MUSIIKILLISEN VUOROVAIKUTUKSEN OPETUSMENETELMÄT VAPAASTI IMPROVISOIDUSSA MUSIIKISSA
Vahtola, Johanna (2020)
Vahtola, Johanna
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714302
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714302
Tiivistelmä
Vapaa improvisaatio on musiikin luomista ja esittämistä samanaikaisesti ilman minkään- laista etukäteen sovittua rakennetta. Näin ollen muusikot ohjaavat musiikin kehittymistä soittamisen aikana tapahtuvan hienovaraisen musiikillisen vuorovaikutuksen kautta. Opin- näytetyössä tarkastellaan opetusmenetelmiä, joita käytetään musiikillisen vuorovaiku- tustaidon kehittämiseksi improvisaation opetuksessa.
Työssä tutkitaan opetusmenetelmiä kahdesta vapaan improvisoinnin opettamisen oppaasta sekä havainnoimalla opetustilanteita. Aineisto analysoidaan siitä näkökulmasta, minkälaisia etuja ja ongelmia erilaisiin opetusmenetelmiin liittyy. Opetusmenetelmiä verrataan teatteri-improvisaatiossa käytettävään statusvuorovaikutuksen menetelmään sekä älykkään intuition kehittämiseen, ja tarjotaan niiden kautta uusia näkökulmia opetus- menetelmissä havaitsemieni ongelmien korjaamiseksi.
Musiikillisen vuorovaikutuksen opettamiseen kannattaa käyttää menetelmiä, joilla kehitetään opiskelijan taitoa tehdä vuorovaikutusta ohjaavia tekoja sekä vahvistetaan opis- kelijan havainnointi- ja erottelukykyä sekä reaktionopeutta. Vuorovaikutusta kannattaa tarkastella neutraalisti ja kiinnittää huomio vuorovaikutustekojen selkeyteen.
Työssä tutkitaan opetusmenetelmiä kahdesta vapaan improvisoinnin opettamisen oppaasta sekä havainnoimalla opetustilanteita. Aineisto analysoidaan siitä näkökulmasta, minkälaisia etuja ja ongelmia erilaisiin opetusmenetelmiin liittyy. Opetusmenetelmiä verrataan teatteri-improvisaatiossa käytettävään statusvuorovaikutuksen menetelmään sekä älykkään intuition kehittämiseen, ja tarjotaan niiden kautta uusia näkökulmia opetus- menetelmissä havaitsemieni ongelmien korjaamiseksi.
Musiikillisen vuorovaikutuksen opettamiseen kannattaa käyttää menetelmiä, joilla kehitetään opiskelijan taitoa tehdä vuorovaikutusta ohjaavia tekoja sekä vahvistetaan opis- kelijan havainnointi- ja erottelukykyä sekä reaktionopeutta. Vuorovaikutusta kannattaa tarkastella neutraalisti ja kiinnittää huomio vuorovaikutustekojen selkeyteen.