360-videotuotanto : Case: Wellamo-opisto
Pelkonen, Joel (2020)
Pelkonen, Joel
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912290
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja jäsennellä 360-videotuotannon työvaiheita ja ymmärtää erot perinteiseen videotuotantoon. Opinnäytetyön teoriaosuudessa tutkitaan 360-kameran ominaisuuksia sekä onnistuneelle tuotannolle välttämättömiä 360-kameran lisävarusteita. Lisäksi tutkitaan 360-videotuotannon vaiheita esituotannosta jälkituotantoon.
Opinnäytetyön käytännön osuus käsittelee Wellamo-opistolle tuotettujen 360-videoiden suunnittelua ja toteutusta. Videoiden tavoitteena oli nykyaikaistaa Wellamo-opiston markkinointimateriaalia ja erottua 360-videoiden avulla muista alan yrityksistä. Videoilla kuvattiin Wellamo-opiston kurssien toimintaa, ja niiden tarkoitus oli asettaa katsojat virtuaalisesti sisään kurssille näkemään kurssin toimintaa immersiivisellä tavalla.
Tavoitteissa onnistuttiin ja tuloksia saatiin hyödynnettyä käytännön osuudessa selkeiden 360-videoiden tuotannossa. Käytännön osuus jäi suunniteltua ohuemmaksi maailmalla levinneen COVID-19 koronaviruspandemian takia, jolloin keväälle 2020 suunnitteilla olleet kuvaukset jouduttiin perumaan. Käytännön osuuden 360-videot eivät sisältäneet tarinallisuutta, mutta opinnäytetyön päätelmiä voi soveltaa myös tarinallisten 360-videoiden tuotantoon. The objective of the thesis was to study and analyze the necessary steps for successful 360 video production as well as to understand how it differs from traditional video production. The theory part of the thesis focuses on the attributes of a 360 camera and the extra equipment necessary for a successful 360 video production. The steps from pre-production to post-production are also analyzed.
The practical part of the thesis focuses on the planning and production of 360 videos to Wellamo Institute. The objective of the 360 videos was to modernize their marketing material and distinguish themselves from other similar companies. Activities on the Wellamo Institute’s courses were filmed and the objective of those videos for viewers was to immerse them inside what is happening on the course.
Objectives were met and the results could be used in the practical part of the thesis to produce clear 360 videos. The practical part did not become as comprehensive as planned because the shooting days for spring 2020 had to be cancelled due to COVID-19 coronavirus. 360 videos produced in the practical part did not include a plot, but the results of the thesis can be used to produce plot-driven 360-videos.
Opinnäytetyön käytännön osuus käsittelee Wellamo-opistolle tuotettujen 360-videoiden suunnittelua ja toteutusta. Videoiden tavoitteena oli nykyaikaistaa Wellamo-opiston markkinointimateriaalia ja erottua 360-videoiden avulla muista alan yrityksistä. Videoilla kuvattiin Wellamo-opiston kurssien toimintaa, ja niiden tarkoitus oli asettaa katsojat virtuaalisesti sisään kurssille näkemään kurssin toimintaa immersiivisellä tavalla.
Tavoitteissa onnistuttiin ja tuloksia saatiin hyödynnettyä käytännön osuudessa selkeiden 360-videoiden tuotannossa. Käytännön osuus jäi suunniteltua ohuemmaksi maailmalla levinneen COVID-19 koronaviruspandemian takia, jolloin keväälle 2020 suunnitteilla olleet kuvaukset jouduttiin perumaan. Käytännön osuuden 360-videot eivät sisältäneet tarinallisuutta, mutta opinnäytetyön päätelmiä voi soveltaa myös tarinallisten 360-videoiden tuotantoon.
The practical part of the thesis focuses on the planning and production of 360 videos to Wellamo Institute. The objective of the 360 videos was to modernize their marketing material and distinguish themselves from other similar companies. Activities on the Wellamo Institute’s courses were filmed and the objective of those videos for viewers was to immerse them inside what is happening on the course.
Objectives were met and the results could be used in the practical part of the thesis to produce clear 360 videos. The practical part did not become as comprehensive as planned because the shooting days for spring 2020 had to be cancelled due to COVID-19 coronavirus. 360 videos produced in the practical part did not include a plot, but the results of the thesis can be used to produce plot-driven 360-videos.