Pelimoottorin kehittämisen kannattavuus
Suokko, Tuomas (2020)
Suokko, Tuomas
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052112814
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052112814
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko peliyritykselle kannattavaa kehittää oma pelimoottori, kun ilmaisia kaupallisia pelimoottoreita on markkinoilla. Tutkimuksen toimeksiantajana toimi Linna Games Oy, joka toivoi selvitettäväksi pelimoottorin kehityksen aika-arvion ja kustannukset. Linna Games Oy:n työharjoittelussa kehitettyyn prototyyppi 2D-pelimoottoriin ja sen kehityskokemuksiin viitattiin tutkimuksessa. Tutkimuksessa myös hyödynnettiin neljän eri pelialan ammattilaisten mielipiteitä ja kokemuksia pelimoottorikehityksen suhteen.
Ensin kaupallisia pelimoottoreita vertailtiin toisiinsa erityisesti niiden lisenssimaksujen suhteen. Seuraavaksi käsiteltiin pelimoottorin kehityksen menetelmät, hyödyt ja haitat. Tämän jälkeen omakehitteisen pelimoottorin kehityksen kustannuksia vertailtiin kaupallisten pelimoottoreiden lisenssimaksuihin. Lisens-simaksujen laskelmissa käytettiin kahta kuvitteellista peliä, joiden menestystason perusteella laskettiin käytettyjen pelimoottorien osuus esimerkkiyrityksen kokonaiskustannuksista.
Vaikka oman pelimoottorin kehityksen voisi nähdä eduksi sen rajattomien kehitysmahdollisuuksien nimissä, tämän suuret kustannukset ja aika-arviot eivät puoltaneet tätä kannattavampana vaihtoehtona verrattuna kaupallisiin pelimoottoreihin. Pelimoottorin kehityksen pystyisi näkemään kannattavana, jos pelimoottorin skaala olisi tarpeeksi pieni tai yrityksellä löytyisi tarpeeksi resursseja kehittääkseen erityisominaisuuksia vaativia pelejä. Toimeksiantajan kannalta pelimoottorin kehitystä ei voida nähdä erityisen kannattavana vaihtoehtona, mutta jos tämän haluavat kehittää, 2D-pelimoottoria suurempaa projektia ei suositella. Toimeksiantajalle suositeltiin Godot-pelimoottorin käyttöä tämän MIT-lisenssin vuoksi.
Pelimoottorin kehittäminen on haastava ja ajallisesti vaativa työ, jota peliyrityksen tulisi harkita omia resursseja vasten. Monet peliyritykset ovat siirtymässä pois omien pelimoottorien käytöstä kohti kaupallisia pelimoottoreita. Pelimoottorit kuten Unreal Engine ja CryEngine tarjoavat isoille yrityksille kaiken tarpeellisen laadukkaiden pelien kehitykseen ilman, että näiden kustannukset olisivat merkittäviä. Unity- ja Godot pelimoottorit tarjoavat samalla laadukkaan ja kustannustehokkaan vaihtoehdon pienimmille yrityksille ja näiden käyttämät lisenssit ovat entistä edullisempia. The purpose of this Bachelor’s thesis was to determine, whether it would be profitable for a company to develop their own game engine, when there are many commercial game engines on the market with free licenses. The client of this research is Linna Games Oy, who wished to find out the needed time estimate and costs for game engine development. The author’s personal experiences in developing a prototype 2D-game engine for Linna Games Oy during his internship were used as reference. Four game industry professionals were also interviewed for their experience and opinions regarding game engine develop-ment.
First, the commercial game engines were compared to each other, especially regarding their license fees. After that, the process of developing a game engine was analyzed. With all the needed data, the total costs of using commercial game engines and developing a new game engine could be compared. To calculate the license costs of the different commercial game engines, two different games with differing success rates were compared. The costs of using the commercial game engines were calculated from the total expenditures of an example company.
While creating a game engine can be seen beneficial due to giving the creators unlimited creative possibilities, due to the expenses and time needed for development, it cannot be a more profitable solution, compared to using a commercial game engine. However, if a company has enough resources or the scale of the game engine is low enough, or the tools of commercial game engines do not meet the needs of the game being created, only then game engine development is a viable solution. For Linna Games Oy, creating a game engine cannot be seen as a viable option, but if inclined to develop one, it is not suggested to create anything larger in scope than a 2D-game engine. Godot was suggested to the client for its MIT-license.
