Digimarkkinointisuunnitelma Yritykselle X
Kurki, Juho (2020)
Kurki, Juho
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052112855
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052112855
Tiivistelmä
Digimarkkinointi luo paljon mahdollisuuksia yritykselle, joka tavoittelee liiketoiminnan kasvattamista. Digimarkkinoinnin avulla yritys pystyy parantamaan näkyvyyttään ja saavutettavuuttaan.
Digimarkkinointisuunnitelman avulla yritys pystyy erottautumaan edukseen markkinoilla kilpailijoistaan ja saavuttamaan tehokkaammin potentiaaliset ja nykyiset asiakkaat. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää Yritys X:n digitaalista markkinointia. Yritys X ei ole aikaisemmin panostanut digitaaliseen markkinointiinsa ja sille koettiin olevan tarvetta. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten Yritys X:n tulisi käyttää digitaalisen markkinoinnin keinoja toiminnassaan. Opinnäytetyössä kirjoitettiin tietoperusta, jonka tietojen avulla suunniteltiin digitaalinen markkinointisuunnitelma. Tietoperustassa käsiteltiin digitaalista markkinointia, digitaalisen markkinoinnin hyötyjä ja siihen liittyviä ongelmia ja riskejä, digitaalisen markkinoinnin personointia, mitattavuutta ja kohdennettavuutta, inbound- ja outbound markkinoinnin eroja, digitaalisen markkinoinnin kanavia sekä digitaalisen markkinoinnin suunnittelua. Verkkosivujen tärkeitä elementtejä sekä niiden optimointia ja käyttömukavuutta käytiin myös läpi. Lisäksi tietoperustassa avattiin digimarkkinoinnin erilaisia seurantamenetelmiä sekä käytiin läpi web-analytiikan keinoja sekä hakukonemarkkinointia ja hakukonemainontaa. Tietoperustaa tehtäessä hyödynnettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä artikkeleita suomenkielisistä ja kansainvälisistä
sähköisistä lähteistä. Menetelminä opinnäytetyössä käytettiin benchmarkingia ja desk researchia, joiden pohjalta opinnäytetyöhön saatiin kerättyä kattavasti tietoa.
Tutkimustuloksien yhteydessä käytiin läpi yrityksen visioita ja mitä kipukohtia ja haasteita niihin liittyy sekä tutustuttiin kilpailijoiden markkinointistrategioihin. Lisäksi on käyty läpi markkinointisuunnitelman luomista ja sen vaiheita. Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi digitaalisen markkinoinnin suunnitelma, josta löytyy valmiita toimenpiteitä markkinoinnin kehittämiseksi. Markkinointisuunnitelma sisältää yrityksen lähtötilanteen kartoituksen, digimarkkinoinnin tavoitteet, kohderyhmän kartoituksen, markkinoinnin mittaamisen sekä markkinointistrategian.
Digimarkkinointisuunnitelman avulla yritys pystyy erottautumaan edukseen markkinoilla kilpailijoistaan ja saavuttamaan tehokkaammin potentiaaliset ja nykyiset asiakkaat. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää Yritys X:n digitaalista markkinointia. Yritys X ei ole aikaisemmin panostanut digitaaliseen markkinointiinsa ja sille koettiin olevan tarvetta. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten Yritys X:n tulisi käyttää digitaalisen markkinoinnin keinoja toiminnassaan. Opinnäytetyössä kirjoitettiin tietoperusta, jonka tietojen avulla suunniteltiin digitaalinen markkinointisuunnitelma. Tietoperustassa käsiteltiin digitaalista markkinointia, digitaalisen markkinoinnin hyötyjä ja siihen liittyviä ongelmia ja riskejä, digitaalisen markkinoinnin personointia, mitattavuutta ja kohdennettavuutta, inbound- ja outbound markkinoinnin eroja, digitaalisen markkinoinnin kanavia sekä digitaalisen markkinoinnin suunnittelua. Verkkosivujen tärkeitä elementtejä sekä niiden optimointia ja käyttömukavuutta käytiin myös läpi. Lisäksi tietoperustassa avattiin digimarkkinoinnin erilaisia seurantamenetelmiä sekä käytiin läpi web-analytiikan keinoja sekä hakukonemarkkinointia ja hakukonemainontaa. Tietoperustaa tehtäessä hyödynnettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä artikkeleita suomenkielisistä ja kansainvälisistä
sähköisistä lähteistä. Menetelminä opinnäytetyössä käytettiin benchmarkingia ja desk researchia, joiden pohjalta opinnäytetyöhön saatiin kerättyä kattavasti tietoa.
Tutkimustuloksien yhteydessä käytiin läpi yrityksen visioita ja mitä kipukohtia ja haasteita niihin liittyy sekä tutustuttiin kilpailijoiden markkinointistrategioihin. Lisäksi on käyty läpi markkinointisuunnitelman luomista ja sen vaiheita. Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi digitaalisen markkinoinnin suunnitelma, josta löytyy valmiita toimenpiteitä markkinoinnin kehittämiseksi. Markkinointisuunnitelma sisältää yrityksen lähtötilanteen kartoituksen, digimarkkinoinnin tavoitteet, kohderyhmän kartoituksen, markkinoinnin mittaamisen sekä markkinointistrategian.