Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Positiivisen pedagogiikan työkalupakki Suomalainen Uimakoulu Oy:n työntekijöille

Mikkola, Sofia (2020)

Avaa tiedosto
Pääartikkeli (113.1Mt)
Liite 1 (36.48Mt)
Lataukset: 


Mikkola, Sofia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052213062
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoitus oli suunnitella ja toteuttaa opas toimeksiantajalle eli Suomalaisen Uimakoululle, jonka avulla työntekijät voidaan perehdyttää positiiviseen pedagogiikkaan. Tavoitteena oli oppaan avulla kehittää työntekijöiden ammattitaitoa, lisäämällä tietoisuutta positiivisen pedagogiikan käytöstä uintien ohjauksessa. Tavoitteena oli myös kehittää omaa osaamista positiivisesta pedagogiikasta.

Työ oli toiminnallinen opinnäytetyö, joka eteni kehittämistoiminnan konstruktivistisen mallin mukaisesti. Palvelumuotoiluprosessi ohjasi työn itse oppaan suunnittelua ja tähän prosessiin yhdistettiin työntekijöitä osallistava työpajatyöskentely. Työpaja järjestettiin yrityksen markkinointitiimipalaverin yhteydessä ja siihen osallistui yksitoista tiimivastaavaa sekä kolme henkilöä yrityksen johtoryhmästä. Alkuun työpajassa käytiin tiivistetysti läpi positiivisen pedagogiikan teoriaosuus, joka pohjautui kaikille toimitettuun ennakkomateriaaliin. Tämän jälkeen lähdettiin yhdistämään teoriaa käytäntöön ja miettimään oppaalle sisältöä. Näiden ideoiden ja konkreettisten esimerkkien jälkeen työpajasta saatu materiaali yhdistettiin lähdekirjallisuudesta kerättyyn aineistoon.

Lopullisena tuotoksena saatiin 24-sivuinen positiivisen pedagogiikan työkalupakki eli opas Suomalaisen Uimakoulun työntekijöille. Oppaan suunnittelu eteni palvelumuotoiluprosessin mukaisesti. Oppaan sisältö rakentui positiivisen pedagogiikan sekä psykologian tiivistetystä teoriaosiosta, VIA-luokittelun mukaisesta luonteenvahvuustaulukosta, josta oli poimittu 12 uinneissa keskeisintä luonteenvahvuutta. Oppaassa on annettu näille 12 luonteenvahvuudelle esimerkkejä sekä vinkkejä niiden vahvistamiseen.

Toimeksiantaja sai oppaan sähköisenä versiona ja se vastasi odotuksia sekä lopputulokseen oltiin tyytyväisiä. Opasta ei ehditty ottaa käyttöön koko yrityksen työntekijöiden kesken, kuten alun perin oli suunniteltu. COVID-19 eli koronavirus esti tämän suunnitelman, sillä lähes kaikki yrityksen työntekijät lomautettiin. Yrityksen eri toimipaikkojen tiimivastaavat, jotka olivat mukana kehittämässä opasta työpajatyöskentelyn myötä, pääsivät tutustumaan oppaaseen ja antamaan siitä palautetta. Koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilan jälkeen tiimivastaavien on tarkoitus perehdyttää oman toimipaikan työntekijänsä oppaan avulla positiivisen pedagogiikan käyttöön uintien ohjauksessa. Ohjaajien perehdyttäminen oli suunniteltu sisältyvän opinnäytetyön vaiheisiin, jotta myös perehdytettyjen ohjaajien palautteen pohjalta olisi voitu suorittaa tarpeen tullen muokkauksia. Tässä tilanteessa palaute kerättiin kuitenkin vain tiimivastaavilta ja arviointi tehtiin sen perusteella.

Oppaasta saatu palaute oli hyvää, niin toimeksiantajalta kuin tiimivastaavilta. Suurempia kehitysideoita ei saatu, vaan enemmän kiiteltiin tärkeän aiheen esille tuomisesta. Opinnäytetyöprosessin aikana tiimivastaavat ottivat hyvin positiivisen pedagogiikan vastaan ja odottavat, että pääsevät perehdyttämään oman toimipaikan ohjaajat aiheeseen oppaan avulla. Opinnäytetyö oli onnistunut prosessi ja työn käyttöönotto jää toimeksiantajan vastuulle. Työn tarkoitus ja tavoite saavutettiin eli opas valmistui ja siitä kerettiin kerätä palautetta arviointia varten.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste