Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Potilaiden kokemuksia sairaalan ulkopuolisesta ensihoidosta

Karjalainen, Petri; Lähdesmäki, Sanna; Paavola, Jari (2009)

 
Avaa tiedosto
Karjalainen_Lahdesmaki_Paavola.pdf (220.3Kt)
Lataukset: 


Karjalainen, Petri
Lähdesmäki, Sanna
Paavola, Jari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905263248
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin sairaankuljetuksen potilaiden kokemuksia saamastaan ensihoidosta. Opinnäytetyön keskeisenä tarkoituksena oli tutkia mistä eri seikoista asiakaskokemukset koostuvat ensihoidon prosessien eri vaiheissa ja mitkä seikat edistävät laadukkaan hoidon toteutumista. Tutkimuksen tilaajana oli Lopen Sairaankuljetus Oy. Opinnäytetyömme näkökulmana oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus.
Tutkimus suoritettiin teemahaastatteluna haastattelemalla 11 Lopen Sairaankuljetus Oy:n potilasta. Haastattelun teemat perustuivat ensihoitoprosessin pääkohtiin aina avun hälyttämisestä, ensihoidon toteutumiseen ja lopulliseen hoitopaikkaan kuljettamiseen. Haastateltavat valittiin ennalta sovittujen valintaperusteiden mukaisesti. Valintaperusteita olivat mm. kiireellisyys ensihoidossa, ensihoitoa edellyttävä sairaus tai vamma, kuljetusajankohta ja 18 - 65 vuoden ikä. Haastattelut suoritettiin potilaiden kotona tai Lopen terveysaseman tiloissa. Haastattelut nauhoitettiin ja auki kirjoitettiin. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Potilaat kuvasivat kokemuksiaan sekä Hämeen hätäkeskuksen, Lopen sairaankuljetuksen että Riihimäen ja Hämeenlinnan päivystyspoliklinikoista. Työn tuloksissa keskityttiin ensihoitoprosessin osatekijöihin. Hätäkeskuksen palveluihin oltiin yksimielisen tyytyväisiä. Potilaat kokivat saaneensa asianmukaisia neuvoja oireiden lievittämiseksi. Potilaat olivat kokeneet avun paikalle saapumisen helpotuksena ja turvallisuudentunteen luomisen merkittävänä. Tärkeäksi koettiin myös omaisten informointi. Haastateltavien mielestä auttajat olivat ammattitaitoisia ja heidän toimintansa oli määrätietoista. Työskentely koettiin asiakaslähtöiseksi, mikä tarkoitti mm. autettavan mielipiteiden huomioimista. Tärkeäksi koettiin turhan kuljetuksen välttäminen ja oikean hoitopaikan valinta. Kuljetuksen aikainen vuorovaikutus ja toiminta koettiin myös tärkeäksi. Tämän aineiston mukaan haastatellut olivat pääosin tyytyväisiä kaikkiin sairaankuljetukseen liittyviin hoidon osa-alueisiin. Haastatteluiden tulosten pohjalta luotiin kehittämisehdotuksia asiakastyytyväisyyden parantamiseksi ensihoidossa. Laadullisille tutkimuksille on myös jatkossa tarvetta. Lopen Sairaankuljetus Oy:n palvelu on laadukasta, ja haastateltavat ilmaisivat tyytyväisyytensä myös hätäkeskuksen toimintaan. Sairaankuljetuksen ja hätäkeskuksen toiminnassa riittää tulevaisuudessakin tarvetta jatkotutkimukselle, vaikkapa sairaankuljetuksen hoidon laadun arvioimiselle työntekijöiden näkökulmasta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste