Esimiestyön kehittäminen - määränpäänä toimiva työyhteisö
Keituri, Saara (2011)
Keituri, Saara
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092613251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092613251
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön avulla selvitettiin, mitä kehitysalueita kohdeyrityksen esimiehellä oli esimiestyössään alaisten näkökulmasta sekä kuinka esimiestyötä kehittämällä voitiin vaikuttaa työyhteisön toimivuuteen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia sitä, minkälainen on hyvä esimies ja minkälaiset esimies- ja johtamistaidot ovat tarvittavia työyhteisön toimivuuden ja hyvinvoinnin kannalta. Opinnäytetyön tutkimuskohteena toimi kuntoklubi: empiirinen arviointitutkimus suoritettiin sen yhden toimipisteen työntekijöille sekä heidän esimiehelleen. Tutkimuksen yhtenä tavoitteena oli luoda luotettava ja helppo kyselylomake työkaluksi esimiestyön säännölliseen kehittämiseen kohdeyrityksessä.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin esimiestyötä ja sen haasteita yleisellä tasolla. Johtamisrooleista tarkasteltiin ihmisten ja asioiden johtamista sekä valmentavaa johtamista. Esimiestyön osa-alueista tarkasteltiin viestintää, osaamisen ja kehittymisen tukemista, työhyvinvoinnin edistämistä sekä motivointia.
Opinnäytetyön kyselytutkimus toteutettiin kvantitatiivisena strukturoituna kyselynä. Kyselyyn osallistui 25 työntekijää sekä arvioitava esimies. Tutkimuksen vastausvaihtoehtoina käytettiin neliportaista Likert-asteikkoa. Tutkimusaineisto analysoitiin tilastollisesti sekä vertaamalla esimiehen ja henkilöstön vastauksia toisiinsa. Analysoinnissa kiinnitettiin erityisesti huomiota vastauksiin, jotka olivat arvoltaan alle kolmen sekä suuriin hajontoihin.
Tutkimuksen tulokset osoittivat kehityskeskustelujen suuren merkityksen ja tärkeyden sekä kehityskeskustelujen yhteyden palkitsemiseen, tavoiteasetteluun sekä työntekijöiden osaamisen kehittymiseen. Tutkimuksen avulla selvisi myös esimiehen kehitysalueita valmentamisessa ja kannustamisessa. Kyselyn avoimilla kysymyksillä saatiin selville, että työntekijöiden tuella ja avulla on merkitystä esimiestyön onnistumiseen sekä työyhteisön toimivuuden parantamiseen. Kokonaisvaltaisen ja toimivan esimiestyön avainasioita on, että esimies viestii selkeästi, tukee työntekijöiden osaamisen kehittymistä, luo puitteet hyvinvoivalle ja tasa-arvoiselle työpaikalle sekä motivoi työntekijöitänsä saavuttamaan yhteiset tavoitteet.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin esimiestyötä ja sen haasteita yleisellä tasolla. Johtamisrooleista tarkasteltiin ihmisten ja asioiden johtamista sekä valmentavaa johtamista. Esimiestyön osa-alueista tarkasteltiin viestintää, osaamisen ja kehittymisen tukemista, työhyvinvoinnin edistämistä sekä motivointia.
Opinnäytetyön kyselytutkimus toteutettiin kvantitatiivisena strukturoituna kyselynä. Kyselyyn osallistui 25 työntekijää sekä arvioitava esimies. Tutkimuksen vastausvaihtoehtoina käytettiin neliportaista Likert-asteikkoa. Tutkimusaineisto analysoitiin tilastollisesti sekä vertaamalla esimiehen ja henkilöstön vastauksia toisiinsa. Analysoinnissa kiinnitettiin erityisesti huomiota vastauksiin, jotka olivat arvoltaan alle kolmen sekä suuriin hajontoihin.
Tutkimuksen tulokset osoittivat kehityskeskustelujen suuren merkityksen ja tärkeyden sekä kehityskeskustelujen yhteyden palkitsemiseen, tavoiteasetteluun sekä työntekijöiden osaamisen kehittymiseen. Tutkimuksen avulla selvisi myös esimiehen kehitysalueita valmentamisessa ja kannustamisessa. Kyselyn avoimilla kysymyksillä saatiin selville, että työntekijöiden tuella ja avulla on merkitystä esimiestyön onnistumiseen sekä työyhteisön toimivuuden parantamiseen. Kokonaisvaltaisen ja toimivan esimiestyön avainasioita on, että esimies viestii selkeästi, tukee työntekijöiden osaamisen kehittymistä, luo puitteet hyvinvoivalle ja tasa-arvoiselle työpaikalle sekä motivoi työntekijöitänsä saavuttamaan yhteiset tavoitteet.