Kuhmon museon museoesitteiden visuaalinen ja sisällöllinen suunnittelu
Juntunen, Antti (2020)
Juntunen, Antti
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714325
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714325
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda Kuhmon museon Talvisotamuseolle ja
Tuupalan museolle visuaalisesti ja sisällöllisesti yhtenäiset, houkuttelevat ja informoivat
museoesitteet laadullisen tutkimuksen avulla. Tutkimusta pohjustivat
tutkimuskysymykset. Lisäksi työn avulla pyrittiin luomaan teoreettista ja hyödyllistä
yleistietoa, josta hyötyisivät myös muut vastaavat organisaatiot ja toimet.
Tutkimusaineistona käytettiin opinnäytetyön aiheeseen liittyvää lähdekirjallisuutta ja
verkkolähteitä, joita tuotiin esille pääasiassa työn tietoperustassa. Tietoperusta loi
merkittävän osan tutkimusaineistoa. Lisäksi tutkimusaineistona käytettiin tekijän ja
toimeksiantajan omia huomioita, havaintoja ja näkemyksiä sekä teemahaastatteluja.
Aineiston avulla luotiin ja perusteltiin päätöksiä, joita työprosessin aikana tehtiin.
Tutkimuksen tuloksena syntyi toimeksiannon ohella tärkeää yleistä ja käytännön tietoa,
sekä teoriaa muun muassa visualisesta ja sisällöllisestä suunnitellusta. Tutkimuksen
avulla luotiin johtopäätöksiä, jotka muodostivat tutkimuksen tulokset ja antoivat suuntaa
toimeksiannolle. Esille tuotiin tutkimuksessa keskeiseksi nousseita havaintoja, kuten
tiedonhankinnan merkitystä asiakastyössä, asiakkaan kanssa käydyn
päätöksentekoprosessin vaiheita sekä uusia näkökulmia, joita tekijä sai työn aikana
päätöksentekoprosessiinsa. Lisäksi tulokset antoivat vastauksia opinnäytteen alussa
määriteltyihin tutkimuskysymyksiin. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että visuaalisesti ja
sisällöllisesti yhtenäiset, houkuttelevat ja informoivat museoesitteet muodostuvat
monesta eri tekijästä. Näitä tekijöitä ovat esimerkiksi visuaalisen ja sisällöllisen
suunnittelun perusteoria, esitteille määritelty kohderyhmä sekä käytäntö. The aim of this thesis was to create content-based, visually attractive, and informative
museum brochures for the museums of Kuhmo Museum, Talvisotamuseo (Winter War
Museum) and Tuupalan museo. The research method was qualitative. All research
questions pave the way for studies. In addition, the work sought to provide theoretical and
useful general information that could be useful to other relevant organizations and
activities.
Written and network sources were used in the knowledge base of this thesis. The
knowledge base created most of the research material. In addition, author’s and client’s
own remarks, observations and views were used, and also theme interviews. Materials
were used to create and justify the decisions made during the work process.
The results showed important general and practical information and theory of, among
other things, visual and content design. The study generated conclusions that formed its
results and gave direction to the assignment. It highlighted emerging findings, such as
the importance of information acquisition in client work, the stages of the decision-making
process with the client, and new perspectives that the author gained during the decision-making process. In addition, the results provided answers to the research questions.
Visually and content-based, attractive and informative museum brochures are made up
of many different factors, each of which is mutually supportive. These factors are for
example the visual and content design basic theory, the target group and the practice.
Tuupalan museolle visuaalisesti ja sisällöllisesti yhtenäiset, houkuttelevat ja informoivat
museoesitteet laadullisen tutkimuksen avulla. Tutkimusta pohjustivat
tutkimuskysymykset. Lisäksi työn avulla pyrittiin luomaan teoreettista ja hyödyllistä
yleistietoa, josta hyötyisivät myös muut vastaavat organisaatiot ja toimet.
Tutkimusaineistona käytettiin opinnäytetyön aiheeseen liittyvää lähdekirjallisuutta ja
verkkolähteitä, joita tuotiin esille pääasiassa työn tietoperustassa. Tietoperusta loi
merkittävän osan tutkimusaineistoa. Lisäksi tutkimusaineistona käytettiin tekijän ja
toimeksiantajan omia huomioita, havaintoja ja näkemyksiä sekä teemahaastatteluja.
Aineiston avulla luotiin ja perusteltiin päätöksiä, joita työprosessin aikana tehtiin.
Tutkimuksen tuloksena syntyi toimeksiannon ohella tärkeää yleistä ja käytännön tietoa,
sekä teoriaa muun muassa visualisesta ja sisällöllisestä suunnitellusta. Tutkimuksen
avulla luotiin johtopäätöksiä, jotka muodostivat tutkimuksen tulokset ja antoivat suuntaa
toimeksiannolle. Esille tuotiin tutkimuksessa keskeiseksi nousseita havaintoja, kuten
tiedonhankinnan merkitystä asiakastyössä, asiakkaan kanssa käydyn
päätöksentekoprosessin vaiheita sekä uusia näkökulmia, joita tekijä sai työn aikana
päätöksentekoprosessiinsa. Lisäksi tulokset antoivat vastauksia opinnäytteen alussa
määriteltyihin tutkimuskysymyksiin. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että visuaalisesti ja
sisällöllisesti yhtenäiset, houkuttelevat ja informoivat museoesitteet muodostuvat
monesta eri tekijästä. Näitä tekijöitä ovat esimerkiksi visuaalisen ja sisällöllisen
suunnittelun perusteoria, esitteille määritelty kohderyhmä sekä käytäntö.
museum brochures for the museums of Kuhmo Museum, Talvisotamuseo (Winter War
Museum) and Tuupalan museo. The research method was qualitative. All research
questions pave the way for studies. In addition, the work sought to provide theoretical and
useful general information that could be useful to other relevant organizations and
activities.
Written and network sources were used in the knowledge base of this thesis. The
knowledge base created most of the research material. In addition, author’s and client’s
own remarks, observations and views were used, and also theme interviews. Materials
were used to create and justify the decisions made during the work process.
The results showed important general and practical information and theory of, among
other things, visual and content design. The study generated conclusions that formed its
results and gave direction to the assignment. It highlighted emerging findings, such as
the importance of information acquisition in client work, the stages of the decision-making
process with the client, and new perspectives that the author gained during the decision-making process. In addition, the results provided answers to the research questions.
Visually and content-based, attractive and informative museum brochures are made up
of many different factors, each of which is mutually supportive. These factors are for
example the visual and content design basic theory, the target group and the practice.