Matkailun edistämiskeskuksen asiakaslehti Matkailusilmän tyytyväisyysselvitys
Korhonen, Petra (2011)
Korhonen, Petra
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092113149
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092113149
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Matkailun edistämiskeskuksen asiakaslehti Matkailusilmän merkitystä sen lukijoille. Toimeksiantaja on Matkailun edistämiskeskuksen Matkailusilmä-asiakaslehden päätoimittaja Matti Linnoila. Aikaisempaa tutkimusta Matkailusilmä-asiakaslehdestä ei ole, joten tämä selvitys oli tarpeellinen, jotta saatiin tietoa siitä, mitä mieltä lukijat ovat kyseisestä asiakaslehdestä. Selvitys toteutettiin lukijatutkimuksena, jossa kysyttiin lukijoiden tyytyväisyyttä asiakaslehden ulkoasuun, sisältöön ja yleisilmeeseen.
Tutkimusongelma oli: ”Kuinka tyytyväisiä Matkailusilmä-asiakaslehden lukijat ovat lehteen ja mitä kehitettävää lehdessä on, jotta se palvelisi asiakaskuntaa parhaalla mahdollisella tavalla?” Alaongelmia olivat: Mikä on lukijoiden yleiskäsitys Matkailusilmä-asiakaslehdestä?, Kuinka tyytyväisiä lehden lukijat ovat lehden sisältöön?, Kuinka tyytyväisiä lehden lukijat ovat ulkoasuun? ja Mitkä ovat lukijoiden lukutottumukset?. Tavoitteena oli siis selvittää mitä kehittämisehdotuksia lukijoilta saadaan ja sitä kautta kehittää jo olemassa olevaa asiakaslehteä.
Selvityksen teoreettinen viitekehys pohjautui markkinointiviestintään, asiakastyytyväisyyteen ja lukijatutkimukseen. Selvityksessä tarkasteltiin markkinointiviestinnän välineitä matkailualalla ja peilattiin asiakaslehden tehtäviä ja tavoitteita Matkailusilmä-asiakaslehteen.
Selvitys toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena toukokuussa 2011. Selvityksen otoskoko oli 579 henkilöä, joista kyselyyn vastasi 68. Vastausprosentiksi määräytyi 11,7. Tuloksia voidaan vastausten määrästä johtuen pitää suuntaa antavina, mutta silti luotettavina.
Tyytyväisyysselvityksen pohjalta saatujen vastausten perusteella voidaan todeta, että lukijat ovat tyytyväisiä Matkailusilmä-asiakaslehteen. Asiakaslehden sisältö, ulkoasu ja yleisilme saivat hyvät arvosanat lukijoilta. Lukijoiden suurimmat toiveet oli saada lehden fonttia isommaksi sekä uusia ja ajankohtaisia artikkeleita eri puolilta Suomea.
Tutkimusongelma oli: ”Kuinka tyytyväisiä Matkailusilmä-asiakaslehden lukijat ovat lehteen ja mitä kehitettävää lehdessä on, jotta se palvelisi asiakaskuntaa parhaalla mahdollisella tavalla?” Alaongelmia olivat: Mikä on lukijoiden yleiskäsitys Matkailusilmä-asiakaslehdestä?, Kuinka tyytyväisiä lehden lukijat ovat lehden sisältöön?, Kuinka tyytyväisiä lehden lukijat ovat ulkoasuun? ja Mitkä ovat lukijoiden lukutottumukset?. Tavoitteena oli siis selvittää mitä kehittämisehdotuksia lukijoilta saadaan ja sitä kautta kehittää jo olemassa olevaa asiakaslehteä.
Selvityksen teoreettinen viitekehys pohjautui markkinointiviestintään, asiakastyytyväisyyteen ja lukijatutkimukseen. Selvityksessä tarkasteltiin markkinointiviestinnän välineitä matkailualalla ja peilattiin asiakaslehden tehtäviä ja tavoitteita Matkailusilmä-asiakaslehteen.
Selvitys toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena toukokuussa 2011. Selvityksen otoskoko oli 579 henkilöä, joista kyselyyn vastasi 68. Vastausprosentiksi määräytyi 11,7. Tuloksia voidaan vastausten määrästä johtuen pitää suuntaa antavina, mutta silti luotettavina.
Tyytyväisyysselvityksen pohjalta saatujen vastausten perusteella voidaan todeta, että lukijat ovat tyytyväisiä Matkailusilmä-asiakaslehteen. Asiakaslehden sisältö, ulkoasu ja yleisilme saivat hyvät arvosanat lukijoilta. Lukijoiden suurimmat toiveet oli saada lehden fonttia isommaksi sekä uusia ja ajankohtaisia artikkeleita eri puolilta Suomea.