Osaamisen ja asiantuntijuuden johtaminen kansainvälisessä korkeakouluopettamisessa
Randelin, Kaj (2020)
Randelin, Kaj
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513524
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin LAB-ammattikorkeakoulun kansainvälisen opiskelijatoiminnan toteuttamista Winter School ja Summer School -toiminnassa. Tutkimuksessa selvitettiin LAB-ammattikorkeakoulun kansainvälistä opiskelutoimintaa sekä opettajien pedagogista työskentelyä ja toimintamalleja. Tutkimus on osa yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen Climate University –kehityshanketta.
Teoriaosaan kartoitettiin osaamisen ja asiantuntijuuden eri teoreettiset näkökulmat. Osaamisen johtamista selvitettiin ammattikorkeakoululähtöisesti. Tutkimusaineistossa käsiteltiin kansainvälisen opiskelun ja opettamisen eri yhteistyömuotoja sekä kansainvälisiä muutosvaihteluita ammattikorkeakoulutuksessa.
Tutkimukselle valittiin laadullisen tutkimuksen menetelmä. Tutkimusaineiston hankinnassa hyödynnettiin yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen lähdetietokantoja. Tutkimustyö suoritettiin haastattelemalla kahta LAB-ammattikorkeakoulun kansainvälistä opettajaa. Tutkimustulokset käsiteltiin sisällönanalyysillä teemaluokittelemalla haastatteluvastaukset kolmeen opiskelutoiminnan luokkaan.
Tutkimusvastauksista selvisi, että kansainvälisessä LAB –toiminnan myötä opettajien ammatillinen osaaminen on ollut huomattavassa kasvussa. Koulutusalojen benchmarkkaus, hyvät yhteistyösuhteet ja uusien yhteistyösuhteiden luominen opetustyössä ovat lisääntyneet. Toisaalta kansainvälisyyden monimuotoisuus on muodostunut toiminnan haasteeksi. Uudistuvien koulutusohjelmien ja opetussuunnitelmien toteuttaminen on edellyttänyt yhteistyötä ja viestintää enemmän kuin aikaisemmin.
Teoriaosaan kartoitettiin osaamisen ja asiantuntijuuden eri teoreettiset näkökulmat. Osaamisen johtamista selvitettiin ammattikorkeakoululähtöisesti. Tutkimusaineistossa käsiteltiin kansainvälisen opiskelun ja opettamisen eri yhteistyömuotoja sekä kansainvälisiä muutosvaihteluita ammattikorkeakoulutuksessa.
Tutkimukselle valittiin laadullisen tutkimuksen menetelmä. Tutkimusaineiston hankinnassa hyödynnettiin yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen lähdetietokantoja. Tutkimustyö suoritettiin haastattelemalla kahta LAB-ammattikorkeakoulun kansainvälistä opettajaa. Tutkimustulokset käsiteltiin sisällönanalyysillä teemaluokittelemalla haastatteluvastaukset kolmeen opiskelutoiminnan luokkaan.
Tutkimusvastauksista selvisi, että kansainvälisessä LAB –toiminnan myötä opettajien ammatillinen osaaminen on ollut huomattavassa kasvussa. Koulutusalojen benchmarkkaus, hyvät yhteistyösuhteet ja uusien yhteistyösuhteiden luominen opetustyössä ovat lisääntyneet. Toisaalta kansainvälisyyden monimuotoisuus on muodostunut toiminnan haasteeksi. Uudistuvien koulutusohjelmien ja opetussuunnitelmien toteuttaminen on edellyttänyt yhteistyötä ja viestintää enemmän kuin aikaisemmin.