Tukihenkilöiden vertaistukiryhmien ohjaus
Ojala, Niina; Mäntynen, Heidi (2011)
Ojala, Niina
Mäntynen, Heidi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091212994
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091212994
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyömme aiheena on vertaispienryhmien ohjaaminen. Aihe viritti mielenkiintoamme, kun kuulimme Tikkurilan Laurean uusien tukihenkilöiden vertaispienryhmien ohjaajien tarpeesta. Lisäksi kyseistä ajatusta vahvisti se, että olemme itse toimineet tukihenkilöinä, mikä antoi työllemme vahvan kokemuksellisen pohjan.
Työmme tavoitteena on kehittyä ammatillisesti ja saada ohjaamisesta käytännön kokemusta, jota voimme hyödyntää sosionomin asiakastyössä. Ohjattavien tukihenkilöiden näkökulmasta tavoitteemme on mahdollistaa jaetun tiedon hyödyntäminen tukihenkilötyössä. Yhteistyötä teemme Laurean tukihenkilökoulutuskurssin vastuuopettajien kanssa ja keräämme organisaatiotasolla hyödynnettävissä olevaa tietoa, jolla toimintaa voisi kehittää.
Käsittelimme työssämme ennen pääteemaan siirtymistä pienempiä teemoja kuten vapaaehtoistyö ja tukihenkilötoiminta. Yksi pääteemoistamme on vertaistuki ja siihen sisältyvät elementit kuten mentorointi. Kattavin pääteemamme on kuitenkin ohjaaminen, sillä katsoimme sen liittyvän olennaisimmin ammatilliseen kehittymiseemme.
Jotta lukija pystyisi ymmärtämään tukihenkilöiden ohjaamista, on hänen ensiksi tiedettävä siitä, minkälainen toimija tukihenkilö on ja millaisella kentällä he yleensä toimivat. Pyrimme tutustuttamaan lukijan hyvin aiheeseen, jotta teoria avautuisi ja yhdistyisi työn lukemisen jälkeen käytäntöön. Lisäksi käsittelemme vasta viimeisenä teoria muotona ryhmäteoriaa, sillä kyseinen osio edeltää kenttäpäiväkirjoja, jossa lukija tutustutetaan käytännön kokemuksiin ohjauksistamme.
Työn teemojen järjestystä on mietitty tarkkaan ja olemme tavoitelleet loogista ja lukijalle helpointa etenemistä. Teemojen on tarkoitus laskeutua syvemmiksi osa-alueiksi ja valmentaa lukijaa kenttäpäiväkirjoihin. Vaikka olemme tulkinneet ohjauksiamme syvällisesti päiväkirjoissamme, niiden lopullinen ymmärrys perustuu kuitenkin vasta kaiken käsittelemämme teoriatiedon käsittelemisen jälkeen.
Toimintamme sai alkunsa keväällä 2011. Ohjasimme neljää tukihenkilöiden pienryhmää. Ohjauskertoja oli yhteensä 16 ja suoritimme ohjaukset parityöskentelynä. Ohjauksista pidimme kenttäpäiväkirjaa, joissa pohdimme reflektoiden omia onnistumisia ja ammatillista kehitystä. Haluamme tutkimuksellamme saada selville tukihenkilöiden kokemuksia meidän ohjaamistamme vertaispienryhmistä sekä tietoa siitä, millaista antia on meidän, jo kokeneiden tukihenkilöiden ohjaamat vertaistukiryhmät. Luotettavuutta tutkimuksellemme haimme tukihenkilöille tehdyn palautekyselyn sekä aikaisempien tutkimusten pohjalta.
Saaduista tuloksista voimme todeta, että vertaistuki kannattaa. Vertaistuki antoi ohjattaville mahdollisuuden purkaa tukisuhteidensa ongelmia ja tunteita turvallisessa ja suvaitsevassa ilmapiirissä. Opiskelijoiden ohjaamat tuokiot koettiin rentoina ja tasa-arvoisuuden takia sen nähtiin lisäävän vertaisuuden kokemista.
Työmme tavoitteena on kehittyä ammatillisesti ja saada ohjaamisesta käytännön kokemusta, jota voimme hyödyntää sosionomin asiakastyössä. Ohjattavien tukihenkilöiden näkökulmasta tavoitteemme on mahdollistaa jaetun tiedon hyödyntäminen tukihenkilötyössä. Yhteistyötä teemme Laurean tukihenkilökoulutuskurssin vastuuopettajien kanssa ja keräämme organisaatiotasolla hyödynnettävissä olevaa tietoa, jolla toimintaa voisi kehittää.
Käsittelimme työssämme ennen pääteemaan siirtymistä pienempiä teemoja kuten vapaaehtoistyö ja tukihenkilötoiminta. Yksi pääteemoistamme on vertaistuki ja siihen sisältyvät elementit kuten mentorointi. Kattavin pääteemamme on kuitenkin ohjaaminen, sillä katsoimme sen liittyvän olennaisimmin ammatilliseen kehittymiseemme.
Jotta lukija pystyisi ymmärtämään tukihenkilöiden ohjaamista, on hänen ensiksi tiedettävä siitä, minkälainen toimija tukihenkilö on ja millaisella kentällä he yleensä toimivat. Pyrimme tutustuttamaan lukijan hyvin aiheeseen, jotta teoria avautuisi ja yhdistyisi työn lukemisen jälkeen käytäntöön. Lisäksi käsittelemme vasta viimeisenä teoria muotona ryhmäteoriaa, sillä kyseinen osio edeltää kenttäpäiväkirjoja, jossa lukija tutustutetaan käytännön kokemuksiin ohjauksistamme.
Työn teemojen järjestystä on mietitty tarkkaan ja olemme tavoitelleet loogista ja lukijalle helpointa etenemistä. Teemojen on tarkoitus laskeutua syvemmiksi osa-alueiksi ja valmentaa lukijaa kenttäpäiväkirjoihin. Vaikka olemme tulkinneet ohjauksiamme syvällisesti päiväkirjoissamme, niiden lopullinen ymmärrys perustuu kuitenkin vasta kaiken käsittelemämme teoriatiedon käsittelemisen jälkeen.
Toimintamme sai alkunsa keväällä 2011. Ohjasimme neljää tukihenkilöiden pienryhmää. Ohjauskertoja oli yhteensä 16 ja suoritimme ohjaukset parityöskentelynä. Ohjauksista pidimme kenttäpäiväkirjaa, joissa pohdimme reflektoiden omia onnistumisia ja ammatillista kehitystä. Haluamme tutkimuksellamme saada selville tukihenkilöiden kokemuksia meidän ohjaamistamme vertaispienryhmistä sekä tietoa siitä, millaista antia on meidän, jo kokeneiden tukihenkilöiden ohjaamat vertaistukiryhmät. Luotettavuutta tutkimuksellemme haimme tukihenkilöille tehdyn palautekyselyn sekä aikaisempien tutkimusten pohjalta.
Saaduista tuloksista voimme todeta, että vertaistuki kannattaa. Vertaistuki antoi ohjattaville mahdollisuuden purkaa tukisuhteidensa ongelmia ja tunteita turvallisessa ja suvaitsevassa ilmapiirissä. Opiskelijoiden ohjaamat tuokiot koettiin rentoina ja tasa-arvoisuuden takia sen nähtiin lisäävän vertaisuuden kokemista.