Länsi-Jää Oy:n laadunhallintajärjestelmä
Taponen, Janne (2009)
Taponen, Janne
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905263224
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905263224
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda laadunhallintajärjestelmä Länsi-Jää Oy:lle. Opinnäytetyön aluksi tutkittiin laatua yleisesti ja käsiteltiin sitä eri näkökulmista. Tutkimuksen jälkeen alkoi alkutilanteen kartoitus, jossa yrityksen aloitustaso määriteltiin. Laadunhallintajärjestelmä rakennettiin SFS-EN ISO- 9001:n mukaisesti tavoitteena laatujärjestelmän sertifiointi.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Tutkimuksen toiminnallisessa vaiheessa luotiin laadunhallintajärjestelmä Länsi-Jää Oy:lle. Laadunhallintajärjestelmä rakennettiin prosessimuotoiseksi yritykseen. Tämä toteutettiin kartoittamalla yrityksen prosessit ja määrittelemällä niiden keskinäinen vuorovaikutus.
Laadunhallintajärjestelmä on tulevaisuudessa tärkeässä roolissa kilpailtaessa isoista kylmäalan urakoista. Opinnäytetyön aluksi asetetut tavoitteet saavutettiin laadunhallintajärjestelmän osalta. Rakennetulle järjestelmälle voidaan tulevaisuudessa hakea sertifiointi.
Nyt yrityksessä tehty laatujärjestelmä antaa hyvän pohjan yrityksen kehittymiseksi paremmaksi toimittajaksi muille yrityksille ja yksityisille asiakkaille. Jatkossa voisi tehdä selvityksen siitä, miten laadunhallintajärjestelmä on toiminut muissa yrityksissä ja miten se on vaikuttanut niiden toimintaan.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Tutkimuksen toiminnallisessa vaiheessa luotiin laadunhallintajärjestelmä Länsi-Jää Oy:lle. Laadunhallintajärjestelmä rakennettiin prosessimuotoiseksi yritykseen. Tämä toteutettiin kartoittamalla yrityksen prosessit ja määrittelemällä niiden keskinäinen vuorovaikutus.
Laadunhallintajärjestelmä on tulevaisuudessa tärkeässä roolissa kilpailtaessa isoista kylmäalan urakoista. Opinnäytetyön aluksi asetetut tavoitteet saavutettiin laadunhallintajärjestelmän osalta. Rakennetulle järjestelmälle voidaan tulevaisuudessa hakea sertifiointi.
Nyt yrityksessä tehty laatujärjestelmä antaa hyvän pohjan yrityksen kehittymiseksi paremmaksi toimittajaksi muille yrityksille ja yksityisille asiakkaille. Jatkossa voisi tehdä selvityksen siitä, miten laadunhallintajärjestelmä on toiminut muissa yrityksissä ja miten se on vaikuttanut niiden toimintaan.