Kirkes-kirjastojen imago : Palvelukokemuksen ja palvelun laadun vaikutus syntyviin mielikuviin
Kallionpää, Minna; Kinnunen, Sari (2011)
Kallionpää, Minna
Kinnunen, Sari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092613240
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092613240
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen imago Kirkes-kirjastoilla on ja miten palvelukokemus- ja palvelun laatu vaikuttavat käyttäjissä syntyneisiin mielikuviin. Tutkimukseen avulla pyrittiin selvittämään millaisena asiakkaat kokevat saamansa palvelun ja mitä mieltä Kirkes-kirjastojen asiakkaat ovat kirjastojen ominaisuuksista ja henkilökunnasta. Tavoitteena oli selvittää kuinka hyvin Kirkes-kirjastojen mielikuva ja imago ihmisten keskuudessa kohtaavat todellisuuden eli Kirkes-kirjastoista vallitsevan identiteetin. Tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään ne palvelun osa-alueet, joissa Kirkes-kirjastoilla olisi vielä parannettavaa ja missä osa-alueissa on onnistuttu hyvin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään yrityskuvaa eli identiteettiä, profiilia ja imagoa; sekä mielikuvia ja niiden syntymistä, kehittämistä ja niiden mahdollisia ongelmia. Kirkes-kirjastojen imago selvitetään palvelukokemukseen ja palvelun laatuun pohjautuvan teorian avulla.
Kirkes-kirjastojen imagotutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake oli rakennettu koostumaan seitsemästä eri osiosta, jotka mittasivat asiakkaiden kirjastokäyttäytymistä, Kirkes-kirjastojen ominaisuuksia, kirjastoa asiointiympäristönä ja sen henkilökuntaa ja palvelua, kokoelmien laajuutta sekä Kirkes- yhteistyön tuomia etuja asiakkaille. Seitsemäntenä osiona oli avoin kysymyskohta, johon asiakkaat saivat itse kirjoittaa terveisensä tai kehitysehdotuksensa kirjastojen henkilökunnalle. Kyselytutkimus toteutettiin vuoden 2008 marraskuun alusta joulukuun loppuun kaikissa Kirkes-kirjastojen toimipisteissä.
Kyselytutkimuksen tulokset analysoitiin SPSS-tietojenkäsittelyohjelman avulla. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että Kirkes-kirjastojen asiakkaat ovat tyytyväisiä kirjastojen tarjoamiin palveluihin ja palvelukokemus ja sen laatu koetaan hyvin positiivisena. Tutkimustulokset ja kehitysehdotukset esiteltiin SWOT-analyysin avulla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään yrityskuvaa eli identiteettiä, profiilia ja imagoa; sekä mielikuvia ja niiden syntymistä, kehittämistä ja niiden mahdollisia ongelmia. Kirkes-kirjastojen imago selvitetään palvelukokemukseen ja palvelun laatuun pohjautuvan teorian avulla.
Kirkes-kirjastojen imagotutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake oli rakennettu koostumaan seitsemästä eri osiosta, jotka mittasivat asiakkaiden kirjastokäyttäytymistä, Kirkes-kirjastojen ominaisuuksia, kirjastoa asiointiympäristönä ja sen henkilökuntaa ja palvelua, kokoelmien laajuutta sekä Kirkes- yhteistyön tuomia etuja asiakkaille. Seitsemäntenä osiona oli avoin kysymyskohta, johon asiakkaat saivat itse kirjoittaa terveisensä tai kehitysehdotuksensa kirjastojen henkilökunnalle. Kyselytutkimus toteutettiin vuoden 2008 marraskuun alusta joulukuun loppuun kaikissa Kirkes-kirjastojen toimipisteissä.
Kyselytutkimuksen tulokset analysoitiin SPSS-tietojenkäsittelyohjelman avulla. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että Kirkes-kirjastojen asiakkaat ovat tyytyväisiä kirjastojen tarjoamiin palveluihin ja palvelukokemus ja sen laatu koetaan hyvin positiivisena. Tutkimustulokset ja kehitysehdotukset esiteltiin SWOT-analyysin avulla.