Ristiinopiskelun prosessi sujuvaksi opintohallinnon tietojärjestelmien vaihtumisen yhteydessä : case LUT-korkeakoulut
Viiru, Mirva (2020)
Viiru, Mirva
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912384
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912384
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää LUT-konsernin korkeakoulujen sisäisen ristiinopiskelun prosessia uusien opiskelijahallintojärjestelmien käyttöönoton yhteydessä ja kuvata ristiinopiskelun tavoiteprosessi Service Blueprint –työkalua hyödyntäen. LUT-konserniin kuuluu LUT-yliopisto ja LAB-ammattikorkeakoulu.
Keskeinen teoreettinen viitekehys koostui prosesseista ja prosessien kehittämisestä palvelumuotoilun työkaluja hyödyntäen sekä korkeakoulujen opetusyhteistyöstä ja ristiinopiskelusta. Tutkimusstrategiana tässä tutkimuksessa käytettiin kehittämistutkimusta palvelumuotoilua hyödyntäen. Palvelumuotoiluprosessi koostuu viidestä eri vaiheesta. Tässä kehittämistutkimuksessa toteutettiin niistä kolme ensimmäistä: määrittely, tutkimus ja suunnittelu. Tutkimuksen empiirisessä osassa tutkittiin ensin asiakasymmärrystä ja asiakaskokemusta opiskelijoille kohdennetulla Webpropol-kyselyllä. Tämän jälkeen tutkittiin henkilöstön kokemuksia LUT-konsernin sisäisestä opetusyhteistyöstä ja ristiinopiskelun toimintatavoista teemahaastattelujen avulla.
Tutkimukset osoittivat, että eri tietojärjestelmät konsernin korkeakouluissa sekä järjestelmien välisten integraatioiden puuttuminen koettiin prosessissa ongelmallisimmaksi asiaksi. Lisäksi nykyinen prosessi on ollut kaikille osapuolille epäselvä ja ohjeet ristiinopiskelun toimintatavoista vaikeasti löydettävissä. Opiskelijoiden kyselyn tulosten ja henkilökunnan teemahaastattelujen tulosten perusteella kuvattiin LUT-konsernin korkeakoulujen sisäisen ristiinopiskelun tavoiteprosessit Service Blueprint –työkalua hyödyntäen. Tutkimuksen aikana konsernissa tehtiin päätös LUT-korkeakoulujen yhteisestä oppimisalustasta sekä uusien opinhallinnon tietojärjestelmien välisistä integraatioista. Tutkimuksen tulokset puoltavat näitä päätöksiä. Tutkimukset osoittivat myös, että suunnittelua LUT-korkeakoulujen välisessä opetusyhteistyössä tulisi lisätä korkeakoulujen välillä. Ohjeet ristiinopiskelun toimintatavoista tulisi koota selkeästi yhteen paikkaan opiskelijoiden ja henkilökunnan helposti saataville.
Keskeinen teoreettinen viitekehys koostui prosesseista ja prosessien kehittämisestä palvelumuotoilun työkaluja hyödyntäen sekä korkeakoulujen opetusyhteistyöstä ja ristiinopiskelusta. Tutkimusstrategiana tässä tutkimuksessa käytettiin kehittämistutkimusta palvelumuotoilua hyödyntäen. Palvelumuotoiluprosessi koostuu viidestä eri vaiheesta. Tässä kehittämistutkimuksessa toteutettiin niistä kolme ensimmäistä: määrittely, tutkimus ja suunnittelu. Tutkimuksen empiirisessä osassa tutkittiin ensin asiakasymmärrystä ja asiakaskokemusta opiskelijoille kohdennetulla Webpropol-kyselyllä. Tämän jälkeen tutkittiin henkilöstön kokemuksia LUT-konsernin sisäisestä opetusyhteistyöstä ja ristiinopiskelun toimintatavoista teemahaastattelujen avulla.
Tutkimukset osoittivat, että eri tietojärjestelmät konsernin korkeakouluissa sekä järjestelmien välisten integraatioiden puuttuminen koettiin prosessissa ongelmallisimmaksi asiaksi. Lisäksi nykyinen prosessi on ollut kaikille osapuolille epäselvä ja ohjeet ristiinopiskelun toimintatavoista vaikeasti löydettävissä. Opiskelijoiden kyselyn tulosten ja henkilökunnan teemahaastattelujen tulosten perusteella kuvattiin LUT-konsernin korkeakoulujen sisäisen ristiinopiskelun tavoiteprosessit Service Blueprint –työkalua hyödyntäen. Tutkimuksen aikana konsernissa tehtiin päätös LUT-korkeakoulujen yhteisestä oppimisalustasta sekä uusien opinhallinnon tietojärjestelmien välisistä integraatioista. Tutkimuksen tulokset puoltavat näitä päätöksiä. Tutkimukset osoittivat myös, että suunnittelua LUT-korkeakoulujen välisessä opetusyhteistyössä tulisi lisätä korkeakoulujen välillä. Ohjeet ristiinopiskelun toimintatavoista tulisi koota selkeästi yhteen paikkaan opiskelijoiden ja henkilökunnan helposti saataville.