Viestintästrategia asiantuntijayritykselle
Toivanen, Lotta (2020)
Toivanen, Lotta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051611763
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051611763
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsiteltiin pienen B2B-asiantuntijayrityksen ulkoista viestintää. Työn tarkoituksena oli selvittää, miten asiantuntijayritys voi hyödyntää sosiaalista mediaa ja sisältömarkkinointia viestinnässään. Kohdeyrityksenä toimi patenttitoimisto Espatent Oy. Työn lopputuotoksena kohdeyritykselle laadittiin viestintästrategia, joka ohjaa yrityksen viestintää keskittyen asiantuntijuuden jakamiseen ja työnantajakuvan rakentamiseen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkasteltiin sosiaalista mediaa ja asiantuntijaviestintää B2B-yrityksen näkökulmasta sekä blogiviestintää ja asiantuntijan henkilöbrändiä. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin sisällön tuottamista ja sisältömarkkinointia sekä työnantajamielikuvaa ja sen merkitystä rekrytoinnissa.
Kehittämistyön menetelminä käytettiin kilpailija-analyysia ja suunnittelupalavereita. Viestintästrategian tavoitteiksi määriteltiin kohdeyrityksen tunnettuuden ja näkyvyyden lisääminen, asiakaskokemuksen parantaminen ja työnantajamielikuvan kehittäminen. Opinnäytetyön myötä kohdeyritykselle luotiin perustukset viestintään, jolla sisällöntuotanto saadaan aloitettua. Viestintästrategian jatkokehityskohteiksi ehdotettiin asiakasymmärryksen parantamista ja sosiaalista myyntiä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkasteltiin sosiaalista mediaa ja asiantuntijaviestintää B2B-yrityksen näkökulmasta sekä blogiviestintää ja asiantuntijan henkilöbrändiä. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin sisällön tuottamista ja sisältömarkkinointia sekä työnantajamielikuvaa ja sen merkitystä rekrytoinnissa.
Kehittämistyön menetelminä käytettiin kilpailija-analyysia ja suunnittelupalavereita. Viestintästrategian tavoitteiksi määriteltiin kohdeyrityksen tunnettuuden ja näkyvyyden lisääminen, asiakaskokemuksen parantaminen ja työnantajamielikuvan kehittäminen. Opinnäytetyön myötä kohdeyritykselle luotiin perustukset viestintään, jolla sisällöntuotanto saadaan aloitettua. Viestintästrategian jatkokehityskohteiksi ehdotettiin asiakasymmärryksen parantamista ja sosiaalista myyntiä.