Uuden tuotteen kehittäminen ja lanseeraaminen markkinoille Case: Three Guys From Helsinki
Tuupainen, Juho; Virkkunen, Tomi (2020)
Tuupainen, Juho
Virkkunen, Tomi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012745
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012745
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää alkutekijöissä oleva liikeidea kohti kaupallistamista. Lähtökohtana opinnäytetyölle oli vauhdittaa liikeidean kehittymistä keskittymällä sen tuotekehitys- ja lanseerausprosessiin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa selvennetään lanseerauksen ja tuotekehityksen määritelmää ja käydään läpi näiden eri toimintamalleja. Työssä perehdytään myös tuotekehityksen ja lanseerausprosessin läpivientiin. Tuotekehityksellä tarkoitetaan kokonaan uuden tai jo olemassa olevan tuotteen kehittämistä.
Lanseerauksella tarkoitetaan uuden tuotteen markkinoille tuontia. Lanseerauksesta voidaan käyttää myös sanaa kaupallistaminen. Tutkimus toteutettiin kyselyn muodossa korkeakouluopiskelijoille. Tutkimuksen avulla selvitettiin tuotteen mahdollinen tarpeellisuus markkinoilla. Kysely antoi tietoa siitä, missä tilanteissa kohderyhmä koki älypuhelimen läsnäolon häiritseväksi tekijäksi. Liikeideana opinnäytetyössä on fyysinen tuote, joka mahdollistaa älypuhelimen lukinnan sen sisään. Tuotteen tarkoitus on unohtaa älypuhelimen olemassaolo niinä hetkinä, kun sen läsnäolo häiritsee sosiaalista tilannetta / omaa keskistymistä. Tuotteen kehitys on lähtöisin vuodesta 2017, jolloin sen alkuperäinen idea oli vähentää älypuhelimen käyttö / ruutuaikaa. Tuotetta on kehitetty vuosia ja sen lanseeraus on kaavailtu vuodelle 2020. Liikeidean on luonut kolme korkeakouluopiskelijaa.
Opinnäytetyössä liikeidea sai uuden suunnan ja kehittyi sen alkuperäisestä ideasta vapaa-ajan tuotteeksi. Liikeidea alun perin oli rakennettu älypuhelinaddiktion ympärille. Tuotekehitysprosessin aikana liikeidea poistuu ympäristöstä, jossa pyritään kehittämään ratkaisua älypuhelinaddiktioon.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa selvennetään lanseerauksen ja tuotekehityksen määritelmää ja käydään läpi näiden eri toimintamalleja. Työssä perehdytään myös tuotekehityksen ja lanseerausprosessin läpivientiin. Tuotekehityksellä tarkoitetaan kokonaan uuden tai jo olemassa olevan tuotteen kehittämistä.
Lanseerauksella tarkoitetaan uuden tuotteen markkinoille tuontia. Lanseerauksesta voidaan käyttää myös sanaa kaupallistaminen. Tutkimus toteutettiin kyselyn muodossa korkeakouluopiskelijoille. Tutkimuksen avulla selvitettiin tuotteen mahdollinen tarpeellisuus markkinoilla. Kysely antoi tietoa siitä, missä tilanteissa kohderyhmä koki älypuhelimen läsnäolon häiritseväksi tekijäksi. Liikeideana opinnäytetyössä on fyysinen tuote, joka mahdollistaa älypuhelimen lukinnan sen sisään. Tuotteen tarkoitus on unohtaa älypuhelimen olemassaolo niinä hetkinä, kun sen läsnäolo häiritsee sosiaalista tilannetta / omaa keskistymistä. Tuotteen kehitys on lähtöisin vuodesta 2017, jolloin sen alkuperäinen idea oli vähentää älypuhelimen käyttö / ruutuaikaa. Tuotetta on kehitetty vuosia ja sen lanseeraus on kaavailtu vuodelle 2020. Liikeidean on luonut kolme korkeakouluopiskelijaa.
Opinnäytetyössä liikeidea sai uuden suunnan ja kehittyi sen alkuperäisestä ideasta vapaa-ajan tuotteeksi. Liikeidea alun perin oli rakennettu älypuhelinaddiktion ympärille. Tuotekehitysprosessin aikana liikeidea poistuu ympäristöstä, jossa pyritään kehittämään ratkaisua älypuhelinaddiktioon.