Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Saku Sammakon Metsäpakka: Toimintakortit metsäretkien rikastajina

Riikonen, Salla (2020)

 
Avaa tiedosto
OpinnäytetyöSallaRiikonen.pdf (5.743Mt)
Lataukset: 


Riikonen, Salla
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012622
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli innostaa kasvattajia lisäämään ja monipuolistamaan metsän käyttöä pedagogisena oppimisympäristönä. Työ toteutettiin toimeksiantajana toimineelle Päiväkoti Vilinä Oy:lle. Tarkoituksena oli näyttää kuinka metsän etuja ja mahdollisuuksia hyödyntäen oppimisen kaikkia osa-alueita voidaan toteuttaa metsässä. Tavoitteena oli tuottaa ohjausmateriaali, joka tukee varhaiskasvattajien suunnittelutyötä ja pedagogista toimintaan metsässä sekä tarjoaa lapsille monipuolisia oppimismahdollisuuksia. Myös kohdeorganisaation pedagogisen työvälineen ja maskotin Saku Sammakon, toivottiin näkyvän ohjausmateriaalissa.

Hankkeen teoriapohjassa käsitellään varhaiskasvatussuunnitelman oppimisen osa-alueita sekä tutkittua tietoa lasten oppimisesta ja oppimisympäristöistä erityisesti metsään liittyen. Teoriassa perehdyttiin lyhyesti myös käsinukketyöskentelyyn sekä kestävään kehitykseen. Tutkimustiedon ja toimeksiantajan toiveiden perusteella päädyttiin toimintakorttien kehittämiseen. Jotta toimintakortit vastaisivat tarpeita, suunniteltiin Sakulla kuvitettu koepakka kohdeorganisaation varhaiskasvattajien testattavaksi. Käytöstä kerättiin palautetta lapsilta sekä varhaiskasvattajilta, niin toiminnallisesti, kuin kyselylomakkeella.

Saadun palautteen, lasten oppimista koskevan teorian sekä oppimisen osa-alueiden pohjalta muotoiltiin Saku Sammakon Metsäpakka. 40 kortin pakassa on monipuolisia, helposti metsässä toteutettavia leikkejä ja tehtäviä, joiden parissa lapset voivat kokea iloa, onnistumisia ja osallisuutta. Korttien merkinnät kertovat, mihin vuodenaikoihin ne sopivat ja mitä oppimisen osa-alueita niissä erityisesti toteutuu. Oppimismenetelminä toimivat tutkiminen, taiteellinen kokeminen, liikunta ja leikki. Palautekyselyn myötä Saku Sammakon rooli kasvoi Metsäpakassa merkittäväksi niin lasten innostajana, leikillisyyden lisääjänä kuin monipuolisena kasvattajan työvälineenä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste