Matka kukoistavaksi työpaikaksi
Paajanen, Erja; Roisko, Miia (2011)
Paajanen, Erja
Roisko, Miia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092013134
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092013134
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tutkia Vantaalla sijaitsevan yksityisen päiväkodin henkilöstön työhyvinvointia, jota pohdimme työntekijöiden työstä esiin nousevien työn voimavarojen ja kuormittavien tekijöiden kautta. Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen menetelmä, jossa tietojenkeruumenetelmänä käytimme kyselylomaketta, jossa oli avoimia kysymyksiä. Lisäksi työntekijät vastasivat SWOT-analyysiin. Kokosimme työn voimavara- ja kuormitustekijöitä koskevat teemat nk. työpolkuun, jolloin saimme hyvän kuvan työyhteisön voimavara- ja kuormitustekijöistä.
Työntekijöiden voimavaratekijöiksi nousivat työntekijän mahdollisuudet vaikuttaa omaan työhönsä, esimieheltä saatu tuki sekä työntekijän työssään kokema arvostus ja hyvä ilmapiiri. Lisäksi työyhteisön innovatiivinen työskentelyote, yhteen ”hiileen puhaltaminen” ja huumori koettiin työn voimavaratekijöiksi.
Työntekijöiden kuormittaviksi tekijöiksi nousivat työn määrällinen kuormittavuus mm. sairaspoissaolojen aikana. Muiksi kuormitusta aiheuttaviksi tekijöiksi koettiin asiakastyön tunnekuormitus sekä henkilöstön väliset ristiriidat. Työntekijät kokevat työhyvinvoinnin eri tavalla. Tutkimuksessamme esim. ilmapiiri nousi esiin sekä voimavaratekijänä että kuormittavana tekijänä.
Kyseisen päiväkodin kehittämishaasteiksi nousivat mm. tiedonkulun parantaminen, huomion kiinnittäminen työn määrälliseen kuormittavuuteen mm. käyttämällä sijaisia tarvittaessa sekä priorisoimalla töitä, jotta työn tekemisen vaatimukset olisivat tarpeeksi realistisia toteuttaa.
Asiakastyön tunnekuormitus on seikka, joka päiväkodin työntekijän on hyväksyttävä työssään. Päiväkodin työntekijä kohtaa työssään erilaisia asiakkaita, myös haastavia. Em. vuorovaikutustilanteisiin auttaa työyhteisön tuki sekä tarvittaessa työnohjaus. Työntekijän on myös tärkeää jatkuvasti kehittää itseään ammatillisesti selvitäkseen työnsä haasteista.
Koimme työssämme myös tärkeäksi nostaa esille työntekijöiden ehdotuksia työhyvinvoinnin parantamiseksi. Henkilökunnan ehdotuksia työhyvinvoinnin parantamiseksi olivat mm. avoin keskustelu ja palaute sekä työkaverin arvostaminen. Henkilökohtainen vastuu omasta työhyvinvoinnista ja työn tekemisestä koettiin tärkeäksi. Esimiehen rooli koettiin tärkeäksi työhyvinvoinnin tekijäksi.
Tämän kehittämistyön tuloksia voidaan hyödyntää kyseisen päiväkodin esimiehen ja työntekijöiden työhyvinvoinnin kehittämiseksi. Jatkotutkimuksena voisi olla mielenkiintoista tutkia työntekijöiden kokemaa asiakastyön tunnekuormitusta enemmänkin.
Työntekijöiden voimavaratekijöiksi nousivat työntekijän mahdollisuudet vaikuttaa omaan työhönsä, esimieheltä saatu tuki sekä työntekijän työssään kokema arvostus ja hyvä ilmapiiri. Lisäksi työyhteisön innovatiivinen työskentelyote, yhteen ”hiileen puhaltaminen” ja huumori koettiin työn voimavaratekijöiksi.
Työntekijöiden kuormittaviksi tekijöiksi nousivat työn määrällinen kuormittavuus mm. sairaspoissaolojen aikana. Muiksi kuormitusta aiheuttaviksi tekijöiksi koettiin asiakastyön tunnekuormitus sekä henkilöstön väliset ristiriidat. Työntekijät kokevat työhyvinvoinnin eri tavalla. Tutkimuksessamme esim. ilmapiiri nousi esiin sekä voimavaratekijänä että kuormittavana tekijänä.
Kyseisen päiväkodin kehittämishaasteiksi nousivat mm. tiedonkulun parantaminen, huomion kiinnittäminen työn määrälliseen kuormittavuuteen mm. käyttämällä sijaisia tarvittaessa sekä priorisoimalla töitä, jotta työn tekemisen vaatimukset olisivat tarpeeksi realistisia toteuttaa.
Asiakastyön tunnekuormitus on seikka, joka päiväkodin työntekijän on hyväksyttävä työssään. Päiväkodin työntekijä kohtaa työssään erilaisia asiakkaita, myös haastavia. Em. vuorovaikutustilanteisiin auttaa työyhteisön tuki sekä tarvittaessa työnohjaus. Työntekijän on myös tärkeää jatkuvasti kehittää itseään ammatillisesti selvitäkseen työnsä haasteista.
Koimme työssämme myös tärkeäksi nostaa esille työntekijöiden ehdotuksia työhyvinvoinnin parantamiseksi. Henkilökunnan ehdotuksia työhyvinvoinnin parantamiseksi olivat mm. avoin keskustelu ja palaute sekä työkaverin arvostaminen. Henkilökohtainen vastuu omasta työhyvinvoinnista ja työn tekemisestä koettiin tärkeäksi. Esimiehen rooli koettiin tärkeäksi työhyvinvoinnin tekijäksi.
Tämän kehittämistyön tuloksia voidaan hyödyntää kyseisen päiväkodin esimiehen ja työntekijöiden työhyvinvoinnin kehittämiseksi. Jatkotutkimuksena voisi olla mielenkiintoista tutkia työntekijöiden kokemaa asiakastyön tunnekuormitusta enemmänkin.