Game engine development is a challenging and time-consuming process that game companies should only consider while taking into account their own resources. Many game companies have moved on, from updating their in-house game engines, into using commercial ones. Game engines such as Unreal Engine and CryEngine give large companies all the needed tools to create massive games without the costs having major impact. Meanwhile, game engines such as Unity and Godot give smaller companies a more cost efficient alternative.
Ensin kaupallisia pelimoottoreita vertailtiin toisiinsa erityisesti niiden lisenssimaksujen suhteen. Seuraavaksi käsiteltiin pelimoottorin kehityksen menetelmät, hyödyt ja haitat. Tämän jälkeen omakehitteisen pelimoottorin kehityksen kustannuksia vertailtiin kaupallisten pelimoottoreiden lisenssimaksuihin. Lisens-simaksujen laskelmissa käytettiin kahta kuvitteellista peliä, joiden menestystason perusteella laskettiin käytettyjen pelimoottorien osuus esimerkkiyrityksen kokonaiskustannuksista.
Vaikka oman pelimoottorin kehityksen voisi nähdä eduksi sen rajattomien kehitysmahdollisuuksien nimissä, tämän suuret kustannukset ja aika-arviot eivät puoltaneet tätä kannattavampana vaihtoehtona verrattuna kaupallisiin pelimoottoreihin. Pelimoottorin kehityksen pystyisi näkemään kannattavana, jos pelimoottorin skaala olisi tarpeeksi pieni tai yrityksellä löytyisi tarpeeksi resursseja kehittääkseen erityisominaisuuksia vaativia pelejä. Toimeksiantajan kannalta pelimoottorin kehitystä ei voida nähdä erityisen kannattavana vaihtoehtona, mutta jos tämän haluavat kehittää, 2D-pelimoottoria suurempaa projektia ei suositella. Toimeksiantajalle suositeltiin Godot-pelimoottorin käyttöä tämän MIT-lisenssin vuoksi.
Pelimoottorin kehittäminen on haastava ja ajallisesti vaativa työ, jota peliyrityksen tulisi harkita omia resursseja vasten. Monet peliyritykset ovat siirtymässä pois omien pelimoottorien käytöstä kohti kaupallisia pelimoottoreita. Pelimoottorit kuten Unreal Engine ja CryEngine tarjoavat isoille yrityksille kaiken tarpeellisen laadukkaiden pelien kehitykseen ilman, että näiden kustannukset olisivat merkittäviä. Unity- ja Godot pelimoottorit tarjoavat samalla laadukkaan ja kustannustehokkaan vaihtoehdon pienimmille yrityksille ja näiden käyttämät lisenssit ovat entistä edullisempia.
First, the commercial game engines were compared to each other, especially regarding their license fees. After that, the process of developing a game engine was analyzed. With all the needed data, the total costs of using commercial game engines and developing a new game engine could be compared. To calculate the license costs of the different commercial game engines, two different games with differing success rates were compared. The costs of using the commercial game engines were calculated from the total expenditures of an example company.
While creating a game engine can be seen beneficial due to giving the creators unlimited creative possibilities, due to the expenses and time needed for development, it cannot be a more profitable solution, compared to using a commercial game engine. However, if a company has enough resources or the scale of the game engine is low enough, or the tools of commercial game engines do not meet the needs of the game being created, only then game engine development is a viable solution. For Linna Games Oy, creating a game engine cannot be seen as a viable option, but if inclined to develop one, it is not suggested to create anything larger in scope than a 2D-game engine. Godot was suggested to the client for its MIT-license.
Game engine development is a challenging and time-consuming process that game companies should only consider while taking into account their own resources. Many game companies have moved on, from updating their in-house game engines, into using commercial ones. Game engines such as Unreal Engine and CryEngine give large companies all the needed tools to create massive games without the costs having major impact. Meanwhile, game engines such as Unity and Godot give smaller companies a more cost efficient alternative.