Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Konkkaronkka–peli sosiaalis-emotionaalisen kehityksen tukena

Muhonen, Aila; Heinikoski, Taina (2009)

 
Avaa tiedosto
heinikoski_taina_muhonen_aila.pdf (1.004Mt)
Lataukset: 


Muhonen, Aila
Heinikoski, Taina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905263220
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena on Konkkaronkka-peli sosiaalis-emotionaalisen kehityksen tukena. Konkkaronkka on lautapeli, jonka suunnittelimme ja toteutimme yhteistyössä varhaiserityis-kasvatuksen ammattilaisten kanssa. Peliin sisältyy tehtäviä, joissa keskustellaan sosiaalisiin ja tunnetaitoihin liittyvistä kysymyksistä. Lähtökohtana pelin kehittämiselle ja opinnäytetyöllemme oli lasten sosiaalis-emotionaalisten vaikeuksien lisääntyminen ja sosiaalis-emotionaa-lista kehitystä tukevien leikkivälineiden puute. Tämän kehityksen osa-alueen vaikeudet näkyvät sosiaalisessa toiminnassa ja vuorovaikutuksessa, tunteiden käsittelyssä, ilmaisussa ja kontrolloimisessa.

Ensimmäinen tutkimuskysymyksemme oli, miten lapsen sosiaalis-emotionaalista kehitystä voidaan tukea Konkkaronkka–pelin avulla. Toinen tutkimuskysymyksemme oli, miten Konkkaronkka–peli soveltuu lasten oppimisen tueksi varhaiserityiskasvatuksessa. Samalla tarkoitus oli selvittää, miten peliä voidaan kehittää toimivammaksi.

Tutkimus toteutettiin järvenpääläisen päiväkodin esikouluryhmässä ja erityisryhmässä. Opin-näytetyömme on laadullinen tutkimus, jonka aineistonkeruumenetelmänä käytimme osallistuvaa havainnointia, teemahaastattelua ja lomakeseurantaa. Havainnoimme kahdeksaa pelituokiota, joihin osallistui neljä esikouluryhmän lasta. Haastattelimme esikouluryhmän lastentarhanopettajaa ja erityisryhmän erityislastentarhanopettajaa. Erityisryhmässä seurattiin pelin käyttöä seurantalomakkeen avulla. Tutkimuksen analyysimenetelmänä käytimme teorialähtöistä sisällönanalyysiä.

Tutkimuksen perusteella Konkkaronkka–pelin avulla voidaan tukea lasten sosiaalis-emotionaa-lista kehitystä. Pelituokioissa käytyjen keskustelujen välityksellä lapset voivat oppia sosiaalisia ja tunne-elämän taitoja, joita he kykenevät siirtämään myös arjen toimintaan. Tämän tutkimusaineiston perusteella voidaan todeta, että lapsi voi oppia pelituokioissa uusia sosiaalis-emotionaalisia taitoja ja vertaisryhmän ja aikuisen tuella. Lapsen oppimista tukee parhaiten tutun ja turvallisen aikuisen läsnäolo pelituokioissa. Pelin tehtävistä hyötyy eniten lapsi, jolle kysymykset ovat riittävän haasteellisia ja joka voi oppia taidoissaan edistyneemmiltä lapsilta.

Konkkaronkka-peli soveltuu oppimisen tueksi varhaiserityiskasvatuksessa. Sitä voidaan käyttää niin sosiaalis-emotionaalisen kehityksen kuin kokonaisvaltaisen oppimisen tukena. Tutkimuksen perusteella pelin avulla voidaan edistää myös lapsen puheen ja ajattelun kehitystä, matemaattisia taitoja ja hahmotuskykyä. Peli on helppokäyttöinen ja lapsia motivoiva väline, jota voidaan käyttää yhtenä menetelmänä sosiaalis-emotionaalisten vaikeuksien ennaltaehkäisyssä ja korjaamisessa. Peliä on hyvä kehittää niin, että sen tehtäviin lisätään toiminnallisia tehtäviä, ja että tehtävät kohdennetaan eri ikä- ja kehitystasoja vastaaviksi
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste