Vanhemmat lapsen kanssa asiakkaana laboratoriossa
Kaasinen, Saara (2011)
Kaasinen, Saara
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101113670
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101113670
Tiivistelmä
Laboratorion näytteenotossa työskentelevän bioanalyytikon ja asiakkaan kohtaaminen on lyhytkestoinen vuorovaikutustilanne. Lapsen laskimoverinäytteenottotilanteessa sekä lasta näytteenottoon ohjatessa läsnä ovat usein myös lapsen vanhemmat.
Tutkimus oli kvantitatiivinen kyselytutkimus, jonka tarkoituksena oli selvittää vanhempien ajatuksia päiväkoti-ikäisten lasten laskimoverinäytteenotosta, kuinka vanhemmat valmistautuvat lapsen kanssa lapsen laskimoverinäytteenottoon ja millaisena vanhemmat kokevat lapsen laskimoverinäytteenottotilanteen. Lisäksi selvitettiin, käsitelläänkö lapsen laboratoriokäyntiä myöhemmin ja haluaisivatko vanhemmat jotenkin kehittää lasten laskimoverinäytteenottoa.
Tutkimustulosten mukaan vanhemmat valmistautuvat lapsen kanssa tulevaan näytteenottoon pääasiassa keskustelemalla, ja myös jälkeenpäin näytteenottoa käsitellään puhumalla lapsen kanssa. Monet vanhemmat jännittävät lapsen laskimoverinäytteenottoa etukäteen, mutta jälkeenpäin näytteenoton koettiin sujuneen hyvin ja näytteenotossa saadun palvelun koetaan olleen hyvää. Tutkimuksen perusteella lasta laboratoriotutkimuksiin lähettävä lääkäri voisi kertoa nykyistä tarkemmin lapselle määrättyjen verikokeiden tarkoituksesta, ja näytteenottotilanteessa lapsi voitaisiin huomioida nykyistä paremmin ainakin joissakin tapauksissa.
Tutkimustulosten avulla voidaan kehittää lapsen laskimoverinäytteenottotoimintaa ja näytteenottoa vartena annettavaa ohjausta. Tutkimustietoja voidaan hyödyntää myös terveysalan koulutuksessa.
Tutkimus oli kvantitatiivinen kyselytutkimus, jonka tarkoituksena oli selvittää vanhempien ajatuksia päiväkoti-ikäisten lasten laskimoverinäytteenotosta, kuinka vanhemmat valmistautuvat lapsen kanssa lapsen laskimoverinäytteenottoon ja millaisena vanhemmat kokevat lapsen laskimoverinäytteenottotilanteen. Lisäksi selvitettiin, käsitelläänkö lapsen laboratoriokäyntiä myöhemmin ja haluaisivatko vanhemmat jotenkin kehittää lasten laskimoverinäytteenottoa.
Tutkimustulosten mukaan vanhemmat valmistautuvat lapsen kanssa tulevaan näytteenottoon pääasiassa keskustelemalla, ja myös jälkeenpäin näytteenottoa käsitellään puhumalla lapsen kanssa. Monet vanhemmat jännittävät lapsen laskimoverinäytteenottoa etukäteen, mutta jälkeenpäin näytteenoton koettiin sujuneen hyvin ja näytteenotossa saadun palvelun koetaan olleen hyvää. Tutkimuksen perusteella lasta laboratoriotutkimuksiin lähettävä lääkäri voisi kertoa nykyistä tarkemmin lapselle määrättyjen verikokeiden tarkoituksesta, ja näytteenottotilanteessa lapsi voitaisiin huomioida nykyistä paremmin ainakin joissakin tapauksissa.
Tutkimustulosten avulla voidaan kehittää lapsen laskimoverinäytteenottotoimintaa ja näytteenottoa vartena annettavaa ohjausta. Tutkimustietoja voidaan hyödyntää myös terveysalan koulutuksessa.