Co-creating knowledge for a new service : Case Farm League
Manninen, Laura (2020)
Manninen, Laura
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714257
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714257
Tiivistelmä
Pelialan globaali ja erittäin kilpailtu markkina, sekä muuttuva toimintaympäristö tekevät alalla menestymisestä haastavaa. Tiedonjakamista helpottavat rakenteet kuten hautomot, kiihdyttämöt ja verkostot auttavat startup-yrityksiä kohtaamaan alan haasteet.
Opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa Helsingissä toimivan pelialan hautomon palvelua ja tavoite saada yhteiskehittämisen avulla uutta tietoa ja ideoita toiminnan kehittämiseksi. Palvelu oli uusi ja toiminta kehittämistyön aloitushetkellä alkutekijöissään.
Työn toimeksiantaja oli Farm League yrityshautomo, joka alkoi yhteisprojektina Metropolian, Baltic Game Industry projektin ja Games Factoryn kesken. Baltic Game Industry on EU-rahoitteinen projekti, jonka tavoite on edistää Baltian alueella toimivien pelialan tiimien yhteistyötä ja kansainvälistymistä. Games Factory oli Helsingin pelialan edustusto ja ekosysteemin keskittymä.
Hautomon tavoitteena oli tukea tuoreiden innovatiivisten pelitiimien alkutaivalta startup-yrittäjyydessä pelialan erityispiirteet huomioiden. Opinnäytetyön avulla pyrittiin löytämään vastaukset siihen, minkälaisia haasteita hautomoon hakeneilla tiimeillä oli omassa toiminnassaan ja mitä he odottivat Farmin palvelulta.
Kehittämistyön tietoperusta koostuu katsauksesta peleihin ja pelialaan sekä ekosysteemeihin. Nämä käsitteet määrittelevät toimeksiantajana toimivan hautomon toimintaympäristöä Tietoperustassa käydään läpi myös tiedon jakamisen ja uuden tiedon luomisen malleja ja teoriaa hiljaisen ja eksplisiittisen tiedon näkökulmasta. Lisäksi sivutaan arvonluonnin teorioita.
Kehittämistyön menetelmäksi valittiin palvelumuotoilun tuplatimantti. Kehittämistyön etenemistä tarkasteltiin tuplatimantin neljän vaiheen: tutki, määrittele, kehitä ja toimita kautta. Prosessin toteutuksessa hyödynnettiin palvelumuotoiluun soveltuvia laadullisia menetelmiä: haastattelua, havainnointia ja erilaisia työpajoja.
Kehittämistyön tuloksena tunnistettiin tiimien haasteina olevan tietotulva, yrittäjätaidot ja rahoitus, sekä verkostoituminen ja asiantuntijoiden tuki. Kehittämistyön tuloksena myös todettiin nykyisen palvelun rakennuspalikoiden eli henkilökohtaisen coachauksen, mentoroinnin, verkostoitumismahdollisuuksien ja työpajojen luovan toimivan pohjan tiimeille arvonluonnin näkökulmasta. Lisäksi saatiin konkreettisia kehittämisideoita nykyisen palvelun parantamiseksi ja toiminnan kehittämiseksi.
Palvelumuotoilun prosessi ja laadulliset menetelmät tuottivat toivotunlaista tietoa palvelusta. Haasteena kehittämistyön toteutuksessa oli muuttuva toimintaympäristö, startup-tiimien tiukat aikataulut ja sekä toimeksiantajan että tiimien rajalliset resurssit.
Opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa Helsingissä toimivan pelialan hautomon palvelua ja tavoite saada yhteiskehittämisen avulla uutta tietoa ja ideoita toiminnan kehittämiseksi. Palvelu oli uusi ja toiminta kehittämistyön aloitushetkellä alkutekijöissään.
Työn toimeksiantaja oli Farm League yrityshautomo, joka alkoi yhteisprojektina Metropolian, Baltic Game Industry projektin ja Games Factoryn kesken. Baltic Game Industry on EU-rahoitteinen projekti, jonka tavoite on edistää Baltian alueella toimivien pelialan tiimien yhteistyötä ja kansainvälistymistä. Games Factory oli Helsingin pelialan edustusto ja ekosysteemin keskittymä.
Hautomon tavoitteena oli tukea tuoreiden innovatiivisten pelitiimien alkutaivalta startup-yrittäjyydessä pelialan erityispiirteet huomioiden. Opinnäytetyön avulla pyrittiin löytämään vastaukset siihen, minkälaisia haasteita hautomoon hakeneilla tiimeillä oli omassa toiminnassaan ja mitä he odottivat Farmin palvelulta.
Kehittämistyön tietoperusta koostuu katsauksesta peleihin ja pelialaan sekä ekosysteemeihin. Nämä käsitteet määrittelevät toimeksiantajana toimivan hautomon toimintaympäristöä Tietoperustassa käydään läpi myös tiedon jakamisen ja uuden tiedon luomisen malleja ja teoriaa hiljaisen ja eksplisiittisen tiedon näkökulmasta. Lisäksi sivutaan arvonluonnin teorioita.
Kehittämistyön menetelmäksi valittiin palvelumuotoilun tuplatimantti. Kehittämistyön etenemistä tarkasteltiin tuplatimantin neljän vaiheen: tutki, määrittele, kehitä ja toimita kautta. Prosessin toteutuksessa hyödynnettiin palvelumuotoiluun soveltuvia laadullisia menetelmiä: haastattelua, havainnointia ja erilaisia työpajoja.
Kehittämistyön tuloksena tunnistettiin tiimien haasteina olevan tietotulva, yrittäjätaidot ja rahoitus, sekä verkostoituminen ja asiantuntijoiden tuki. Kehittämistyön tuloksena myös todettiin nykyisen palvelun rakennuspalikoiden eli henkilökohtaisen coachauksen, mentoroinnin, verkostoitumismahdollisuuksien ja työpajojen luovan toimivan pohjan tiimeille arvonluonnin näkökulmasta. Lisäksi saatiin konkreettisia kehittämisideoita nykyisen palvelun parantamiseksi ja toiminnan kehittämiseksi.
Palvelumuotoilun prosessi ja laadulliset menetelmät tuottivat toivotunlaista tietoa palvelusta. Haasteena kehittämistyön toteutuksessa oli muuttuva toimintaympäristö, startup-tiimien tiukat aikataulut ja sekä toimeksiantajan että tiimien rajalliset resurssit.