Digitaalinen transformaatio logistiikka-alan yrityksessä
Annala, Antti (2020)
Annala, Antti
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513591
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513591
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on muodostaa yhtenäinen kuva kohdeyrityksen digitaalisesta transformaatiosta tuoden esiin digitaalisen transformaation osalta olennaisia painopistealueita, joita kehittämällä digitaalista transformaatiota voitaisiin nopeuttaa ja parantaa organisaatiossa. Kohdeyritys toimii kovaa vauhtia digitalisoituvalla logistiikan toimialalla, jossa paineet digitaalisten palveluiden tarjoamiselle ja tehokkuuden saavuttamiselle ovat kovat.
Opinnäytetyö on toteutettu tapaustutkimuksena, jossa haastatellaan kohdeorganisaation johtoryhmää ja analysoidaan yrityksen strategiaa digitaalisen transformaation osalta. Tietoperusta koostuu digitaalisen transformaation ja digikypsyyden tutkimuksista ja arvostetuista julkaisuista. Tietoperustan synteesin kautta muodostettiin kokooma digitaalisen transformaation elementeistä ja digitaalisen kypsyydelle olennaisista tekijöistä. Näiden toteutumista kohdeorganisaatiossa tutkittiin haastatteluista ja strategian analysoinnista saadun tiedon perusteella, jonka tuloksena muodostettiin näkemys digitaalisesta transformaatiosta ja digitaalisesta kypsyystilasta kohdeyrityksessä.
Digitaalisen transformaation havaittiin koskettavan organisaation kaikkia tutkittavia osa-alueita, mutta osa-alueiden välillä nähtiin myös eroja digitaalisen kypsyyden suhteen. Strategian ja teknologian osalta digitaalinen kypsyys oli muita osa-alueita paremmalla tasolla. Digitaalinen transformaatio on keskittynyt teknologian uudistamiseen ja toimintojen digitoimiseen, mutta ihmisten ja prosessien kehittäminen on jäänyt teknologian jalkoihin.
Kulttuurin alhainen digikypsyys ja yhtenäisen digitaalisen alustan puuttuminen nousivat keskeisiksi kehityskohteiksi, joiden kautta kaikkia osa-alueita voidaan lähteä kehittämään digitaalisen transformaation osalta yhä digitaalisesti kypsempään suuntaan. Digitaalisen transformaation strategia on vahva ja se tuo todennäköisesti yritykseen näkyvää kehitystä lähitulevaisuudessa, olennaista on keskittyä muovaamaan organisaatio, kulttuuri ja prosessit tätä tukeviksi.
Opinnäytetyö on toteutettu tapaustutkimuksena, jossa haastatellaan kohdeorganisaation johtoryhmää ja analysoidaan yrityksen strategiaa digitaalisen transformaation osalta. Tietoperusta koostuu digitaalisen transformaation ja digikypsyyden tutkimuksista ja arvostetuista julkaisuista. Tietoperustan synteesin kautta muodostettiin kokooma digitaalisen transformaation elementeistä ja digitaalisen kypsyydelle olennaisista tekijöistä. Näiden toteutumista kohdeorganisaatiossa tutkittiin haastatteluista ja strategian analysoinnista saadun tiedon perusteella, jonka tuloksena muodostettiin näkemys digitaalisesta transformaatiosta ja digitaalisesta kypsyystilasta kohdeyrityksessä.
Digitaalisen transformaation havaittiin koskettavan organisaation kaikkia tutkittavia osa-alueita, mutta osa-alueiden välillä nähtiin myös eroja digitaalisen kypsyyden suhteen. Strategian ja teknologian osalta digitaalinen kypsyys oli muita osa-alueita paremmalla tasolla. Digitaalinen transformaatio on keskittynyt teknologian uudistamiseen ja toimintojen digitoimiseen, mutta ihmisten ja prosessien kehittäminen on jäänyt teknologian jalkoihin.
Kulttuurin alhainen digikypsyys ja yhtenäisen digitaalisen alustan puuttuminen nousivat keskeisiksi kehityskohteiksi, joiden kautta kaikkia osa-alueita voidaan lähteä kehittämään digitaalisen transformaation osalta yhä digitaalisesti kypsempään suuntaan. Digitaalisen transformaation strategia on vahva ja se tuo todennäköisesti yritykseen näkyvää kehitystä lähitulevaisuudessa, olennaista on keskittyä muovaamaan organisaatio, kulttuuri ja prosessit tätä tukeviksi.