Laika ja Taikametsä : Esiopetusikäisten tunnetaitojen tukeminen draaman keinoin
Tolamo, Sara; Pietarinen, Mari (2011)
Tolamo, Sara
Pietarinen, Mari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091313026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091313026
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen draamaprosessi. Työn tavoitteena oli tukea esiopetusikäisiä päiväkotilapsia tunneilmaisussa draaman keinoin. Toteuttamistapamme oli toiminnallinen ja arviointi perustui havainnoimiseen, videointiin, oppimispäiväkirjoihin, sekä työparin palautteeseen. Arvioimme toimintaamme havainnoinnin keinoin ja draamaprosessiin osallistuneiden lasten ja lastentarhanopettajan kanssa käytyjen keskustelujen avulla. Pyrimme toiminnallamme kehittämään lasten kykyä tunnistaa, nimetä sekä ilmaista tunteitaan. Keskityimme kaikkiin tunteisiin, tuokiollamme ei voinut näyttää tai kokea oikeita tai vääriä tunteita.
Opinnäytetyömme lähti vantaalaisen päiväkodin tarpeesta tehdä projekti liittyen esiopetusikäisten lasten tunnetaitoihin. Suunnittelimme ja ohjasimme draamaprosessin, johon kuului kaksi tutustumiskertaa ja kuusi toimintakertaa. Toimintakerrat pidettiin 2011 maalis- ja huhtikuun välisenä aikana vantaalaisessa päiväkodissa. Toimintaan osallistui kymmenen kuusivuotiasta lasta. Jokaista toimintakertaa havainnoi ryhmän lastentarhanopettaja. Toiminta rakentui kehittelemämme Laika-koiran ja Taikametsän ympärille. Toiminnalla pyrittiin rohkaisemaan lapsia ilmaisemaan, tunnistamaan ja nimeämään tunteitaan avoimemmin. Halusimme myös antaa lapsille kokemuksen draamaprosessista.
Tarkastelimme työn teoriaosuudessa erityisesti esiopetusikäisen lapsen kehitystä, tunnetaitoja sekä draamapedagogiikkaa. Kerroimme jokaisen toimintakerran jälkeen kirjeitse lasten vanhemmille mitä olimme tehneet. Toiminnassamme lapset oppivat huomioimaan toisiaan sekä tunnistamaan ja nimeämään tunteitaan. Kokemuksemme mukaan draama soveltuu eriluonteisten lasten kanssa työskentelyyn ja toimii hyvin tunneilmaisun tukemisen välineenä.
Omien kokemustemme ja havaintojemme mukaan prosessimainen draamatyöskentely soveltuu hyvin osaksi päiväkotitoimintaa. Draamaa voidaan käyttää sosiaalialan työssä työmenetelmänä monien erilaisten yhteisöjen kanssa toimiessa. Draaman ohjauskerrat antoivat meille lisää kokemusta lasten kanssa työskentelystä, kuin myös itse draamaprosessin kokoamisesta ja ohjaamisesta. Käytännössä kokemamme draamatyöskentelyn perusteella huomasimme sen tärkeyden lasten tunneilmaisussa ja haluamme työmme kautta innostaa muita sosiaalialan ammattilaisia käyttämään draamaa oman työnsä välineenä.
Opinnäytetyömme lähti vantaalaisen päiväkodin tarpeesta tehdä projekti liittyen esiopetusikäisten lasten tunnetaitoihin. Suunnittelimme ja ohjasimme draamaprosessin, johon kuului kaksi tutustumiskertaa ja kuusi toimintakertaa. Toimintakerrat pidettiin 2011 maalis- ja huhtikuun välisenä aikana vantaalaisessa päiväkodissa. Toimintaan osallistui kymmenen kuusivuotiasta lasta. Jokaista toimintakertaa havainnoi ryhmän lastentarhanopettaja. Toiminta rakentui kehittelemämme Laika-koiran ja Taikametsän ympärille. Toiminnalla pyrittiin rohkaisemaan lapsia ilmaisemaan, tunnistamaan ja nimeämään tunteitaan avoimemmin. Halusimme myös antaa lapsille kokemuksen draamaprosessista.
Tarkastelimme työn teoriaosuudessa erityisesti esiopetusikäisen lapsen kehitystä, tunnetaitoja sekä draamapedagogiikkaa. Kerroimme jokaisen toimintakerran jälkeen kirjeitse lasten vanhemmille mitä olimme tehneet. Toiminnassamme lapset oppivat huomioimaan toisiaan sekä tunnistamaan ja nimeämään tunteitaan. Kokemuksemme mukaan draama soveltuu eriluonteisten lasten kanssa työskentelyyn ja toimii hyvin tunneilmaisun tukemisen välineenä.
Omien kokemustemme ja havaintojemme mukaan prosessimainen draamatyöskentely soveltuu hyvin osaksi päiväkotitoimintaa. Draamaa voidaan käyttää sosiaalialan työssä työmenetelmänä monien erilaisten yhteisöjen kanssa toimiessa. Draaman ohjauskerrat antoivat meille lisää kokemusta lasten kanssa työskentelystä, kuin myös itse draamaprosessin kokoamisesta ja ohjaamisesta. Käytännössä kokemamme draamatyöskentelyn perusteella huomasimme sen tärkeyden lasten tunneilmaisussa ja haluamme työmme kautta innostaa muita sosiaalialan ammattilaisia käyttämään draamaa oman työnsä välineenä.