Opiskelijoiden ja tutoropettajien halukkuus lähteä mukaan verkkokurssiin – CASE: Massidea.org
Selkälä, Heli (2011)
Selkälä, Heli
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100613558
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100613558
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää ovatko ammattikorkeakouluopiskelijat ja tutoropettajat halukkaita osallistumaan Massidea.org-verkkoyhteisöön sekä – kurssiin. Pohditaan myös, onko tutoropettajan kurssien suosittelulla vaikutusta opiskelijoiden kurssivalintoihin. Tutkimuksesta on hyötyä ja apua Massidea.org-projektille, sen jatkumiselle ja eteenpäin kehittämiseen, jotta saadaan uusia opiskelijoita ja käyttäjiä Massidea.orgin ympärille.
Teoreettinen viitekehys käsittelee viraali- ja suosittelumarkkinointia sekä verkkoyhteisöjä. Viraalimarkkinoinnissa keskitytään muun muassa sen menestystekijöihin ja kerrotaan, mistä suosittelumarkkinoinnissa on kyse.
Opinnäytetyössä on käytetty kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Opiskelijoiden tutkimusaineisto kerättiin haastatteluiden avulla. Vastauksia saatiin 12 opiskelijalta. Tutoropettajille lähettiin lomakekysely sähköpostitse. Vastauksia tuli kymmeneltä tutoropettajalta.
Tutkimuksessa ilmeni, että opiskelijat eivät ole kovin kiinnostuneita Massidea.orgista verkkoyhteisönä. He eivät suosittelisi yhteisöä muille, koska se mm. tuntuu sekavalta. Opiskelijat puolestaan pitävät enemmän Massidea.org-verkkokurssista. Tutoropettajat pitävät Massidea.org-verkkokurssia luovana ja sopivana kurssina Laurea-ammattikorkeakoulun opintojaksoille.
Teoreettinen viitekehys käsittelee viraali- ja suosittelumarkkinointia sekä verkkoyhteisöjä. Viraalimarkkinoinnissa keskitytään muun muassa sen menestystekijöihin ja kerrotaan, mistä suosittelumarkkinoinnissa on kyse.
Opinnäytetyössä on käytetty kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Opiskelijoiden tutkimusaineisto kerättiin haastatteluiden avulla. Vastauksia saatiin 12 opiskelijalta. Tutoropettajille lähettiin lomakekysely sähköpostitse. Vastauksia tuli kymmeneltä tutoropettajalta.
Tutkimuksessa ilmeni, että opiskelijat eivät ole kovin kiinnostuneita Massidea.orgista verkkoyhteisönä. He eivät suosittelisi yhteisöä muille, koska se mm. tuntuu sekavalta. Opiskelijat puolestaan pitävät enemmän Massidea.org-verkkokurssista. Tutoropettajat pitävät Massidea.org-verkkokurssia luovana ja sopivana kurssina Laurea-ammattikorkeakoulun opintojaksoille.