Yhteiskäyttöisten kuormapyörien palvelukonseptin muotoilu : case: Colossus Finland Oy
Ehro, Jani (2020)
Ehro, Jani
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912250
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912250
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli muotoilla yhteiskäyttöisten kuormapyörien palvelu. Opinnäytetyössä varsinainen edunsaaja on oma yritys Colossus Finland Oy. Muotoilun ohessa tein EU-rahoitteisen ”Perille asti” -hankkeen kuormapyöräkokeilun. Tutkin kokeilulle asetetut tutkimushypoteesit koskien kuormapyörän sähkön merkityksestä käyttäjälle, palvelun tarpeellisuudesta alueen asukkaille, sekä voiko palvelulla vähentää autoilua kaupunkiympäristössä.
Jakamistalous on meneillään oleva talouden ilmiö, jonka ajureina ja mahdollistajina ovat teknologia, digitalisaatio ja sosiaalinen media. Jakamistaloudessa palvelun, hyödykkeen tai esineen tuottama hyöty voidaan saavuttaa ilman omistamista. Saavutettu hyöty on oleellisempaa kuin itse omistaminen. Jakamistalous näkyy todella laajasti eri toimialoilla ja käsittää niin paikallista ihmiseltä ihmiselle tapahtuvaa vaihdantaa, kuin myös suuryritysten pyrkimyksiä ottaa haltuun uusia markkinoita. Tämän opinnäytetyön viitekehyksessä tarkastellaan luonteenomaisesti tarkemmin palvelumuotoilua, jakamistaloutta liikenteen näkökulmasta ja jaettavia (kevyenliikenteen) ajoneuvoresursseja; sähköpotkulautoja, polkupyöriä sekä kuormapyöriä.
Opinnäytetyön menetelmäprosessina käytettiin palvelumuotoilun tuplatimanttiprosessia, jonka aikana on käytetty lukuisia eri menetelmiä. Lean startup ajattelun mukaista MVP (minimum viable product) menetelmää käytettiin kokeilun mahdollistajana. Kokeilusta on tehty käyttödatatutkimus. Sähköavusteisuuden merkitystä on tutkittu A/B-kokeilulla. Palvelun muotoilussa on hyödynnetty käyttäjäkyselyä, havainnointia, palvelupolkua, samankaltaisuuskaaviota, käyttäjäpersoonia, arvolupaustaulua, ideointimenetelmiä, konseptikuvausta ja muotoiluohjaimia.
Sähkökuormapyörien havaittiin olevan käyttäjien mielestä muita kevyenliikenteen vaihtoehtoja miellyttävämpi ja hauskempi ajoneuvo kokeilualueella. Lisäksi havaittiin, että merkityksellistä käyttäjälle on pyörän sähköavusteisuus ja lyhyt etäisyys pyörälle. Etäisyyden merkitys on suurempi käytön lopetusvaiheessa. Opinnäytetyön lopputuloksena on syntynyt kuvaus kokeilun käyttäjäpersoonista sekä palvelukonseptin kuvaus.
Palvelukonsepti mahdollistaisi yhteiskäyttöisten kuormapyörien jalkauttamisen kaupungissa yhteistyössä paikallisten yritysten kanssa. Konsepti mahdollistaa kustannustehokuuden ja riittävän määrän vapauksia käyttäjälle, mutta samalla kuitenkin ratkaisten suurimmat palvelun tuottamiseen liittyvät kuormapyörien logistiikan sekä kriittisen massan haasteet. Opinnäytetyön tekijä näkee, että palvelu olisi mahdollista tuottaa konseptin mukaisesti, mutta palvelukonseptia tulisi kokeilla käytännössä. Tulisi tutkia palvelulle kriittisen massan määrettä, hinnoittelua ja saada käytännön opit kokeilusta. Pohdinnoissa esitetään työhön liittyen visio uudesta liikenteen ajattelun mallista; MaaSM:stä eli (Mobility as a Service Moment:sta), jossa liikenne ei olisi enää vain oma palvelunsa, vaan liikenne voisi olla jonkin toisen palvelun yksittäinen palvelutuokio. Tämä mahdollistaisi uuden arvon syntymisen. Ehdotetaan tutkimaan MaaSM-mallia erityisesti siitä näkökulmasta, voiko kuluttajan valintoihin vaikuttaa liittämällä liikenne osaksi toista palvelua.
Asiasanat: palvelumuotoilu. jakamistalous, liikenteen jakamistalous, yhteiskäyttöinen kuormapyörä, MaaSM
Jakamistalous on meneillään oleva talouden ilmiö, jonka ajureina ja mahdollistajina ovat teknologia, digitalisaatio ja sosiaalinen media. Jakamistaloudessa palvelun, hyödykkeen tai esineen tuottama hyöty voidaan saavuttaa ilman omistamista. Saavutettu hyöty on oleellisempaa kuin itse omistaminen. Jakamistalous näkyy todella laajasti eri toimialoilla ja käsittää niin paikallista ihmiseltä ihmiselle tapahtuvaa vaihdantaa, kuin myös suuryritysten pyrkimyksiä ottaa haltuun uusia markkinoita. Tämän opinnäytetyön viitekehyksessä tarkastellaan luonteenomaisesti tarkemmin palvelumuotoilua, jakamistaloutta liikenteen näkökulmasta ja jaettavia (kevyenliikenteen) ajoneuvoresursseja; sähköpotkulautoja, polkupyöriä sekä kuormapyöriä.
Opinnäytetyön menetelmäprosessina käytettiin palvelumuotoilun tuplatimanttiprosessia, jonka aikana on käytetty lukuisia eri menetelmiä. Lean startup ajattelun mukaista MVP (minimum viable product) menetelmää käytettiin kokeilun mahdollistajana. Kokeilusta on tehty käyttödatatutkimus. Sähköavusteisuuden merkitystä on tutkittu A/B-kokeilulla. Palvelun muotoilussa on hyödynnetty käyttäjäkyselyä, havainnointia, palvelupolkua, samankaltaisuuskaaviota, käyttäjäpersoonia, arvolupaustaulua, ideointimenetelmiä, konseptikuvausta ja muotoiluohjaimia.
Sähkökuormapyörien havaittiin olevan käyttäjien mielestä muita kevyenliikenteen vaihtoehtoja miellyttävämpi ja hauskempi ajoneuvo kokeilualueella. Lisäksi havaittiin, että merkityksellistä käyttäjälle on pyörän sähköavusteisuus ja lyhyt etäisyys pyörälle. Etäisyyden merkitys on suurempi käytön lopetusvaiheessa. Opinnäytetyön lopputuloksena on syntynyt kuvaus kokeilun käyttäjäpersoonista sekä palvelukonseptin kuvaus.
Palvelukonsepti mahdollistaisi yhteiskäyttöisten kuormapyörien jalkauttamisen kaupungissa yhteistyössä paikallisten yritysten kanssa. Konsepti mahdollistaa kustannustehokuuden ja riittävän määrän vapauksia käyttäjälle, mutta samalla kuitenkin ratkaisten suurimmat palvelun tuottamiseen liittyvät kuormapyörien logistiikan sekä kriittisen massan haasteet. Opinnäytetyön tekijä näkee, että palvelu olisi mahdollista tuottaa konseptin mukaisesti, mutta palvelukonseptia tulisi kokeilla käytännössä. Tulisi tutkia palvelulle kriittisen massan määrettä, hinnoittelua ja saada käytännön opit kokeilusta. Pohdinnoissa esitetään työhön liittyen visio uudesta liikenteen ajattelun mallista; MaaSM:stä eli (Mobility as a Service Moment:sta), jossa liikenne ei olisi enää vain oma palvelunsa, vaan liikenne voisi olla jonkin toisen palvelun yksittäinen palvelutuokio. Tämä mahdollistaisi uuden arvon syntymisen. Ehdotetaan tutkimaan MaaSM-mallia erityisesti siitä näkökulmasta, voiko kuluttajan valintoihin vaikuttaa liittämällä liikenne osaksi toista palvelua.
Asiasanat: palvelumuotoilu. jakamistalous, liikenteen jakamistalous, yhteiskäyttöinen kuormapyörä, MaaSM