henkilöstön osaamisen kehittämistä. Näitä olivat pääasiassa perehdyttäminen, mahdollisuus ristiinkouluttautumiseen, koulutustilaisuudet, palaverit ja itseohjautuvan oppimisen tukeminen. Kyselylomakkeet suunnattiin tutkimuksen pääasialliselle kohdejoukolle, sesonkityössä työskentelevälle henkilöstölle. Vastaajia oli 27.
Kyselylomakkeista selvisi, että henkilöstö arvioi eniten kehittämistä osaamisessaan olevan Pyhätunturi Oy:n yritystuntemuksen saralla, yrityksen sisäisissä vuorovaikutustaidoissa sekä sen tarjoamien tuotteiden tuntemuksessa. Kaikkein motivoivimmaksi ja tärkeimmiksi keinoiksi kehittää ammatillista osaamistaan he arvioivat olevan työtovereilta saadun kannustuksen, toimintaoppimisen, jossa opitaan työtehtävien kautta sekä uusien työtekijöiden perehdyttämisen. Vähiten heitä motivoivat palaverit, ristiinkoulutus sekä erilaiset koulutustilaisuudet.
Kehittämissuunnitelmassa huomioitiin tutkimuksen tuloksia ja se sisältää mm. idean hyödyntää muilta työntekijöiltä saatua kannustusta kannustuspalkinnon muodossa sekä näkökulmia palavereihin, perehdyttämiseen ja ristiinkouluttamiseen. Tutkija koki työn toteuttamisen kiinnostavana ja opettavana kokemuksena. Tutkimus oli melko työläs ja vaati syvällistä paneutumista henkilöstöjohtamisen kirjallisuuteen. Tutkija oli silti tyytyväinen työn lopputulokseen.