Esineiden internet (IoT) muutosprojekti pk-yrityksessä - Mitä onnistunut muutos edellyttää?
Tuppela, Petra (2020)
Tuppela, Petra
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052413202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052413202
Tiivistelmä
Tämän kehittämistehtävän tarkoitus on ymmärtää, miten organisaatiot suunnittelevat esineiden internetin (IoT)-ratkaisua omaan toimintaympäristöönsä sekä arvioivat ratkaisun vaikutuksia omiin prosesseihin. Tavoite on selvittää, mitä toimenpiteitä vaaditaan, että ratkaisu saadaan otettua yritysasiakkaan operatiiviseen käyttöön. Tieto hyödyttää kehittämistehtävän toimeksiantajaa ymmärtämään, mitä muutoksia ratkaisun hankinta edellyttää asiakkaan organisaatiossa. Tulosten perusteella lisätään käsitystä siitä, miten muutos käytännössä näyttäytyy asiakkaan toimintatavoissa. Toisena hyötynä korostetaan asiakkaan tarvitsemaa tukea ratkaisun toteutukseen, jotta se tuottaa arvoa koko potentiaalilla ja mahdollisuuksilla.
Esineiden internet on teknologia, joka tuottaa dataa sellaisista paikoista, joista sitä on ollut jopa mahdotonta keretä aikaisemmin. Muutosprojektin onnistumista tarkasteltiin tietoperustan synteesin kolmen kulmakiven kautta. Ne ovat 1) strategia ja liiketoimintamalli, 2) datan kerääminen, hyödyntäminen ja älykäs data-analytiikka sekä 3) muutosprojektin johtaminen. Kehittämistehtävä toteutettiin toimeksiantona Telia Groupin sisällä toimivalle Division X organisaatiolle. Division X edustaa uusien liiketoimintamahdollisuuksien kehittämistä sekä niiden tuottamista nopeasti asiakkaiden käyttöön. Kehittämistehtävän menetelmä on monitapaustutkimus. Toimeksiantajan edustajan kanssa valittiin kolme tapausta, joissa kyseinen IoT-ilmiö hiljattain toteutui projektina. Kahden tapauksen osalta toteutettiin kokonainen tapaustutkimus, jossa saatavilla olevan aineiston lisäksi haastateltiin sekä Telian osapuolia, että asiakkaan edustajia. Monitapaustutkimukselle ominaista on se, että tapauksia ja niiden erillisiä analyysejä lopuksi vertaillaan ristiin. Analysoinnin tavoitteena oli saada aikaan synteesi.
Keskeisenä tuloksena ja johtopäätöksenä vahvistuu asiakkaan tarvitsema tuki suunnitteluprosessin aikana, ratkaisun vaikutusten tunnistaminen sekä tuki uuden toimintamallin kehittämiseen. Telialle ehdotettu liiketoimintasparraajan rooli tuo esiin onnistumisia toteutetuista tapauksista sekä haastaa asiakasta innovoimaan omaa liiketoimintamallin kehittämistä. Telian ja asiakkaan yhteinen tavoite on toteuttaa ratkaisu niin, että palvelun hyödyt saadaan heti käyttöönoton jälkeen esille ja tuloksia aikaan. Kehittämistehtävän lopputulos on muutoskanvaasi, jossa kiteytyy muutoksen kannalta tärkeitä näkökulmia, kuten suunnitteluprosessi ja henkilöstön sitouttaminen muutosprojektiin. The purpose of this development task is to understand how organizations design a solution that applies Internet of Things (IoT) technology for their operating environment and how they evaluate the effects on their processes. The aim is to discover what it requires to deploy the solution in the company’s daily operations. The results will increase understanding for the client of this task firstly on the demands that solution acquisition requires. Study provides new information of how the change manifests in the customer’s organization. Secondly, outcome of the study emphasizes what support customer requires in order design the solution to deliver value for its full potential and opportunities.
