Päivähoidon aloitusopas
Virtanen, Jenny (2020)
Virtanen, Jenny
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051711883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051711883
Tiivistelmä
Tämän sähköisen portfoliotyyppisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda päivähoidon aloitusopas tukemaan lapsen päivähoitoa aloittavia perheitä, etenkin vieraskielisiä perheitä. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Helsingin kaupungin päiväkodin kanssa. Päiväkoti oli asettanut omaksi kehittämistehtäväksi päivähoidon aloituksen parantamisen jo ennen yhteistyön alkua, joten tämä opinnäytetyö toi välitöntä hyötyä työelämänkumppanille.
Opas pitää sisällään käytännön informaatiota, muun muassa yhteystietoja ja arjen toimintatapoja. Oppaan voi käydä läpi aloituskeskustelussa yhdessä tulkin kanssa, ja perhe voi kirjoittaa käännöksen omalla kielellään suoraan oppaaseen. Opas on samalla myös kasvattajien työkalu, sillä se toimii muistilistana ja keskustelurunkona aloituskeskustelussa. Opas on ryhmäkohtainen, ja tämän opinnäytetyön opas tehtiin alle 3-vuotiaiden lasten ryhmälle.
Teoreettinen viitekehys tukeutuu valtakunnallisiin varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin sekä varhaiskasvatuslakiin. Vieraskielisten asiakasperheiden tukeminen ja yhdenvertaisuuden edistäminen olivat päänäkökulma huoltajien kanssa tehtävän yhteistyön kehittämisessä.
Päivähoidon aloitusopas sai kiitettävää palautetta päiväkodin työntekijöiltä ja esimieheltä, ja opas on tarkoitus ottaa käyttöön viimeistään syksyllä 2020. Oppaasta tullaan tekemään erikseen omat versiot päiväkodin jokaiselle ryhmälle, jonka lisäksi oppaan viemistä muihin päiväkoteihin suunnitellaan.
Tämä opinnäytetyö ei ole julkinen.
Opas pitää sisällään käytännön informaatiota, muun muassa yhteystietoja ja arjen toimintatapoja. Oppaan voi käydä läpi aloituskeskustelussa yhdessä tulkin kanssa, ja perhe voi kirjoittaa käännöksen omalla kielellään suoraan oppaaseen. Opas on samalla myös kasvattajien työkalu, sillä se toimii muistilistana ja keskustelurunkona aloituskeskustelussa. Opas on ryhmäkohtainen, ja tämän opinnäytetyön opas tehtiin alle 3-vuotiaiden lasten ryhmälle.
Teoreettinen viitekehys tukeutuu valtakunnallisiin varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin sekä varhaiskasvatuslakiin. Vieraskielisten asiakasperheiden tukeminen ja yhdenvertaisuuden edistäminen olivat päänäkökulma huoltajien kanssa tehtävän yhteistyön kehittämisessä.
Päivähoidon aloitusopas sai kiitettävää palautetta päiväkodin työntekijöiltä ja esimieheltä, ja opas on tarkoitus ottaa käyttöön viimeistään syksyllä 2020. Oppaasta tullaan tekemään erikseen omat versiot päiväkodin jokaiselle ryhmälle, jonka lisäksi oppaan viemistä muihin päiväkoteihin suunnitellaan.
Tämä opinnäytetyö ei ole julkinen.