Markkina-analyysi suomalaiselle IT-yritykselle, Ruotsin markkinat
Purontaus, Ville (2011)
Purontaus, Ville
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060811474
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060811474
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni olen ottanut tarkasteluun Ruotsin IT-markkinat. Kartoitan markkina-analyysin
avulla suomalaiselle IT-alan yritykselle Ruotsin markkinoiden tilannetta sekä
keinoja, joilla uusi toimija voi tarjota palveluitaan uudella markkina-alueella.
Markkina-analyysissä selvitän markkinoiden tilanteen koon puolesta, ketkä ovat
pääkilpailijoita markkinoilla sekä minkälaisia palveluita ja tuotteita he Ruotsin markkinoilla
asiakkailleen tarjoavat. Markkina-analyysissä on myös kartoitettu potentiaaliset
asiakassegmentit, mahdolliset kilpailustrategiat sekä tulevaisuuden skenaariot markkinoiden suunnalle.
Markkina-analyysin avulla yritys pystyy kartoittamaan omia menestymismahdollisuuksiaan
sekä mahdollisia uhkia uusille markkinoille menosta selkeämmin.
Kilpailijat on analysoitu ottamalla tarkasteluun yrityksien tarjoamat palvelut sekä tärkeimmät
taloudelliset luvut edellisiltä vuosilta. Kilpailijoiden kartoittamisessa on myös hyödynnetty
ruotsalaisessa alan mediassa julkaistuja artikkeleita ja uutisointia kyseisistä yrityksistä.
Markkinatilanteen selvittämisessä on hyödynnetty alaa käsittelevää ruotsalaista IT-alan
mediaa.
Olen ollut myös yhteydessä suomalais-ruotsalaiseen kauppakamariin, jolta saatujen
tietojen perusteella olen pystynyt hahmottamaan markkinan arvoa sekä tulevaisuuden
kehityksen suuntaa.
Tulevaisuuden trendejä olen hahmottanut seuraamalla alan mediaa sekä
Suomessa että Ruotsissa. Tulevaisuuden trendien hahmottamisessa on hyödynnetty
ruotsalaisen IT-alan lehtijulkaisua Telekom Idagia, jonka teettämää tutkimusta
ruotsalaisyrityksien tulevaisuuden suunnitelmista kommunikaatiojärjestelmähankinnoissa on
käytetty osana tutkimusta.
Tutkimuksessa voidaan havaita, että nykyaikaisella ratkaisulla uudella toimijalla on
mahdollisuus saavuttaa markkinaosuutta ja päästä tehokkaasti kilpailemaan
asiakassegmenteistä uudella markkina-alueella.
avulla suomalaiselle IT-alan yritykselle Ruotsin markkinoiden tilannetta sekä
keinoja, joilla uusi toimija voi tarjota palveluitaan uudella markkina-alueella.
Markkina-analyysissä selvitän markkinoiden tilanteen koon puolesta, ketkä ovat
pääkilpailijoita markkinoilla sekä minkälaisia palveluita ja tuotteita he Ruotsin markkinoilla
asiakkailleen tarjoavat. Markkina-analyysissä on myös kartoitettu potentiaaliset
asiakassegmentit, mahdolliset kilpailustrategiat sekä tulevaisuuden skenaariot markkinoiden suunnalle.
Markkina-analyysin avulla yritys pystyy kartoittamaan omia menestymismahdollisuuksiaan
sekä mahdollisia uhkia uusille markkinoille menosta selkeämmin.
Kilpailijat on analysoitu ottamalla tarkasteluun yrityksien tarjoamat palvelut sekä tärkeimmät
taloudelliset luvut edellisiltä vuosilta. Kilpailijoiden kartoittamisessa on myös hyödynnetty
ruotsalaisessa alan mediassa julkaistuja artikkeleita ja uutisointia kyseisistä yrityksistä.
Markkinatilanteen selvittämisessä on hyödynnetty alaa käsittelevää ruotsalaista IT-alan
mediaa.
Olen ollut myös yhteydessä suomalais-ruotsalaiseen kauppakamariin, jolta saatujen
tietojen perusteella olen pystynyt hahmottamaan markkinan arvoa sekä tulevaisuuden
kehityksen suuntaa.
Tulevaisuuden trendejä olen hahmottanut seuraamalla alan mediaa sekä
Suomessa että Ruotsissa. Tulevaisuuden trendien hahmottamisessa on hyödynnetty
ruotsalaisen IT-alan lehtijulkaisua Telekom Idagia, jonka teettämää tutkimusta
ruotsalaisyrityksien tulevaisuuden suunnitelmista kommunikaatiojärjestelmähankinnoissa on
käytetty osana tutkimusta.
Tutkimuksessa voidaan havaita, että nykyaikaisella ratkaisulla uudella toimijalla on
mahdollisuus saavuttaa markkinaosuutta ja päästä tehokkaasti kilpailemaan
asiakassegmenteistä uudella markkina-alueella.