The Internet of Things is a technology that produces data from places where it has been even impossible to collect before. The success of the change project is examined through three objectives of the knowledge base synthesis. These objectives are 1) strategy and business model, 2) data collection, utilization and intelligent data analytics and finally 3) change project management. The development task will be written as a commission for Division X that operates within Telia Group. The purpose of Division X is to emerge new business opportunities and deliver them quickly to customer’s use. Multiple case-study was applied in this development task as a method. Three cases, in which the IoT phenomenon had recently been implemented as a project, were selected together with the client’s representative. The entire study case was conducted regarding two of these cases. To supplement the existing research material, both Telia’s parties and customer’s representatives were interviewed. Characteristic for multiple case-study is that the cases and separate analyses are finally compared together and crosswise. The goal of analyses was to discover a synthesis.
The key conclusion emphasizes that customers require support in the design process and in identifying the impacts of the solutions as well as in discovering a new operating model. New suggested role of Telia business mentor refers to cases with successful implementation and thereby challenges the customer to innovate business model development. Telia's and the customer's ambition is to realize the benefits of the solution right after implementation and achieve results. The result of the study is change canvas. Change canvas includes elements regarding change such as design process and employee inclusion in to the change project.
Esineiden internet on teknologia, joka tuottaa dataa sellaisista paikoista, joista sitä on ollut jopa mahdotonta keretä aikaisemmin. Muutosprojektin onnistumista tarkasteltiin tietoperustan synteesin kolmen kulmakiven kautta. Ne ovat 1) strategia ja liiketoimintamalli, 2) datan kerääminen, hyödyntäminen ja älykäs data-analytiikka sekä 3) muutosprojektin johtaminen. Kehittämistehtävä toteutettiin toimeksiantona Telia Groupin sisällä toimivalle Division X organisaatiolle. Division X edustaa uusien liiketoimintamahdollisuuksien kehittämistä sekä niiden tuottamista nopeasti asiakkaiden käyttöön. Kehittämistehtävän menetelmä on monitapaustutkimus. Toimeksiantajan edustajan kanssa valittiin kolme tapausta, joissa kyseinen IoT-ilmiö hiljattain toteutui projektina. Kahden tapauksen osalta toteutettiin kokonainen tapaustutkimus, jossa saatavilla olevan aineiston lisäksi haastateltiin sekä Telian osapuolia, että asiakkaan edustajia. Monitapaustutkimukselle ominaista on se, että tapauksia ja niiden erillisiä analyysejä lopuksi vertaillaan ristiin. Analysoinnin tavoitteena oli saada aikaan synteesi.
Keskeisenä tuloksena ja johtopäätöksenä vahvistuu asiakkaan tarvitsema tuki suunnitteluprosessin aikana, ratkaisun vaikutusten tunnistaminen sekä tuki uuden toimintamallin kehittämiseen. Telialle ehdotettu liiketoimintasparraajan rooli tuo esiin onnistumisia toteutetuista tapauksista sekä haastaa asiakasta innovoimaan omaa liiketoimintamallin kehittämistä. Telian ja asiakkaan yhteinen tavoite on toteuttaa ratkaisu niin, että palvelun hyödyt saadaan heti käyttöönoton jälkeen esille ja tuloksia aikaan. Kehittämistehtävän lopputulos on muutoskanvaasi, jossa kiteytyy muutoksen kannalta tärkeitä näkökulmia, kuten suunnitteluprosessi ja henkilöstön sitouttaminen muutosprojektiin.
The Internet of Things is a technology that produces data from places where it has been even impossible to collect before. The success of the change project is examined through three objectives of the knowledge base synthesis. These objectives are 1) strategy and business model, 2) data collection, utilization and intelligent data analytics and finally 3) change project management. The development task will be written as a commission for Division X that operates within Telia Group. The purpose of Division X is to emerge new business opportunities and deliver them quickly to customer’s use. Multiple case-study was applied in this development task as a method. Three cases, in which the IoT phenomenon had recently been implemented as a project, were selected together with the client’s representative. The entire study case was conducted regarding two of these cases. To supplement the existing research material, both Telia’s parties and customer’s representatives were interviewed. Characteristic for multiple case-study is that the cases and separate analyses are finally compared together and crosswise. The goal of analyses was to discover a synthesis.
The key conclusion emphasizes that customers require support in the design process and in identifying the impacts of the solutions as well as in discovering a new operating model. New suggested role of Telia business mentor refers to cases with successful implementation and thereby challenges the customer to innovate business model development. Telia's and the customer's ambition is to realize the benefits of the solution right after implementation and achieve results. The result of the study is change canvas. Change canvas includes elements regarding change such as design process and employee inclusion in to the change project.