Kuluttajien asiakkuusmotiivit asiakasukollisuuden luojina Suomen kosmetiikkamarkkinoilla
Winter, Sonja (2011)
Winter, Sonja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711223
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711223
Tiivistelmä
Asiakasuskollisuuden avulla voivat yritykset suojautua kilpailulta. Uskolliset asiakkaat kuluttavat vain vähän yrityksen varoja ja resursseja ja näin tuovat yritykselle pitkän tähtäimen kan-nattavuutta ja varmuutta tulevaisuuteen. Näistä syistä pitkien asiakkuuksien tärkeyden ym-märtäminen on yritykselle kannattava sijoitus tulevaisuuteen. Asiakkuusmotiivit puolestaan ovat syitä aloittaa tai jatkaa jo alkanutta asiakkuutta. Asiakkuusmotiiveja voivat olla asiakkuusedut, asiakkuushaitat sekä tottumukset.
Tämä tutkimus on tehty Chanel-kosmetiikan maahantuojayritykselle Transmerille. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat oleellisimmin nykyisten Chanelin kanta-asiakkaiden asiakasuskollisuuteen. Asiakasuskollisuuteen syvennytään niin ikään asiakkuusmotiivien kautta. Tutkimuksen tarkoituksena on löytää asiakasuskollisuutta lujittavia tekijöitä Suomen kosmetiikkamarkkinoilla.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena Chanel-kanta-asiakkaille. Tutkimus oli kokonaistutkimus, joka suoritettiin touko-kesäkuussa 2010. Kyselyyn vastasi 56 kanta-asiakasta ja näin ollen vastaajakato oli 45 %. Kokonaistutkimuksen vastaajakadon vuoksi tuloksia voidaan pitää vain suuntaa antavina. Tuloksia analysoitiin korrespondenssianalyysilla käyttäen kuvien tulkinnassa euklidista etäisyyttä. Euklidista etäisyyttä kuvioiden tulkinnassa käytettäessä kahden muuttujan vastausvaihtoehtojen lyhin etäisyys toisistaan kuvaa näiden yhtenevyyttä myös toistensa suhteen.
Muuttujat ’muiden sarjojen edut erittäin tärkeitä’ ja ’oma tietoisuus kanta-asiakkuudesta ei lainkaan tärkeä´ olivat kaksiulotteisessa kartassa lähellä toisiaan ja osoittivat että mitä vähemmän kiintynyt sarjaa kohtaan asiakas on, sitä enemmän tämä on altis asiakkuushaitoille. Asiakkuusmotiiveista rahalliset edut ovat suurimmassa merkityksessä asiakkaille. Asiakkuushaitoista kaikista uhkaavimpana voidaan pitää muiden sarjojen tarjoamia etuja.
Tulevaisuudessa yrityksen tulisi tunnistaa entistä paremmin hyvät ja potentiaaliset asiakkaat ja vahvistaa erilaisin keinoin kiintymystä ja uskollisuutta sarjaa kohtaan.
Tämä tutkimus on tehty Chanel-kosmetiikan maahantuojayritykselle Transmerille. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat oleellisimmin nykyisten Chanelin kanta-asiakkaiden asiakasuskollisuuteen. Asiakasuskollisuuteen syvennytään niin ikään asiakkuusmotiivien kautta. Tutkimuksen tarkoituksena on löytää asiakasuskollisuutta lujittavia tekijöitä Suomen kosmetiikkamarkkinoilla.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena Chanel-kanta-asiakkaille. Tutkimus oli kokonaistutkimus, joka suoritettiin touko-kesäkuussa 2010. Kyselyyn vastasi 56 kanta-asiakasta ja näin ollen vastaajakato oli 45 %. Kokonaistutkimuksen vastaajakadon vuoksi tuloksia voidaan pitää vain suuntaa antavina. Tuloksia analysoitiin korrespondenssianalyysilla käyttäen kuvien tulkinnassa euklidista etäisyyttä. Euklidista etäisyyttä kuvioiden tulkinnassa käytettäessä kahden muuttujan vastausvaihtoehtojen lyhin etäisyys toisistaan kuvaa näiden yhtenevyyttä myös toistensa suhteen.
Muuttujat ’muiden sarjojen edut erittäin tärkeitä’ ja ’oma tietoisuus kanta-asiakkuudesta ei lainkaan tärkeä´ olivat kaksiulotteisessa kartassa lähellä toisiaan ja osoittivat että mitä vähemmän kiintynyt sarjaa kohtaan asiakas on, sitä enemmän tämä on altis asiakkuushaitoille. Asiakkuusmotiiveista rahalliset edut ovat suurimmassa merkityksessä asiakkaille. Asiakkuushaitoista kaikista uhkaavimpana voidaan pitää muiden sarjojen tarjoamia etuja.
Tulevaisuudessa yrityksen tulisi tunnistaa entistä paremmin hyvät ja potentiaaliset asiakkaat ja vahvistaa erilaisin keinoin kiintymystä ja uskollisuutta sarjaa kohtaan.