”Ne on ihan eksyksissä” : - Esiopetusikäisten lasten vuorovaikutus- ja tunnetaitojen tukeminen draamakasvatuksen keinoin
Sojakka, Reetta; Tuovinen, Julia (2011)
Sojakka, Reetta
Tuovinen, Julia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091212996
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091212996
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme käsittelee esiopetusikäisten lasten vuorovaikutus- ja tunnetaitojen tukemista draamakasvatuksen keinoin. Toteutimme opinnäytetyömme yhdessä erään vantaalaisen päiväkodin esikouluikäisten lasten kanssa. Esikoululaisista oli valittu yhdessä ryhmän työntekijöiden kanssa kuusi lasta, kaksi tyttöä ja neljä poikaa. Toiminnallinen työmme muodostui prosessidraaman suunnittelusta, ohjauksesta, arvioinnista ja ryhmän havainnoinnista. Toimintamme toteutui huhtikuussa 2011. Tapaamiskertoja oli kahdeksan, joista jokainen kesti 45 minuuttia sisältäen aloituksen, toiminnan ja lopetuksen. Jokaisen toimintakerran lopussa keräsimme lapsilta palautetta tunnekorttien avulla.
Opinnäytetyömme taustalla oli päiväkodin toive saada työvälineitä avuksi kiusaamisen ennaltaehkäisyyn kohdistuvaan työhön. Työssämme tarkastelunäkökulmana olivat lapsen tunteet ja kuuntelu- ja keskustelutaidot ryhmässä.
Opinnäytetyötä tehdessä esiin nousi lapsen tunne-elämän kehittymiseen liittyviä ajatuksia, muun muassa median vaikutus lapsen realistisen maailmankuvan kehittymiseen ja sen myötä myös todelliseen vuorovaikutukseen ja tunteiden kokemiseen itse.
Toimintamme pohjalta voimme todeta sen olleen merkityksellistä lapsille ja heidän tunnetaitojensa kohentumiselle.
Opinnäytetyömme taustalla oli päiväkodin toive saada työvälineitä avuksi kiusaamisen ennaltaehkäisyyn kohdistuvaan työhön. Työssämme tarkastelunäkökulmana olivat lapsen tunteet ja kuuntelu- ja keskustelutaidot ryhmässä.
Opinnäytetyötä tehdessä esiin nousi lapsen tunne-elämän kehittymiseen liittyviä ajatuksia, muun muassa median vaikutus lapsen realistisen maailmankuvan kehittymiseen ja sen myötä myös todelliseen vuorovaikutukseen ja tunteiden kokemiseen itse.
Toimintamme pohjalta voimme todeta sen olleen merkityksellistä lapsille ja heidän tunnetaitojensa kohentumiselle.