Uusien ja passiivisten jäsenten sitouttamisen kehittäminen palvelukehittämisen keinoin : case Kerigolf
Hirvonen, Sanna (2020)
Hirvonen, Sanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138839
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138839
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Kerigolfin uusien ja passiivisten jäsenten sitouttamista palvelukehittämisen keinoja ja teemoja hyödyntäen. Lisäksi tavoitteina oli selvittää kohderyhmän jäsenten kokemuksia ja sitoutuneisuutta Kerigolfin toimintaan sekä luoda tulosten perusteella kehittämisehdotuksia sitouttamiseen tulevaisuudessa toteutettavaksi.
Tutkimusosiossa hyödynnettiin aineistoina NexGolf–järjestelmän jäsentilastoja, Pelaaja ensin -palautekyselyä ja toteuttamaani kvantitatiivista jäsenkyselyä. Aineistojen pohjalta tehtiin tulkintoja asiakasymmärryksen kartuttamiseksi jäsenten kokemusten ja tarpeiden näkökulmasta sekä luotiin tuloksia koskien kohderyhmän jäsenten sitoutumista ja sitouttamista. Tulosten pohjalta koottiin sitouttamisen kehittämisehdotuksia jäsenten kokemukset ja tarpeet huomioiden. Kehittämisprosessissa hyödynnettiin palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja kuten asiakasprofiileja ja blueprintiä sekä asiakasymmärryksen teemoja. Lisäksi kohderyhmää osallistettiin kehittämisprosessiin pilottitapahtumalla.
Tärkeimmiksi kehittämisen kohteiksi sitouttamisen kannalta osoittautui kohderyhmän jäsenten aktivoimisen toimenpiteet eli kohdennettujen tapahtumien järjestäminen uusille ja passiivisille jäsenille, pelioikeustarjooman ja myynnin kehittäminen sekä viestinnän kohdentaminen ja tehostaminen. Tutkimus osoitti, että uusien ja passiivisten jäsenten aktivoiminen ja tehokkaampi sitouttaminen on merkittävää golfyhteisön elinvoimaisen tulevaisuuden takia. Golfyhteisön resurssit ovat kuitenkin rajalliset, jolloin tutkimustulokset ja kehittämisehdotukset ovat toimeksiantajalle merkittäviä ideoita toiminnan kehittämiseen.
Tutkimusosiossa hyödynnettiin aineistoina NexGolf–järjestelmän jäsentilastoja, Pelaaja ensin -palautekyselyä ja toteuttamaani kvantitatiivista jäsenkyselyä. Aineistojen pohjalta tehtiin tulkintoja asiakasymmärryksen kartuttamiseksi jäsenten kokemusten ja tarpeiden näkökulmasta sekä luotiin tuloksia koskien kohderyhmän jäsenten sitoutumista ja sitouttamista. Tulosten pohjalta koottiin sitouttamisen kehittämisehdotuksia jäsenten kokemukset ja tarpeet huomioiden. Kehittämisprosessissa hyödynnettiin palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja kuten asiakasprofiileja ja blueprintiä sekä asiakasymmärryksen teemoja. Lisäksi kohderyhmää osallistettiin kehittämisprosessiin pilottitapahtumalla.
Tärkeimmiksi kehittämisen kohteiksi sitouttamisen kannalta osoittautui kohderyhmän jäsenten aktivoimisen toimenpiteet eli kohdennettujen tapahtumien järjestäminen uusille ja passiivisille jäsenille, pelioikeustarjooman ja myynnin kehittäminen sekä viestinnän kohdentaminen ja tehostaminen. Tutkimus osoitti, että uusien ja passiivisten jäsenten aktivoiminen ja tehokkaampi sitouttaminen on merkittävää golfyhteisön elinvoimaisen tulevaisuuden takia. Golfyhteisön resurssit ovat kuitenkin rajalliset, jolloin tutkimustulokset ja kehittämisehdotukset ovat toimeksiantajalle merkittäviä ideoita toiminnan kehittämiseen.