Sanoma- ja aikakauslehtimainonta iPadissa
Malmi, Jaakko (2011)
Malmi, Jaakko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060911582
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060911582
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, minkälaisia mainossisältöjä on Applen iPad-laitteessa ilmestyvissä sanoma- ja aikakauslehdissä sekä muodostaa niiden perusteella kattava tyypittely. Tavoitteena oli myös selvittää, miten iPad-lehtien mainokset eroavat paperilehtien mainoksista ja miten iPadin ominaisuuksia on hyödynnetty mainoksissa. Opinnäytetyö oli osa eReading-hanketta, joka on Tivit Oy:n Next Media –ohjelman suurin yrityshanke. Hankkeessa tutkitaan sähköisiä lukulaitteita ja kehitetään niihin sisältövetoisia liiketoimintamalleja.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu yleisestä markkinointiviestinnän teoriasta, jossa painopisteenä on mainonta sanoma- ja aikakauslehdissä sekä digitaalisen markkinoinnin teoriasta internet- ja mobiilimarkkinointiin keskittyen. Tutkimus tehtiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen ja aineistoa analysoitiin sisällönanalyysin ja tyypittelyn keinoin. Aineisto koostui kahdestatoista suomalaisesta ja ulkomaalaisesta sanoma- ja aikakauslehdestä, jotka olivat Blue Wings, Helsingin Sanomat, Ilta-Sanomat, Suomen Kuvalehti, Tekniikan Maailma, Esquire, Financial Times, Newsweek, Project, Time, Wall Street Journal ja Wired. Project-lehti ilmestyy vain iPad-muodossa ja on suunniteltu nimenomaan iPadin ominaisuuksien ehdoilla.
Mainossisältöjen tyypittelyn pohjana käytettiin kahta ulottuvuutta: interaktiivisuutta ja koh-distettavuutta. Teoreettisen viitekehyksen perusteella näillä ulottuvuuksilla tarkasteltuna voidaan nähdä iPad-lehtien tarjoamat keskeiset uudistukset ja parannukset mainonnassa perinteiseen sanoma- ja aikakauslehtimainonnan teoriaan verrattuna. Interaktiivisuudella tarkoitetaan multimedian ja iPadin kosketusnäytön sekä liiketunnistimen käyttöä mainonnassa. Kohdistettavuus on lehden mainosten henkilökohtaisuuden ja maantieteellisen alueellisuuden mittari. IPad on luonteeltaan henkilökohtainen kannettava taulutietokone, jossa on sisäänrakennettuna ominaisuutena paikannusmahdollisuus.
Aineiston analyysin kautta iPad-lehtien mainossisällöistä pystyttiin luomaan neljä päätyyppiä. Yksinkertaisin tyyppi on staattiset mainokset, jotka ovat lähes suora kopio paperilehden mai-noksista iPad-muotoon muutettuna. Toinen päätyyppi on yksinkertaiset interaktiiviset mainokset, joissa on käytetty jonkin verran multimediaa, mutta mainokset ovat yksinkertaisia ja niitä on vähän. Tutkimuksessa olleet sanomalehtimainokset sijoittuivat tähän ryhmään. Kolmas perustyyppi on monitasoiset interaktiiviset mainokset, joissa on paljon multimediaa ja sitä on käytetty monipuolisesti, mutta iPadin ominaisuuksia ei ole täysin hyödynnetty mainosten suunnittelussa. Suurin osa tutkituista aikakauslehtimainoksista kuului tähän ryhmään. Interaktiivisin ja kohdistetuin päätyyppi on iPad-mainokset. Ne ovat innovatiivisia mainoksia, joiden suunnittelussa on huomioitu iPadin tarjoamat mahdollisuudet ja niitä on käytetty kekseliäästi.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu yleisestä markkinointiviestinnän teoriasta, jossa painopisteenä on mainonta sanoma- ja aikakauslehdissä sekä digitaalisen markkinoinnin teoriasta internet- ja mobiilimarkkinointiin keskittyen. Tutkimus tehtiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen ja aineistoa analysoitiin sisällönanalyysin ja tyypittelyn keinoin. Aineisto koostui kahdestatoista suomalaisesta ja ulkomaalaisesta sanoma- ja aikakauslehdestä, jotka olivat Blue Wings, Helsingin Sanomat, Ilta-Sanomat, Suomen Kuvalehti, Tekniikan Maailma, Esquire, Financial Times, Newsweek, Project, Time, Wall Street Journal ja Wired. Project-lehti ilmestyy vain iPad-muodossa ja on suunniteltu nimenomaan iPadin ominaisuuksien ehdoilla.
Mainossisältöjen tyypittelyn pohjana käytettiin kahta ulottuvuutta: interaktiivisuutta ja koh-distettavuutta. Teoreettisen viitekehyksen perusteella näillä ulottuvuuksilla tarkasteltuna voidaan nähdä iPad-lehtien tarjoamat keskeiset uudistukset ja parannukset mainonnassa perinteiseen sanoma- ja aikakauslehtimainonnan teoriaan verrattuna. Interaktiivisuudella tarkoitetaan multimedian ja iPadin kosketusnäytön sekä liiketunnistimen käyttöä mainonnassa. Kohdistettavuus on lehden mainosten henkilökohtaisuuden ja maantieteellisen alueellisuuden mittari. IPad on luonteeltaan henkilökohtainen kannettava taulutietokone, jossa on sisäänrakennettuna ominaisuutena paikannusmahdollisuus.
Aineiston analyysin kautta iPad-lehtien mainossisällöistä pystyttiin luomaan neljä päätyyppiä. Yksinkertaisin tyyppi on staattiset mainokset, jotka ovat lähes suora kopio paperilehden mai-noksista iPad-muotoon muutettuna. Toinen päätyyppi on yksinkertaiset interaktiiviset mainokset, joissa on käytetty jonkin verran multimediaa, mutta mainokset ovat yksinkertaisia ja niitä on vähän. Tutkimuksessa olleet sanomalehtimainokset sijoittuivat tähän ryhmään. Kolmas perustyyppi on monitasoiset interaktiiviset mainokset, joissa on paljon multimediaa ja sitä on käytetty monipuolisesti, mutta iPadin ominaisuuksia ei ole täysin hyödynnetty mainosten suunnittelussa. Suurin osa tutkituista aikakauslehtimainoksista kuului tähän ryhmään. Interaktiivisin ja kohdistetuin päätyyppi on iPad-mainokset. Ne ovat innovatiivisia mainoksia, joiden suunnittelussa on huomioitu iPadin tarjoamat mahdollisuudet ja niitä on käytetty kekseliäästi.